Gå til innhold

Rockering, hvor mange kcal på en halvtime?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har googlet, men finner så mange ulike svar at jeg blir bare forvirret. Noen hevder man forbrenner 100 i halvtimen, mens et annet nettsted skriver 300 kcal.

Noen som vet? Vanskelig å ha kontrollen på kcal inn-ut når jeg ikke vet effekten av treningen.

Tilleggsspørsmål: svømming da? Har alltid trodd det var effektiv fettforbrenning, 300-500 i timen, men leste på Side2 at det var rundt 250 i timen?

Hva skal man tro:s

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kroppene er individuelle og forbrenner ulikt. Du må rett og slett bare bygge deg opp litt erfaring og prøve deg frem.

Svømming og rockering er utmerkede øvelser som styrker muskulaturen, så bare fortsett.

Skrevet

Har googlet, men finner så mange ulike svar at jeg blir bare forvirret. Noen hevder man forbrenner 100 i halvtimen, mens et annet nettsted skriver 300 kcal.

Noen som vet? Vanskelig å ha kontrollen på kcal inn-ut når jeg ikke vet effekten av treningen.

Tilleggsspørsmål: svømming da? Har alltid trodd det var effektiv fettforbrenning, 300-500 i timen, men leste på Side2 at det var rundt 250 i timen?

Hva skal man tro:s

Du skal glemme å prøve å beregne hvor mye du forbrenner ved å gjøre ditt og datt. Svarene du finner i forskjellige tabeller er i beste fall veiledende, i verste fall kan de være mange titalls prosent feil. Det er fordi det i slike tabeller gjerne står "Rolig", "Middels" og "Høy" intensitet, og hva dette tilsvarer i watt er umulig å vite.

Det som avgjør hvor mye du forbrenner er antall watt du yter. Jeg har forklart det mange ganger før. For å se hvordan regnestykket skal settes opp se her. For å se hvorfor du ikke forbrenner 1000 kcal i timen selv om du finner ut det ved hjelp av en tabell, se her.

Svømming er veldig effektiv utholdenhetstrening, og du forbrenner langt mer per tid når du svømmer enn når du sykler fordi du bruker flere muskelgrupper. Det er selvsagt forutsatt at du ikke bader, men svømmer. ;) 500 kcal på en time tilsvarer at du yter 350 watt (se regnestykke i innleggene over), som er ganske høy ytelse. Prøv å sett deg på en ergometersykkel med wattmåler, og prøv å tråkke 350 watt i en time. Jeg blir mektig imponert om du klarer det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...