pink83 Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 (endret) Min kjæreste gjennom 5 år, vil låne ett større beløp for å invistere i et firma i utlande. Jeg er veldig skeptisk til slike ting men han er sikker på at dette gir god avkastning. Han er villig til og skrive gjeldsberv samt hans mor kan stille som kausjonist. Hadde du lånt han pengene?? Endret 15. mars 2011 av pink83
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 I utgangspunktet nei i forhold til det du skriver. Hva menes med et større beløp? Er det penger du har råd til å tape eller bruke år på å få det tilbake=
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #3 Skrevet 15. mars 2011 Min kjæreste gjennom 5 år, vil låne ett større beløp for å invistere i et firma i utlande. Jeg er veldig skeptisk til slike ting men han er sikker på at dette gir god avkastning. Han er villig til og skrive gjeldsberv samt hans mor kan stille som kausjonist. Hadde du lånt han pengene?? Aldri i livet. Her er risikoen for høy. Be ham gå til en bank hvis dette er et så idiotsikkert opplegg. Da bør han jo få lån der. 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 Min kjæreste gjennom 5 år, vil låne ett større beløp for å invistere i et firma i utlande. Jeg er veldig skeptisk til slike ting men han er sikker på at dette gir god avkastning. Han er villig til og skrive gjeldsberv samt hans mor kan stille som kausjonist. Hadde du lånt han pengene?? Har dere sjekket opp dette firmaet? Hvilke folk her hjemme hjelper han med dette? Hva slags firma er det? Er det slike firma i Norge? Hvorfor er han så sikker på god avkastning? har hans mor råd til å tape pengene? Hjelper lite med gjeldsbrev,om han ikke har noe å tilbakebetale med. Nei, jeg har ikke lånt han pengene på det grunnlag du skriver. Gjeldsbrevet han skal skrive, blir det pant i fast eiendom her hjemme?
latter Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 Min kjæreste gjennom 5 år, vil låne ett større beløp for å invistere i et firma i utlande. Jeg er veldig skeptisk til slike ting men han er sikker på at dette gir god avkastning. Han er villig til og skrive gjeldsberv samt hans mor kan stille som kausjonist. Hadde du lånt han pengene??
Tears.of.the.Sun Skrevet 15. mars 2011 #6 Skrevet 15. mars 2011 Når det gjelder kjæresten min stoler jeg på han, og hvis han spør meg om å låne penger er jeg 110% sikker på at han bruker de fornuftig. Men der igjen, jeg er ikke naiv. Og utenlandsk invistering? Nei vettu, det får han punge ut for selv. Jeg ville ikke lånt bort med en såpass høy risk.
DBM Skrevet 15. mars 2011 #7 Skrevet 15. mars 2011 Herregud, nei. Stakkars moren hans også, som blir dratt inn i dette. Hva vet dere om dette selskapet da? Som privatperson tar man i utgangspunktet ikke opp lån for å investere i andres selskaper. 1
Østlandet Skrevet 16. mars 2011 #8 Skrevet 16. mars 2011 Man invisterer aldri. Man investerer. Dette høres utrolig dumt ut. Ut fra det lille du skriver. Rungende nei, er mitt svar. 2
Gjest Fikira Skrevet 16. mars 2011 #9 Skrevet 16. mars 2011 Aldri i livet. Her er risikoen for høy. Be ham gå til en bank hvis dette er et så idiotsikkert opplegg. Da bør han jo få lån der. Signerer... 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #10 Skrevet 16. mars 2011 Nei, ihvertfall ikke bare fordi han sier at han er sikker på at det gir god avkastning. Mennesker har det for seg med å se rosenrødt på det når det er snakk om å tjene lette penger, det er slik pyramidespill fortsatt har sukssess. Tenk "Bernie Madoff". Ikke la deg presse av "men stoler du ikke på mannen din?" Hvis du skulle investere betydelige midler så bør du egentlig være like kritisk som enhver annen investor. Du må sette deg inn i hva som er forretningsideen, dvs hva som skal produseres og selges, hva er markedet, hvem er konkurrentene, hva er det som gir dette firmaet et konkurransefortrinn, budsjetter, hvem står bak osv. I hele tatt forespørre og gå gjennom en detaljert forretningsplan for firmaet lignende som linket til under "Dokumentmaler / Guider" her. 2
Løvetanten Skrevet 16. mars 2011 #11 Skrevet 16. mars 2011 Har han generelt god peiling på penger og investering? Sparer han noe, har han aksjer eller fond? Hvordan lever han/dere? Har foreldrene penger/verdier? Er det noe som tilsier at han kjenner igjen en "god investering" når det presenteres for han. Har du sett informasjon om investeringsobjektet? Er det et selskap eller ett eller annet du har hørt om før? Har det levedyktighet, og hvem står bak det? I hvilket land skal det investeres? Mange spørsmål du bør få svar på her før du overhodet vurderer å låne han penger, og bunnlinja er vel også at du bør tåle å tape samme sum. Vær forsiktig. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #12 Skrevet 16. mars 2011 Ville ikke tenkt tanken en gang. Å en god kjæreste ville aldri spurt om et høyt lån av meg til ett firma. 3
DBM Skrevet 16. mars 2011 #13 Skrevet 16. mars 2011 De av dere som mener at han skal gå i banken og be om et lån, dere skjønner at mye av gevinsten går tapt i form av renter?
lillemia Skrevet 16. mars 2011 #14 Skrevet 16. mars 2011 Enig med de andre. Man investerer ikke lånte penger. Har man ikke råd, så får man heller la være å investere. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #15 Skrevet 16. mars 2011 Enig med de andre. Man investerer ikke lånte penger. Har man ikke råd, så får man heller la være å investere. Det er litt sneversynt, de fleste rikinger her i landet har også lån. Store lån. Men jeg ville aldri gjort det. Etter at noen i nær familie har blitt lurt av en Baasland-lignende svindler (lovende prosjekt - spilt bort pengene) har jeg blitt ekstra oppmerksom, selv om jeg alltid har vært det.
lillemia Skrevet 16. mars 2011 #16 Skrevet 16. mars 2011 Det er litt sneversynt, de fleste rikinger her i landet har også lån. Store lån. Det er jo blant annet fordi det lønner seg skattemessig å ha lån.
La Papesse Skrevet 16. mars 2011 #17 Skrevet 16. mars 2011 Det er jo blant annet fordi det lønner seg skattemessig å ha lån. Når begynte det å lønne seg å ha lån, skattemessig??
Gjest Spinell Skrevet 16. mars 2011 #18 Skrevet 16. mars 2011 De av dere som mener at han skal gå i banken og be om et lån, dere skjønner at mye av gevinsten går tapt i form av renter? Er ikke noe av vitsen med å investere at en skal få større avkastning enn lånerenta? Og skulle jeg lånt bort en større pengesum privat ville jeg også tatt renter. Hvis ikke taper jeg jo renteinntekter selv. 1
Gjest Heloise Skrevet 16. mars 2011 #19 Skrevet 16. mars 2011 Jeg hadde aldri i verden lånt ham de pengene. Jeg er jo forsiktig med penger, har sett mange gå i låne-fella og aldri få igjen pengene sine, uansett om det er kjærester eller familie også. 1
DBM Skrevet 16. mars 2011 #20 Skrevet 16. mars 2011 (endret) Er ikke noe av vitsen med å investere at en skal få større avkastning enn lånerenta? Og skulle jeg lånt bort en større pengesum privat ville jeg også tatt renter. Hvis ikke taper jeg jo renteinntekter selv. Man investerer for å få bedre avkastning enn hva man vil få ved alternative plasseringer, eller "ingen" plassering. Hvis det her er en så god investering som han påstår, så vil han uansett sitte igjen med en positiv avkastning etter at lånerentene er betalt. Men avkastningen minker og kan bli så liten at han velger å la det være. La oss si at han forventer 15 % og det er avkastningskravet hans, da vil han få en betydelig lavere avkastning ved å låne til vanlig bankrente. Sånn sett burde han helst hatt kapitalen på bok allerede. Men ville du tatt blodrente, som banker ville tatt? Husk på at TS er sammen med han som vil låne pengene. Endret 16. mars 2011 av DBM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå