Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Situasjonen er følgende:

Personen ønsker en dag fri fra jobb for å kunne møte opp på et viktig møte i forbindelse med militært utenlandsopphold for sin ektefelle.

Det er snakk om ukedag, barnet er hos dagmamma og personen må hente barnet der, og må uansett dra tidligere fra jobb pga. dette. Familien rundt skal på møtet. Arbeidsgiver vil ikke gi fri, for da må lokalet stenges. Ingen kan ta over og arbeidsgiver er ikke villig til å ta det selv.

Personen får uansett ikke lønn ved fravær, så det er ikke tema.

Hvilke rettigheter har denne personen, eller har h*n ingen i det hele tatt? Arbeidstaker har 50% stilling.

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Den typen møte omfattes ikke av noen av bestemmelsene om permisjon i Arbeidsmiljøloven.

Arbeidstakeren kan likevel ha rett til permisjon gjennom tariffavtaler mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene. Det kommer an på bransje og om arbeidsgiveren er bundet av noen avtale.

Når det er sagt: de fleste arbeidsgivere er fleksible på slike ting når det er noe viktig, hvis de kan.

Endret av Spinell
Gjest LOGAN
Skrevet

Jeg vet ikke men jeg må svare likevel å si at dette hørtes ekstremt usympatisk ut!

Med mindre denne personen har gjort noe spes for å ikke fortjene denne dagen skjønner jeg virkelig ikke problemet..

Lurer på hva slags jobb dette er snakk om siden arbeidsgiver ikke gidder hjelpe til? Er denne personen eneste ansatte så må jo arb. giver være backup ved sykdom osv...

Som sjef selv ville jeg aldri nektet noen fri for slikt uansett krav på fri med eller uten lønn - slike tjenester må man regne med innimellom!!

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er livet. Personen får då informasjon frå partnar etterpå uansett.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Arbeidsgiver ser sitt eget beste og det tærer på de ansatte.

Personen her er fortvilet. Kan arbeidsgiver tvinge h*n til å jobbe den dagen?

Det er såklart lite lønnsomt å måtte holde stengte dører den dagen, men dette er da arbeidsgivers ansvar i bunn og grunn? Eller er jeg helt på jordet?

Personen her er jo også småbarnsforelder, og barnet må hentes uansett.

Gjest LOGAN
Skrevet

utrolig kjipt men lite å få gjort ser jeg!

synes som sagt dette er en kjip person som ikke gidder bidra...

ville aldri gjort det mot mine ansatte..

Gjest Spinell
Skrevet

TS her.

Arbeidsgiver ser sitt eget beste og det tærer på de ansatte.

Personen her er fortvilet. Kan arbeidsgiver tvinge h*n til å jobbe den dagen?

Det er såklart lite lønnsomt å måtte holde stengte dører den dagen, men dette er da arbeidsgivers ansvar i bunn og grunn? Eller er jeg helt på jordet?

Som tidligere sagt: nei, det ser ikke ut som arbeidstaker har noen rettigheter. Arbeidsgiver "eier" arbeidstakerens tid i arbeidstiden. Slik er det.

Men med så tverr oppførsel kan jo arbeidsgiver glemme å få fornøyde og stabile arbeidstakere som er villige til å ta i et tak ekstra dersom arbeidsgiver skulle ønske det ved en senere anledning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidstakar har ansvar for einge vakter. Så arbeidstakar kan bytte vakt med nokon andre. Hvis det ikkje går, får ho dra på jobb og slutteå syte så fælt.

PS: Eg kjenner folk som er dagleg ledare på små butikkar/kiosker, og dei jobber nesten livet av seg, så at du ikkje får fri for å vere med på eit møte du ikkje treng å delta på er verkeleg ikkje noko å sutre over.

PS: Ikkje vits å prøve seg på sjukedag, for arbeidsgivar vil då be om sjuk emelding. Og har du ikkje det (noko du ikkje har sia du jo beviseleg ikkje er sjuk), blir det rekna som skoft, og du vil få advarsel. Ein gong til og du vil få sparken.

AnonymBruker
Skrevet

PS: Arbeidstakar har heller ikkje krav på å få gå tidleg for å hente ungen. Skaff deg barnevakt.

Skrevet

Kan arbeidsgiver tvinge h*n til å jobbe den dagen?

Ja, arbeidstaker kan "tvinges" til å jobbe - det er jo det som er avtalen mellom partene og som ikke arbeidstaker ensidig kan gå ifra uten lov-/avtalebestemt grunn.

Nei, det er ikke arbeidsgivers ansvar å holde dørene åpne - det er arbeidstakers ansvar når hun er satt opp på denne vakten.

At barn må hentes fra dagmamma er selvsagt heller ikke gyldig grunn til å gå tidlig fra jobb.

...når alt det er sagt så vil det jo oftest gagne også arbeidsgiver å være fleksibel og forståelsesfull når det er mulig, så lenge dette ellers er en arbeidstaker som gjør en bra jobb. Men når arbeidsgiver står på sin rett, har arbeidstaker ikke annet valg enn å møte på jobb.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for synspunkter og svar :-)

Skulle gjerne forklart situasjonen litt bedre, men da blir det vanskelig å forbli anonym.

AnonymBruker
Skrevet

Men du treng ikkje forklare meir. Du har ikkje rett på fri. Så du må bytte vakt sjølv. Får du ikkje til det, må du på jobb. Og hugs å skaffe barnevakt til ungen. For du har ikkje krav på å gå tidleg berre for å hente småtten.

Gjest LOGAN
Skrevet

Jeg sier det likevel igjen - det er utrolig kjipt!

Selv om du ikke har krav på det - så er det nok mange sjefer rundt omkring som hadde hatt godt av å være mer fleksible for deretter å beholde sine ansatte..

Men et spørsmål:

Har du spurt om fri et par timer pga barnet og det er ok?

Men hele dagen går ikke?

Så lenge du er en trofast og flink ansatt så skjønner jeg ikke problemet til sjefen din..

Til en og annen anonymbruker:

Det er lov å syte innimellom, spes i en slik situasjon og hun spurte her om hjelp.. Man kan kanskje svare på en annen måte..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier det likevel igjen - det er utrolig kjipt!

Selv om du ikke har krav på det - så er det nok mange sjefer rundt omkring som hadde hatt godt av å være mer fleksible for deretter å beholde sine ansatte..

Men et spørsmål:

Har du spurt om fri et par timer pga barnet og det er ok?

Men hele dagen går ikke?

Så lenge du er en trofast og flink ansatt så skjønner jeg ikke problemet til sjefen din..

Til en og annen anonymbruker:

Det er lov å syte innimellom, spes i en slik situasjon og hun spurte her om hjelp.. Man kan kanskje svare på en annen måte..

Det spiller i teorien ingen rolle at det er kjipt, eller om hun er trofast og flink. Det er snakk om at profit og lokale stenges, det går utover firmaet.

Derfor spiller sikkert ikke 1 dag eller et par timer en rolle, for ingen kan være tilste for å holde lokalet åpent.

Gjest LOGAN
Skrevet

det var min mening at det er kjipt - selv ville jeg gjort såpass for mine ansatte.. så JA jeg skjønner at det ikke spiller noen rolle!

JEG SKJØNNER PROBLEMET TIL VEDKOMMENDE HER OG FIRMA SÅ ELLERS TAKK - JEG REPETERER SELV OM JEG FORKLARTE GODT NOK I UTGANGSPUNKTET - DET VAR FOR Å VISE MIN SYMPATI, ikke for å diskutere med deg!

Gjest navnelapp
Skrevet

Det kan vere mange grunnar til at ein blir "utkalt" som gjer at arbeidsgjevar må skaffe vikar. Ein kan bli innkalt som vitne eller meddommar i ei rettssak, ein kan bli innkalt til møte med ppt i forbindelse med barna sine, eller det kan vere ein begravelse i nær familie. Det vanlege i slike tilfelle er å gje velferdspermisjon. I tariffavtalar er det vanleg å avtale slike ting, men det er kanskje ikkje tariffavtale der du jobbar?

Gjest LOGAN
Skrevet

Det kan vere mange grunnar til at ein blir "utkalt" som gjer at arbeidsgjevar må skaffe vikar. Ein kan bli innkalt som vitne eller meddommar i ei rettssak, ein kan bli innkalt til møte med ppt i forbindelse med barna sine, eller det kan vere ein begravelse i nær familie. Det vanlege i slike tilfelle er å gje velferdspermisjon. I tariffavtalar er det vanleg å avtale slike ting, men det er kanskje ikkje tariffavtale der du jobbar?

exacly my point :)

AnonymBruker
Skrevet

Til slike ting har man faktisk krav på velferdspermisjon. Og det blir faktisk en helt annen sak. Her er det jo snakk om at "skulle så veldig gjerne", bare, og det er ikke, og har aldri vært, velferdspermisjonsgrunn.

Gjest LOGAN
Skrevet

Situasjonen er følgende:

Personen ønsker en dag fri fra jobb for å kunne møte opp på et viktig møte i forbindelse med militært utenlandsopphold for sin ektefelle.

Jeg synes det holder i massevis! Personen burde fått fri - I REST MY CASE!

De som ikke kjenner til slike situasjoner på nært hold trenger egentlig ikke kommentere egentlig.

Det her er noe man burde hjelpe til med - det kalles å være et medmenneske enkelt å greit!

Gjest Spinell
Skrevet

Logan: kan du være så snill og slutte å rope?

Bruk heller kursiv, understreking eller fet skrift når det er noe du vil markere spesielt.

Så lenge lovverket eller eventuelle tariffavtaler ikke dekker dette tilfellet, har ikke arbeidstaker rett på fri. I den avtalen om velferdspermisjoner som min arbeidsgiver har inngått, er denne typen møter ikke dekket.

Det kan være lite fleksibelt av arbeidsgiver å si nei i et slikt tilfelle, det er jeg helt enig i, men vi vet jo ikke om arbeidsgiver har andre gode grunner som gjør det umulig for denne å stille opp selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...