millie88 Skrevet 16. mars 2011 #1 Skrevet 16. mars 2011 Jeg bare lurer på hvor mye dere bruker på mat og lignende i mnd?? Syntes samboeren og jeg bruker for mye penger på mat, vi er jo tross alt bare to personer så budsjettet burde jo ikke være så høyt.
Gjest Lizette Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 Jeg regnet sammen dette for noen år siden, og da lå vi på omtrent akkurat 4000 pr måned. Nå er matprisene steget litt siden den gang, og vi har også endret kosthold litt, så jeg vil tippe vi nå ligger på rundt 5000 kr pr måned i mat + diverse (dopapir, tannkrem, vaskepulver etc)
Antoinette Skrevet 16. mars 2011 #3 Skrevet 16. mars 2011 Vi er 2 og når man tar med både mat og husholdningsprodukter så ligger vi på ca. 4500 kr i mnd. Vi kjøper ikke mye billigprodukter men mye frisk frukt og grønnsaker samt ferskt kjøtt og fisk. Vi har også ofte gjester til middag. Vi er heldige og har en flott ICA butikk med ferskevaredisk rett borti gata.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 Jeg bruker +/- 1000 kroner på Rema 1000 i måneden. Der kjøper jeg jo mat/toalettpapir/tannkrem. Utenom kommer jo shampoo/balsam, husvask-artikler ... Jeg er alene da, så er vel litt forskjell.
Antoinette Skrevet 16. mars 2011 #5 Skrevet 16. mars 2011 (endret) Jeg bruker +/- 1000 kroner på Rema 1000 i måneden. Der kjøper jeg jo mat/toalettpapir/tannkrem. Utenom kommer jo shampoo/balsam, husvask-artikler ... Jeg er alene da, så er vel litt forskjell. Vi bruker også Rema i tillegg til Ica. Men 1000 kr mnd. på 1 pers er lite. Endret 16. mars 2011 av Antoinette 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #6 Skrevet 16. mars 2011 Ca 1000 kr allt inkludert også her på en pers. Da kjøper jeg hovedsaklig økologisk og på helsekost og ikke røyk og lite alkohol. Vegetarianer.
Antoinette Skrevet 16. mars 2011 #7 Skrevet 16. mars 2011 (endret) Ca 1000 kr allt inkludert også her på en pers. Da kjøper jeg hovedsaklig økologisk og på helsekost og ikke røyk og lite alkohol. Vegetarianer. Økologisk mat og helsekost-mat er ikke billig i Norge. Men nå snakket ts om hvor mye man bruker på mat. Da sier det seg selv at du ikke regner med øl og røyk Ingen av oss røyker eller drikker øl. Likevel blir det ca. 4500 kr pr mnd. Endret 16. mars 2011 av Antoinette
Gjest Spinell Skrevet 16. mars 2011 #8 Skrevet 16. mars 2011 ca 5-6000 per måned hos oss. Vi er to voksne.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #9 Skrevet 16. mars 2011 Jeg bruker 4000 kroner i måneden. Kjøper lunsj i kantinen på jobb hver dag, og spiser middag ute ett par ganger i uken. Mat er rett og slett grusomt dyrt i Norge!
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #10 Skrevet 16. mars 2011 Jeg er alene, jente 23. Kjøper mye fisk, rent kjøtt, fersk frukt og grønnsaker, bare sunt kosthold. Ligger på ca 1100kr i mnd med alt omtrent. 1
Antoinette Skrevet 16. mars 2011 #11 Skrevet 16. mars 2011 Mat er rett og slett grusomt dyrt i Norge! Å spise ute er dyrt, men nordmenn bruker under 20% av inntekten sin på mat. Mye mye mindre enn europeere flest. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #12 Skrevet 16. mars 2011 Jeg er alene, jente 23. Kjøper mye fisk, rent kjøtt, fersk frukt og grønnsaker, bare sunt kosthold. Ligger på ca 1100kr i mnd med alt omtrent. Ja, når antoinette nevner det, jeg spiser forresten aldri ute, jeg lager meg lunsj hjemme og tar med på jobb.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #13 Skrevet 16. mars 2011 Vi er to voksne og 3 barn (2, 5, og 7 år) og legger igjen ca. 10 000,- på matbutikken i løpet av 1 måned. Da er det iberegnet alt vi kjøper på matbutikken. Vi hverken røyker eller drikker øl.
Happychilli Skrevet 16. mars 2011 #14 Skrevet 16. mars 2011 4000 bruker vi,2 voksne. Her setter jeg meg ned 1 gang i uka og bruker litt tid på og lage en ukes"meny" til uka etter samt hva vi trenger. Sånn har vi gjort i 1 og et halvt år,å det funker fantastisk godt! Det gjør at vi holder oss bra til budsjettet,og ikke må fly på butikken mer enn på mandagen når vi handler alt:) jeg går på lavkarbo/ketolyse-så uten planleggingen hadde vi nok brukt enda mer,da mitt nye kosthold krever mye ost,dyre meieripeodukter.. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #15 Skrevet 16. mars 2011 Jeg bruker 4000 kroner i måneden. Kjøper lunsj i kantinen på jobb hver dag, og spiser middag ute ett par ganger i uken. Mat er rett og slett grusomt dyrt i Norge! Grusomt dyrt? Selvfølgelig om du jobber 20dager hver måned og bruker 65 kr på baguette og brus så bruker du 1300bare på det. Om du i tilleg spiser treretters 2-3ganger ute til 500kr gangen så er du allerde oppe i 2700 som du glatt kunne klart deg på om du hadde laget god lunsj selv. Mat er ikke grusomt dyrt i norge. Heldig er du som har såpass at du kan unne deg så høyt matbudsjett! 1
vanilje* Skrevet 17. mars 2011 #16 Skrevet 17. mars 2011 Jeg blir litt overgitt over hvor mye folk bruker på mat i mnd. Vi er selv 2 voksne og bruker ca. 2500 kr i mnd på mat og husholdningsaritkler. Vi lager oss lunsj som vi tar med på jobb, vurderer prisene på de ulike varene på butikken (kjøper mye billigprodukter), skriver opp en liste over hva vi skal ha til middag for en uke frem i tid, skriver alltid handleliste, og handler KUN en gang i uka. Er vi tom for melk på onsdag, så får vi drikke noe annet frem til handledag på fredag. Vet det er mange som kanskje vil reagere på vårt "nasi" opplegg på handling men for oss fungerer dette veldig bra, vi sløser ikke med pengene på unødvendige ting, spiser likevel både sunt og godt, samtidig som vi kan spare pengene å bruke dem til noe vi virkelig har lyst til slik som reiser, snøscooter, hus, oppussing, hund, treningssenter, klær, sko, interiør osv. 1
Antoinette Skrevet 17. mars 2011 #17 Skrevet 17. mars 2011 Vet det er mange som kanskje vil reagere på vårt "nasi" opplegg på handling men for oss fungerer dette veldig bra, vi sløser ikke med pengene på unødvendige ting, spiser likevel både sunt og godt, samtidig som vi kan spare pengene å bruke dem til noe vi virkelig har lyst til slik som reiser, snøscooter, hus, oppussing, hund, treningssenter, klær, sko, interiør osv. Det er fullt mulig å spare opp til de tingene du nevner uten å ikke engang kjøpe melk utenom den faste handledagen. Å kalle det å kjøpe melk sløsing blir for ekstremt for meg. Vi lager også ukemeny men handler feks. brød, melk og egg utenom hvis vi er tomme. 1
vanilje* Skrevet 17. mars 2011 #18 Skrevet 17. mars 2011 Jeg mener at dersom vi f.eks. MÅ ha melk akkurat den dagen så kan vi selvfølgelig stikke innom butikken å kjøpe det. Men når man først er på butikken er det så lett å handle med seg noe annet i tillegg, som jeg ser på som sløsing. F.eks. at vi på onsdag trenger en liter med melk. Også drar vi på butikken også finner vi ut at det kanskje hadde vært godt med en sjokolade, is osv.. så kjøper vi med dette også.. og i det lange løp så blir dette både usunt og dyrt. Så hvis det bare er for at vi har lyst på et glass melk ved frokosten på torsdag, så kan jeg da heller lage med et glass saft eller en kopp med te. Ingen som dør av å overleve en dag eller to uten melk 2
vanilje* Skrevet 17. mars 2011 #19 Skrevet 17. mars 2011 Jeg synes også det er sløsing å kjøpe f.eks. lambi toalettpapir, istedet for landlord, eller f.eks. å kjøpe novegia hvitost istedet for coop eller rema sin "egne" hvitost som er mye billigere men smaker så og si det samme.. Vi har spart utrolig mye penger på å være prisbevisste og velge billigprodukter fremfor de dyre produkten. Jeg synes også det er sløsing å velge en butikk framfor en annen pga status...
Gjest Consensio Skrevet 17. mars 2011 #20 Skrevet 17. mars 2011 Jeg synes også det er sløsing å kjøpe f.eks. lambi toalettpapir, istedet for landlord, eller f.eks. å kjøpe novegia hvitost istedet for coop eller rema sin "egne" hvitost som er mye billigere men smaker så og si det samme.. Vi har spart utrolig mye penger på å være prisbevisste og velge billigprodukter fremfor de dyre produkten. Jeg synes også det er sløsing å velge en butikk framfor en annen pga status... Hvorfor er det sløsing? Jeg bruker Lambi fordi det er det mest behagelige. Jeg liker ikke å bruke slike tynne billigpapirer når jeg tørker meg bak. Jeg kjøper dyrere oster fordi vi er veldig glad i ost med smak. Har smakt på billigere oster, men det smaker dårlig eller ingenting. Jeg handler på Meny i Norge fordi de har best utvalg og jeg finner alltid det jeg vil ha. I Sverige handler jeg på nærmeste butikk, men det er fordi de er flinkere til å ha godt utvalg uansett butikk. Så for meg handler det ikke om sløsing, men om å velge kvalitet. Status har ingenting med saken å gjøre...det er svært få mennesker innom dette huset og ingen kan se hvilket dopapir jeg bruker eller hvilken ost jeg spiser uansett.. Vi er to voksne og bruker ca 4000kr pr mnd på mat. Vi spiser godt, velger økologisk, kjøper gjerne kjøtt direkte fra bønder/jegere, handler og lager mat etter hva slags sesong det er. Lager også all mat fra bunnen av, bortsett fra en saus nå og da som jeg ikke klarer å få til. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå