Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har bedt om å bli sagt opp fra jobben sin? Hvordan og hvorfor gjorde du det?

Har en pågående konflikt med leder i bedriften, som ikke ser ut til å løse seg med det første. Nå orker jeg rett og slett ikke mer, og ønsker å avslutte arbeidsforholdet. Har for tiden ingen ny jobb i sikte og vil derfor ikke ha inntekt, utenom dagpenger som jeg da må vente 8 uker på å få.

Kan jeg da be arbeidsgiver om å si meg opp på bakgrunn av dårlig kjemi mellom leder og ansatt? Blir jeg sagt opp får jeg vel dagpenger fra dag 3?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir for dumt. Du velger selv å si opp, så da får du enten klare deg uten dagpengene de første ukene, eller så får du vente med å si opp til du har fått ny jobb. Det er en grunn til at reglene er som de er.

• Liker 6
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Du kan jo alltids høre med sjefen, men det er ikke hans ansvar om du ikke har jobb. Når DU ønsker å gå, så er jobb og inntekt ditt ansvar, ikke NAVs.

Gjest Spinell
Skrevet

Reglene for når en arbeidstaker kan sies opp er strenge, og arbeidsgiver kan ikke si deg opp grunngitt i dårlig kjemi mellom dere så lenge du skjøtter jobben din på en tilfredsstillende måte. Det er jo en usaklig oppsigelse.

Jeg finner ikke noe om det på NAVs sider i farten, men mener å huske at det er sagt at en kan få fritak for "karantenetiden" før dagpenger i spesielle tilfeller.

• Liker 1
Skrevet

En arbeidsgiver med vettet noenlunde i behold sier ikke opp arbeidstaker bare fordi arbeidstaker ber om det. Det er strenge krav til saklig grunn, og det er ingen grunn for arbeidsgiver til å risikere arbeidsrettssak i etterkant om du ombestemmer deg - med mindre de har stort behov for å bli kvitt deg og samtidig kan dokumentere saklig grunn.

Imidlertid finnes det en mulighet for at du kan slippe karantenetiden dersom legeattest bekrefter at det var uholdbart for din helse å fortsette å jobbe dette stedet. Dette tolkes vel strengt, og jeg kan ikke reglene i detalj - du bør uansett sjekke med NAV før du setter i gang en slik prosess.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke skattebetalerenes feil at du ikke trives i jobben din. Slutt å utnytt systemet og ikke kastbort tid når andre kunne heller fått hjelp(som trenger det),

Ut å søk jobb, mens du jobber!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eg hadde aldri tatt sjansen på å seie opp nokon utan sakleg grunn. For då risikerar ein arbeidsrettssak og allslags drit. Så anten bit du konflikten i deg til du har fått deg ny jobb eller du seier opp og klarar deg utan utbetaling i 8 veker. Gjer det deg sjuk, så får du jo sjukmelding.

AnonymBruker
Skrevet

Det vil aldri telle positivt for fremtidige arbeidsforhold å bli sagt opp fra tidligere arbeidsgiver, uansett grunn. Enten søker du deg nye jobber mens du har inntekt, eller så sier du opp og klarer deg 8 uker før du får dagpenger.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke bli sagt opp av arbeidsgiver, det kommer til å bli forferdelig ødleggende for deg når du skal søke jobb videre. De fleste seriøse bedrifter som ønsker å si opp noen av forskjellige grunner, gir som regel alltid arbeidstaker mulighet til å si opp jobben (istedet for å bli sagt opp) sin nettopp fordi det vil være utrolig ødelggende dersom nye jobben ringer for å sjekke referanser og får beskjed om at personen ble sagt opp.

Du må si opp jobben selv og spare penger i oppsigelsestiden til du blir arbeidsledig. Søk nye jobber allerede fra nå av slik at du fortest mulig kan komme i ny jobb.

Jeg vet hvor leit det er å ha en skikkelig vanskelig konflikt med sjefen (min sjef var helt gal), men du vil komme sterkere og bedre fra det om du gjør tingene på "riktig" måte.

AnonymBruker
Skrevet

Tror neppe arbeidsgiver vil si deg opp pga du ber om det pga fare for arbeidsrettsak som en skrev om her.. Og om du sier opp vil du nok få pes av NAV når de ser du har sagt opp sjøl pga konflikt. Nå vet jo ikke vi hva type konflikt du har med leder og hva type stilling du har men det er risikabelt og si opp en jobb uten og ha noe nytt å gå til. Jeg har jobba i mange år påplasser og som regel er det diskusjoner over alt. Så lenge ikke du har fått advarsel eller hint om og slutte så er de nok fornøyd med deg. Og husk det at det er ikke mye du får i trygd.

AnonymBruker
Skrevet

Det tar seg mye bedre ut for fremtidige arbeidsgivere at du selv har sagt opp din stilling enn at du har blitt sagt opp. Det alene er i mine øyne verdt 8 uker uten dagpenger.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke be om å bli sagt opp, hvis du allikevel ikke vil være der, saboter sjefen. Vær en passiv-aggressiv slange. Ødelegg maskiner. Plant virus i datasystemene, gjerne fra kontoret til sjefen din. Send hemmelig informasjon til konkurrenten. Oppfør deg som en drittsekk.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke be om å bli sagt opp, hvis du allikevel ikke vil være der, saboter sjefen. Vær en passiv-aggressiv slange. Ødelegg maskiner. Plant virus i datasystemene, gjerne fra kontoret til sjefen din. Send hemmelig informasjon til konkurrenten. Oppfør deg som en drittsekk.

:skratte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...