Gjest TS Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 Jeg lurer på om noen har erfaring med NAV's bidragskalkulator? Jeg opplevde samlivsbrudd for 6 måneder siden og foreløpig betaler ikke min xsamboer meg noe. Jeg har hovedomsorgen for barna og de har samvær med sin far totalt 10 dager i løpet av 4 uker. Jeg har skatteklasse 2 og også èn barnetrygd ekstra. Det var et opprivende og sårt brudd og foreløpig har vi ikke snakket noe om bidrag. En av grunnene til at jeg ikke har presset noe på det er at hver gang vi har kranglet om noe annet (fordeling av ting, økonomi etc) så har barnefar "truet" med å kontakte familievernkontoret for å gjøre endringer ifm samværet. Etter å ha snakket med FV kontoret er jeg berolighet på akkurat det området, han har gjort en del ting som ikke akkurat taler i hans favær slik at jeg anser ikke sannsynligheten for at han får tvunget gjennom en endring som stor. Når jeg i tillegg har truslene hans skriflig så tror jeg at jeg har en bra sak... Foreløpig har vi kjøpt litt hver til ungene når det gjelder klær og meningen var at vi skulle dele også på utgifter til fritidsaktiviteter og mobilregninger. Dette funker ikke, det er jeg som betaler alt. Noen ganger får jeg litt hos han, men det er etter mye masing. Jeg orker ikke bruke tid på å mase og heller ikke bruke tid på å irritere meg over han og har spurt om vi kan avtale privat et beløp som han betaler hver måned. Det har han vært lite villig til. Jeg har vært inne på NAV's bidragskalkulator og beregnet ut fra de opplysninger jeg har at for det ene barnet skulle det betales kr. 257,- i bidrag og for det andre kr. 284,-. Altså totalt rundt 500,-. Er det noen som har bergnet selv og deretter krevd bidrag? Ble det du beregnet korrekt? Vet bare at dersom jeg krever bidrag så vil jeg ikke få en krone av han utenom.
Carrot Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 Forutsatt at tallene du legger inn for inntekt og sånt er riktig er kalkulatoren veiledende og korrekt ja...
Løvetanten Skrevet 16. mars 2011 #3 Skrevet 16. mars 2011 Den tar ikke høyde for når du når bidragsyters maksgrense som nå er 25% av brutto lønn (hvis jeg ikke husker feil), men med de små beløpene du får ut så virker det som om det ikke betyr noe. Men altså; 500 kroner i måneden? Det er ikke akkurat mye å lage stort leven av... Ikke det at han ikke skal bidra til sine barn, men om de få hundrelappene ødelegger mer for samarbeidet deres så kan man jo lure på om det virkelig er verdt det? Om du ikke stoler på kalkulatoren så kan NAV beregne det for dere, og det er da ca 2 mnd behandlingstid pluss et gebyr på 890.- til hver av dere. Det er 4 måneders bidrag...
Gjest TS Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 Den tar ikke høyde for når du når bidragsyters maksgrense som nå er 25% av brutto lønn (hvis jeg ikke husker feil), men med de små beløpene du får ut så virker det som om det ikke betyr noe. Men altså; 500 kroner i måneden? Det er ikke akkurat mye å lage stort leven av... Ikke det at han ikke skal bidra til sine barn, men om de få hundrelappene ødelegger mer for samarbeidet deres så kan man jo lure på om det virkelig er verdt det? Om du ikke stoler på kalkulatoren så kan NAV beregne det for dere, og det er da ca 2 mnd behandlingstid pluss et gebyr på 890.- til hver av dere. Det er 4 måneders bidrag... Nei, det er akkurat det jeg har tenkt. Men jeg ser jo at det blir dyrt å være kun en som betaler. Mobilregninger, skikort, årsregning ifm forskjellige aktiviteter.... Det blir fort noen kroner. Men jeg orker ikke lage mye styr for 500,-, vet bare at da blir alt så mye verre + at jeg vil nok få høre at jeg tyner penger ut av han (han skjønner ikke at det er penger som skal gå til ungene, i hans øyne er det penger til meg....). Og hvis NAV skal beregne så koster jo det og det blir det nok også bråk av... Nei, dror jeg driter i det. 1
Gjest regine Skrevet 16. mars 2011 #5 Skrevet 16. mars 2011 Jeg hadde tatt kontakt med NAV og spurt! Så vidt jeg vet er det gratis å få bistand av NAV til å beregne bidrag, det er først hvis du ber NAV fastsette bidraget at gebyret løvetanten snakker om kommer inn. Rett nok er bidrag slik det er lagt opp i dag i mange tilfeller en vits, men jeg syns faktisk det høres merkelig ut at det skal bli så lite. Dersom dere blir enige om et bidrag (privat avtale) så kan du også kostnadsfritt be NAV stå for innkrevingen. Da vet du at pengene kommer hver måned uten at du trenger å mase for å få det. Man bør selvsagt ikke legge opp til flere konflikter enn nødvendig - men jeg syns det er tragisk at man skal være så konfliksky at enkelte slipper unna forsørgeransvaret for sine egne barn. Dessuten koster det som sagt ingenting å finne ut hva du reelt sett skulle hatt.
Gjest TS Skrevet 16. mars 2011 #6 Skrevet 16. mars 2011 Jeg hadde tatt kontakt med NAV og spurt! Så vidt jeg vet er det gratis å få bistand av NAV til å beregne bidrag, det er først hvis du ber NAV fastsette bidraget at gebyret løvetanten snakker om kommer inn. Rett nok er bidrag slik det er lagt opp i dag i mange tilfeller en vits, men jeg syns faktisk det høres merkelig ut at det skal bli så lite. Dersom dere blir enige om et bidrag (privat avtale) så kan du også kostnadsfritt be NAV stå for innkrevingen. Da vet du at pengene kommer hver måned uten at du trenger å mase for å få det. Man bør selvsagt ikke legge opp til flere konflikter enn nødvendig - men jeg syns det er tragisk at man skal være så konfliksky at enkelte slipper unna forsørgeransvaret for sine egne barn. Dessuten koster det som sagt ingenting å finne ut hva du reelt sett skulle hatt. Har vært i kontakt med NAV. De henviser til bidragskalkulatoren og utover det er det kun mulighet til å få fastsatt bidrag med de gebyrer det medfører
Gjest mann Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Jeg lurer på om noen har erfaring med NAV's bidragskalkulator? Jeg opplevde samlivsbrudd for 6 måneder siden og foreløpig betaler ikke min xsamboer meg noe. Jeg har hovedomsorgen for barna og de har samvær med sin far totalt 10 dager i løpet av 4 uker. Jeg har skatteklasse 2 og også èn barnetrygd ekstra. Det var et opprivende og sårt brudd og foreløpig har vi ikke snakket noe om bidrag. En av grunnene til at jeg ikke har presset noe på det er at hver gang vi har kranglet om noe annet (fordeling av ting, økonomi etc) så har barnefar "truet" med å kontakte familievernkontoret for å gjøre endringer ifm samværet. Etter å ha snakket med FV kontoret er jeg berolighet på akkurat det området, han har gjort en del ting som ikke akkurat taler i hans favær slik at jeg anser ikke sannsynligheten for at han får tvunget gjennom en endring som stor. Når jeg i tillegg har truslene hans skriflig så tror jeg at jeg har en bra sak... Foreløpig har vi kjøpt litt hver til ungene når det gjelder klær og meningen var at vi skulle dele også på utgifter til fritidsaktiviteter og mobilregninger. Dette funker ikke, det er jeg som betaler alt. Noen ganger får jeg litt hos han, men det er etter mye masing. Jeg orker ikke bruke tid på å mase og heller ikke bruke tid på å irritere meg over han og har spurt om vi kan avtale privat et beløp som han betaler hver måned. Det har han vært lite villig til. Jeg har vært inne på NAV's bidragskalkulator og beregnet ut fra de opplysninger jeg har at for det ene barnet skulle det betales kr. 257,- i bidrag og for det andre kr. 284,-. Altså totalt rundt 500,-. Er det noen som har beregnet selv og deretter krevd bidrag? Ble det du beregnet korrekt? Vet bare at dersom jeg krever bidrag så vil jeg ikke få en krone av han utenom. Dere var samboere. Deres interne problemer er vanskelig å vurdere. Deling av boet er det regler for så de bør følges. Bolig regner jeg med dere har eid sammen og den deles etter eierandelen. Innbo er det den som har kvittering på som eier. Utover dette er vel rettssystemet det neste. Ang. barnebidrag,er det ikke sikkert dette er så mye feil om inntekten er nokså lik og samvær 10 dager i mnd.Du får økt inntekten litt pga.skattekl. 2 uten det er så mye. Er barna små er det mindre bidrag enn når de er eldre. Er andre faktorer avjengig av livssitvasjon som også kommer in i bildet,det tar ikke kalkulator høyde for. Bidrag ville jeg fått regnet ut hos nav og betalt 860 kr,dette må begge foreldre betale. Kommer ikke bidrag som avtalt etter den samværsavtalen dere har, tar du dette med til nav og får det innkrevd gjennom nav innkreving. Samværskl.3 som dere har avtalt medfører en del kostnader for den som har samvær. Dette innbefatter også end el til de daglige behov. Ytterklær,pentøy og andre klær hviler i hovedsak på bostedsforlelder,dettemedbringes til samvær og taes med tilbake etter endt samvær. Ski og sykkel er tenkt delt mellom begge forldre. Mat og toalettsaker holdes av samværsforelder. Ønsker BF annet samvær må han bestille mekling, går du ikke med på dette kan ha gå til rettsak. Før rettsak blir det div.møter ovs. Du kan lese mer om dette på nav.no.
Gjest regine Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 Har vært i kontakt med NAV. De henviser til bidragskalkulatoren og utover det er det kun mulighet til å få fastsatt bidrag med de gebyrer det medfører Det hadde jeg faktisk ikke tatt for god fisk. Da reglene ble endret i 2003 var et hovedfokus at foreldrene skulle samarbeide og bli enige. MEN for å bistå med dette, skulle nav være behjelpelig med å beregne bidraget. Ikke bare fastsette = gebyr, men altså beregningen i seg selv.
Gjest kim Skrevet 26. mai 2013 #9 Skrevet 26. mai 2013 bidragskalkulatoren fungerer ikke i det hele tatt!!står så fint hvor mange barn du har i eget hjem som du er far til har ingen virkning.du kan regne ut hvor mye barna er hjå deg om sommerferie,fridager ect har nesten ingen virkning.og det er disse dager som burde telle!eneste som virker er INTEKTEN mellom far og eksen. tar heller ikke hensyn om du har lån opp til ørene. dagens ordning er forkastelig!!!
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #10 Skrevet 26. mai 2013 bidragskalkulatoren fungerer ikke i det hele tatt!!står så fint hvor mange barn du har i eget hjem som du er far til har ingen virkning.du kan regne ut hvor mye barna er hjå deg om sommerferie,fridager ect har nesten ingen virkning.og det er disse dager som burde telle!eneste som virker er INTEKTEN mellom far og eksen. tar heller ikke hensyn om du har lån opp til ørene. dagens ordning er forkastelig!!! Hæ? Det er heilt umogeleg å forstå kva du vil fram til, når du berre har 2 punktum i heile innlegget ditt. Kvifor meiner du heile ordninga er forkasteleg?? Anonym poster: ab1850ba7abd1775dd54ea9bba89885b
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2013 #11 Skrevet 26. mai 2013 Den utvidede utgaven av bidragskalkalkulatot bruker være bra om en er nøyaktig og legger inn alle samværsdøgn, også variable samvær og ferier. Den kan vanskelig brukes der den bidragsplik har barn med flere personer. Dette for en vet ikke hvilket grunnlag en skal legge inn. Det samme når en ikke vet inntekt på bidragsyter. Når det gjelder TS.kam det hende hun tjener på slik det er i dag. Samværsklasse 3 som det her er kan ikke TS.nekte dette jf.barnelova. Hun står veldig svakt om hun sier det er for lite bidrag ved Samværsklasse 3 i rettssystemet. Det virker være som begge foreldrene har ca.lik inntekt og mor mulig litt mer enn far her. De virker være ca.normalintekter (400 000)
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2013 #12 Skrevet 26. mai 2013 Den utvidede utgaven av bidragskalkalkulatot bruker være bra om en er nøyaktig og legger inn alle samværsdøgn, også variable samvær og ferier. Den kan vanskelig brukes der den bidragsplik har barn med flere personer. Dette for en vet ikke hvilket grunnlag en skal legge inn. Det samme når en ikke vet inntekt på bidragsyter. Når det gjelder TS.kam det hende hun tjener på slik det er i dag. Samværsklasse 3 som det her er kan ikke TS.nekte dette jf.barnelova. Hun står veldig svakt om hun sier det er for lite bidrag ved Samværsklasse 3 i rettssystemet. Det virker være som begge foreldrene har ca.lik inntekt og mor mulig litt mer enn far her. De virker være ca.normalintekter (400 000) Glemte kommentere fritidsutgifter. De er vanligvis inkludert i barnebidraget. Det kan kreves særtilskudd for utgifter til briller tannregulering etc. Videre til konfirmasjon. Alt etter gjeldende regler.
Gjest Tidssone Skrevet 26. mai 2013 #13 Skrevet 26. mai 2013 Man kan da legge inn hvor mange barn under atten den bidragspliktige har i egen husstand. På samme sted der man legger inn om bidragsyter bor alene eller sammen med andre voksne. Den nye bidragskalkulatoren gjør det også slik at man kan legge inn alle barn bidragsyter betaler bidrag for, samtidig.
Gjest Tidssone Skrevet 26. mai 2013 #14 Skrevet 26. mai 2013 Glemte kommentere fritidsutgifter. De er vanligvis inkludert i barnebidraget. Det kan kreves særtilskudd for utgifter til briller tannregulering etc. Videre til konfirmasjon. Alt etter gjeldende regler. Ikke dersom bidragsyter er gift på nytt, synes jeg å huske.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #15 Skrevet 26. mai 2013 Du kan søke om bidragsforskudd. Dette vil sikre et visst beløp til barna, alt etter hvor stor inntekt du har, hvor mange barn du har og om du har samboer/gift eller er alene med barna. Da er det krav om at bidrag kreves inn via NAV. Dersom du blir innvilget ordinært forskudd, dvs 1070 pr barn, vil du hver måned få dette for hvert barn. Dersom pålagt bidrag fra far er 300kr, vil du få mellomlegget (1070-300) dekket av NAV. Anonym poster: 3e9b548f6eb401d7c72572f5bdbc0892
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå