Thomasine Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Hei. Jeg er småbarnsmor til 3 med en mann som reiser en del. Jeg elsker å lese hvis jeg finner en bok som passer meg! Problemet er at det blir stortsett i ferier jeg får tid til å lese...:/ Jeg leser for et av barna hver kveld (går på rundgan...) i ca.15 minutter, når jeg selv skal legge meg er jeg så trøtt at jeg bare rekker å bla i et blad 2-3 sider... Når finner dere tiden til å lese?
Arkana Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 Jeg elsker bøker og tar meg alltid tid til å lese på sengen før jeg sovner. Jeg er sjelden så trøtt at jeg ikke orker lese noe som helst, og det kan gjerne bli passe sent før jeg endelig legger fra meg boka (har heldigvis barn som ikke våkner tidlig).
Gjest mari kontrari Skrevet 16. mars 2011 #3 Skrevet 16. mars 2011 Jeg får bare tid/ro på meg til å lese på sengen, men må da gå inn for å legge meg før ti om jeg skal orke å begynne på en ny bok. Har jeg først startet på en leser jeg gjerne fra et kvarter til en time før jeg slukker lyset uansett når jeg legger meg.
Gjest MrsTux Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 Jeg leeser ofte litt om kvelden etter at ungene er lagt, istedenfor å slå på tv/pc.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #5 Skrevet 16. mars 2011 Jeg leser når jeg spiser. Det er jeg faktisk oppvokst med - begynte å lese høyt på melkepakkene (om og om og om igjen...) da jeg var nærmere fire år, så foreldrene mine tok til vett og ga meg bøker istedet Så jeg leser til frokost, lunsj og kveldsmat. Middagene har jeg kompromisset på, da ser vi film/serier istedet. Dessuten har jeg blitt lydbokfrelst i det siste, så jeg er så heldig at jeg blir lest for når jeg kjører bil eller buss, går tur, trener og når jeg gjør husarbeid.
Reveal Skrevet 16. mars 2011 #6 Skrevet 16. mars 2011 Jeg leser på kveldstid etter at barnet er i seng. Ser stort sett kun nyheter på tv før boka kommer frem. Etpar sider blir det også på sengekanten før øynene glir igjen. Om boka er i godt driv kan jeg også skru vekkerklokka en halvtime tidligere for å kunne lese litt før jeg står opp. I helgene leses det både før jeg står opp og gjerne også i løpet av dagen også. Heldigvis har jeg både kjæreste og barn som er lesehester. Vi kan kose oss enormt med levende lys, svak musikk, sittende i hver vår sofakrok en søndagsettermiddag. I tillegg bruker vi masse tid på høytlesning, både i hverdagen (før legging) og i helgene. Lesing er viktig for oss- så prioriterer det laaaangt forran diverse søpleserier på tv.
Thomasine Skrevet 16. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 16. mars 2011 Har ganske stor spredning i år mellom barna mine og den eldste legger seg ikke før 22. Fram til da er det full rulle med vanlige huslige sysler, treninger o.l. Når kl. er 22 må jeg innrømme at jeg trenger å slenge meg på sofaen for å slappe av og da blir det noen serier nå og da. Alle serier er ikke søppelserier, mener jeg da... Og til Anonymbruker: Snakker dere aldri sammen som en familie? Måltidene i heimen her er det ikke lov å lese eller se på TV, bortsett fra kanskje i helgene... Men jeg skjønner at jeg må prøve å legge meg noe tidligere skal jeg få tid til å lese for meg selv. Fram til kl 20 er det bare lesing for barna her hjemme...
Fanteria Skrevet 16. mars 2011 #8 Skrevet 16. mars 2011 Jeg leser gjerne når jeg reiser til og fra jobb. 1-1,5 time på buss gir mye dødtid på en dag
Safira Skrevet 16. mars 2011 #9 Skrevet 16. mars 2011 Jeg leser på vei til og fra skolen (på banen og når jeg venter på banen). I tillegg leser jeg 10-20 sider på sengen om kvelden. Det hender jeg leser noe på ettermiddagen også, da prioriterer jeg dette over andre ting (ser f.eks. aldri på tv). Nå er jeg kun student foreløpig, så har nok kanskje mer fritid enn en med barn.
UnderCover Skrevet 16. mars 2011 #10 Skrevet 16. mars 2011 (endret) Bøker: På sengen, i fly og i solsengen Cosmopolitan o.l. mens jeg ligger på sofaen eller mens jeg koser meg med fotbad Endret 16. mars 2011 av BippeStankelbein
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #11 Skrevet 17. mars 2011 Og til Anonymbruker: Snakker dere aldri sammen som en familie? Måltidene i heimen her er det ikke lov å lese eller se på TV, bortsett fra kanskje i helgene... Jeg har aldri skjønt dette med å snakke under måltider. Når jeg spiser vil jeg ha fred til å nyte maten, ikke måtte fortelle alt jeg vil si og svare på en haug spørsmål med mat i munnen. Det har kanskje noe å gjøre med at jeg er vokst opp i en liten familie (enebarn) med skiftarbeidere, og når man er bare 1-3 personer om måltidene får man aldri tid til å spise om noen skal snakke hele tiden. Nå snakker vi dessuten ikke under måltidene fordi vi er skiftarbeidere (det går visst i arv), så det er sjelden vi spiser annet enn middag sammen. Vi snakker mens vi lager mat, i bilen når vi kjører sammen, om kvelden før vi legger oss, i dusjen, hver gang noen kommer hjem - og i telefonen når han er på jobb (sjåfør med handsfree).
Wonders Skrevet 17. mars 2011 #12 Skrevet 17. mars 2011 lytter til lydbok, etter jobb, mens jeg lager mat, vasker...bøker er ikke kult lenger fordi jeg ikke leser så bra, og mendene blir jo opptatt 1
Kosemose Skrevet 17. mars 2011 #13 Skrevet 17. mars 2011 Hvis jeg har en veldig god bok, dropper jeg tv og pc og kryper gjerne til køys med boka i 21 tiden, og leser til jeg sovner. Eller jeg benytter små smutthull innimellom, f.eks kan jeg drøye ti minutter og ligge og lese før jeg står opp, eller hvis jeg har noen minutter før jeg må gå, osv. Gode bøker klarer jeg å smette inn her og der, det er verre med bøker som ikke helt fenger, de finner jeg aldri tid til å bli ferdig med...
Gjest Applecore Skrevet 17. mars 2011 #14 Skrevet 17. mars 2011 Jeg leser på sengen hver kveld. Har ikke bil, så tar mye trikk og buss; da leser jeg gjerne også.
Thomasine Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #15 Skrevet 17. mars 2011 Jeg har aldri skjønt dette med å snakke under måltider. Når jeg spiser vil jeg ha fred til å nyte maten, ikke måtte fortelle alt jeg vil si og svare på en haug spørsmål med mat i munnen. Det har kanskje noe å gjøre med at jeg er vokst opp i en liten familie (enebarn) med skiftarbeidere, og når man er bare 1-3 personer om måltidene får man aldri tid til å spise om noen skal snakke hele tiden. Nå snakker vi dessuten ikke under måltidene fordi vi er skiftarbeidere (det går visst i arv), så det er sjelden vi spiser annet enn middag sammen. Vi snakker mens vi lager mat, i bilen når vi kjører sammen, om kvelden før vi legger oss, i dusjen, hver gang noen kommer hjem - og i telefonen når han er på jobb (sjåfør med handsfree). Ja, vi er forskjellige. Middagen og helgefrokostene er den tiden hvor vi alle er samlet og snakker mest. Venter til maten er svelget da... Man snakker ikke med mat i munnen! Men dette er hva jeg er vant til og setter pris på. Men er enig i at det går ann å snakke sammen ellers og...
Thomasine Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #16 Skrevet 17. mars 2011 Jeg leser gjerne når jeg reiser til og fra jobb. 1-1,5 time på buss gir mye dødtid på en dag Ja, og det minner meg om at den gang jeg satt på t-banen til jobb 30 minutter hver vei leste jeg jo masse!!! Nå sitter jeg i bil 7 minutter og da blir det lite annet lesing enn eventuelt skilt...
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #17 Skrevet 17. mars 2011 Ja, vi er forskjellige. Ja, heldigvis. Hadde alle vært som meg hadde vi tatt godt vare på miljøet, ingen hadde hatt helseskader som følge av røyk, dop eller alkohol, og alle aviser og reklameskilt hadde hatt perfekt rettskriving - men ellers hadde nok verden vært ganske forsømt. Takk og pris for variasjon - og kommunikasjon, så man har en sjanse til å forstå alle raringene som handler annerledes. Nå sitter jeg i bil 7 minutter og da blir det lite annet lesing enn eventuelt skilt... Da skulle du slått tre fluer i en smekk - syklet til jobb, så du fikk frisk luft, trim og mulighet til å høre lydbok. (Nei, jeg ville nok ikke orket det selv heller...)
MissStiles Skrevet 18. mars 2011 #18 Skrevet 18. mars 2011 Jeg har alltid med meg bok i veska mi. Leser på vei til og fra jobb. Ellers når jeg er på reiser. Eller hjemme på kvelden.
Thomasine Skrevet 18. mars 2011 Forfatter #19 Skrevet 18. mars 2011 Ja, heldigvis. Hadde alle vært som meg hadde vi tatt godt vare på miljøet, ingen hadde hatt helseskader som følge av røyk, dop eller alkohol, og alle aviser og reklameskilt hadde hatt perfekt rettskriving - men ellers hadde nok verden vært ganske forsømt. Takk og pris for variasjon - og kommunikasjon, så man har en sjanse til å forstå alle raringene som handler annerledes. Da skulle du slått tre fluer i en smekk - syklet til jobb, så du fikk frisk luft, trim og mulighet til å høre lydbok. (Nei, jeg ville nok ikke orket det selv heller...) Nei, det gidder jeg ikke!! Ei heller har jeg mulighet...2 barn skal leveres motsatt vei......dessuten er det bare oppover til jobb! Hjemover kunne jeg nok gjort det...haha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå