Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Har vært litt ute av "gamet" en stund pga. sykdom, og var fra før av vant til MYE jogging. Satte i gang med rolige joggeturer to ganger i uka, og har drevet med dette i to uker. Går fort de første 5-10 minuttene, men resultatet er det samme - leggene/anklene er superstive, og "gir etter" veldig fort. Dette er litt plagsomt, siden resten av kroppen er klar for mer, men jeg ender opp med å stoppe opp og gå resten fordi beina svikter. Dette er det samme om jeg løper på grus eller asfalt. Finnes det noen enkle øvelser jeg kan gjøre hjemme som kan hjelpe?
Gjest strykebrett Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 Balanseøvelser er veldig bra for anklene. For eksempel kan du prøve deg på yogastillingen "treet". Når du mestrer den fint kan du begynne med å ta hendene over hodet, og etterhvert kan du prøve med øynene lukket.
Tullepia Skrevet 15. mars 2011 #3 Skrevet 15. mars 2011 Har vært litt ute av "gamet" en stund pga. sykdom, og var fra før av vant til MYE jogging. Satte i gang med rolige joggeturer to ganger i uka, og har drevet med dette i to uker. Går fort de første 5-10 minuttene, men resultatet er det samme - leggene/anklene er superstive, og "gir etter" veldig fort. Dette er litt plagsomt, siden resten av kroppen er klar for mer, men jeg ender opp med å stoppe opp og gå resten fordi beina svikter. Dette er det samme om jeg løper på grus eller asfalt. Finnes det noen enkle øvelser jeg kan gjøre hjemme som kan hjelpe? Stå på en fot med øynene lukket og hold balansen. Dette styrker balansen og støttemuskulaturen. Løp i skog og mark, dette er beina dine skapt for og her får du den nødvendige treningen for støttemuskulatur. Asfalt ødelegger både knær og rygg. Tren styrketrening for å unngå belastningsskader. Markløft, knebøy og utfall er gode øvelser som du kan gjenta 3x 12 ganger.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 Takk for svar folkens! Har en balansepute jeg kan ta i bruk. Skog og mark er ikke alltid enkelt når man bor midt i en by, og har det litt for travelt til å finne utmark.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #6 Skrevet 16. mars 2011 er balansepute sånn halv-ball? den halve ballen er nemlig super til å trene støttemusklatur!! Ta utfall på den, markløft, you name it. Det er skikkelig utfordende, for du må både gjøre de vanlige øvelsene samtidig som du aktiviserer mange muskler du ikke ellers bruker, fordi du må balansere. ellers er det også blitt sagt meg at man skal løpe/lande på forfoten, det føles rart og man får vondt i starten fordi musklene ikke er vant til å bli brukt slik, men det er flere som gjør det aktivt, og spesiellt bedre om man skal øke farten og faktisk løpe litt fortere etterhvert, da blir det nemlig mer naturlig å lande foran på foten. (Hælene er heller ikke skapt for at vi skal løpe og lande på hælen, derfor får mange sprukne dempeputer i hælene, løper man barbeint (som vi opprinnelig gjorde), så vil du helt naturlig løpe på forfoten.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå