Gjest Vicci Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Hei! Jeg har lånt en pulsklokke og har prøvd å følge litt med på treningene vha den. Har stilt den inn på mine mål/alder osv, men når jeg skulle stille inn max og minpuls hadde jeg ikke peiling på dette. Søkte litt på nett og en tommelfingerregel jeg fant var å ta 220 - alderen din. Altså for min del 220-20=200. Min pulsen lot jeg bare være det den var(husker ikke!). Men så var jeg på intervall-spinning, der treneren sa vi skulle komme opp mot 93% av maxpuls. Jeg kom opp i 98% i følge klokka. Dette kan da umulig stemme, skulle vært nærmere døden da! Hva er feil? Jeg tviler på at min egentlige maxpuls er høyere enn 200, da jeg er rimelig utrent.
Gjest Ruccola Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 Jeg har vert oppi en puls på nesten 200, så det er ikke umulig (Jeg er ikke trent!) Tror det er de utrente som gjerne kommer oppi så høy puls, men jeg vet ikke om det er riktig
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #3 Skrevet 15. mars 2011 Max og min pusl finner man vel forresten ved å følge med på klokken? Min er hvilepuls, og max er det meste du kommer oppi?
Gjest Vicci Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 Tror det er de utrente som gjerne kommer oppi så høy puls, men jeg vet ikke om det er riktig Skal ikke si helt sikkert, men trodde det var slik at trente mennesker har lav hvilepuls(minpuls) og høy maxpuls... Men rett meg gjerne! =) Max og min pusl finner man vel forresten ved å følge med på klokken? Min er hvilepuls, og max er det meste du kommer oppi? Jo, man finner maxpuls ved å se på klokken, men da skal man presse seg maxmaxmax!
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 Makspuls er da vel medfødt, og ikke noe som påvirkes av trening, i motsetning til hvilepulsen. Kilde: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ungeutovere/fagstoff/sporossc/page3355.html 2
I Grosny Skrevet 15. mars 2011 #6 Skrevet 15. mars 2011 Hei! Jeg har lånt en pulsklokke og har prøvd å følge litt med på treningene vha den. Har stilt den inn på mine mål/alder osv, men når jeg skulle stille inn max og minpuls hadde jeg ikke peiling på dette. Søkte litt på nett og en tommelfingerregel jeg fant var å ta 220 - alderen din. Altså for min del 220-20=200. Min pulsen lot jeg bare være det den var(husker ikke!). Men så var jeg på intervall-spinning, der treneren sa vi skulle komme opp mot 93% av maxpuls. Jeg kom opp i 98% i følge klokka. Dette kan da umulig stemme, skulle vært nærmere døden da! Hva er feil? Jeg tviler på at min egentlige maxpuls er høyere enn 200, da jeg er rimelig utrent. Kan klokka registrere makspuls for deg. Lance skrev litt om dette. Jeg tror han anbefalte en skikkelig oppvarming, for så å kjøre hardt en tid, og deretter ta i voldsomt. Da skulle du få pulsen temmelig høyt opp. Min pulsen tar du kanskje når du våkner om morgenen, før du gjør noe.
bergans Skrevet 15. mars 2011 #7 Skrevet 15. mars 2011 Din makspuls er medfødt, og bestemmes ikke av din kardiovaskulær kapasitet. Dvs, hos toppidrettsutøvere så kan den faktisk synke med et par-tre slag per minutt, men ikke mer enn det. Det den påvirkes av er alder og kjønn. Makspuls synker med alder. Bruk heller Karvonen-formelen tilå beregne en sirkumsarum makspuls, men da må du vite hvilepuls. Hvilepus er å ligge i ro flatt og nesten døse. Få noen andre til å ta flere målinger for deg, og ta gjennomsnittet av disse. Hvilepulsen blir mer nøyaktig når du ikke leser den av selv. Anbefaler ellers å enten ta en maskpulstest (flere store treningskjeder utfører dette), samt lær kroppen din bedre å kjenne ved å bruke snakketesten og RPE/Borg-skalaen. Synes det forøvrig er ltt merkelig at en instruktør mener at dere skal trene på akkurat 93 % av maks. Hvorfor ikke 91 eller 94? Det e uansett en såpass høy intensitet, og arbeidet kan ikke opprettholdes i mer enn korte perioder før du må ned i intensitet.
Wiggins Skrevet 15. mars 2011 #8 Skrevet 15. mars 2011 Hei! Jeg har lånt en pulsklokke og har prøvd å følge litt med på treningene vha den. Har stilt den inn på mine mål/alder osv, men når jeg skulle stille inn max og minpuls hadde jeg ikke peiling på dette. Søkte litt på nett og en tommelfingerregel jeg fant var å ta 220 - alderen din. Altså for min del 220-20=200. Min pulsen lot jeg bare være det den var(husker ikke!). Men så var jeg på intervall-spinning, der treneren sa vi skulle komme opp mot 93% av maxpuls. Jeg kom opp i 98% i følge klokka. Dette kan da umulig stemme, skulle vært nærmere døden da! Hva er feil? Jeg tviler på at min egentlige maxpuls er høyere enn 200, da jeg er rimelig utrent. Kjente du deg helt på grensen, eller hadde du en del å gå på? Det er to muligheter: - 220-alder er bare en tommelfingerregel. Makspuls kan variere sterkt individuelt. - Sensoren kommer litt ute av lage, og pulsklokka viser litt feil. Jeg ser at min innimellom viser 220 mens jeg ligger og cruiser på sykkelen og pusten er rolig.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #9 Skrevet 15. mars 2011 Du må væte båndet du har på kroppen for at sensoren skal fungere skikkelig. 220-alder er teoretisk, eneste måten du kan finne din makspuls på er på spurte på tredemølle til du nesten svimer av og så lese av.
Gjest Vicci Skrevet 16. mars 2011 #10 Skrevet 16. mars 2011 Tak for alle svar! Ble litt klokere her! Har jo alltid "behandlet" klokken og utstyre som jeg skulle(være elektrodene osv), men ting kan jo fuske litt uansett. Men skal gjøre som 'bergans' sa, og gå etter en bedre formel, også ta maxpulsen orgentlig også. Takk =)
I Grosny Skrevet 16. mars 2011 #11 Skrevet 16. mars 2011 (endret) Tak for alle svar! Ble litt klokere her! Har jo alltid "behandlet" klokken og utstyre som jeg skulle(være elektrodene osv), men ting kan jo fuske litt uansett. Men skal gjøre som 'bergans' sa, og gå etter en bedre formel, også ta maxpulsen orgentlig også. Takk =) Nå saboterer jeg opplegget ditt litt, og ikke hør for mye på meg, for jeg er ingen treningsekspert, men..... På fellestreninger med trener er det vanlig at opplegget er såpass hardt at det blir uhensiktsmessig for nye og utrente. Å kjøre så hardt som han sier vil ofte føre til at siste 2/3 av timen skjer med såpass sliten kropp at man rett og slett ikke orker å ta i mest. Man vil gjerne totalt sett orke mer, og dermed få mer effekt hvis man slakker litt første halvtimen, og ikke tar så hardt som trener sier, men lytter mer til egen kropp. Jeg føler at han legger opp til at du skal være utslitt før du blir ferdig med oppvarminga. Oppvarming bør være minst 15minutter, og ganske rolig. Kanskje du skal varme opp før spinninga begynner. Egentlig skal du lytte minst like mye til kroppen din som til pusklokkeamvisninger. Endret 16. mars 2011 av I Grosny
Gjest Vicci Skrevet 16. mars 2011 #12 Skrevet 16. mars 2011 Nå saboterer jeg opplegget ditt litt, og ikke hør for mye på meg, for jeg er ingen treningsekspert, men..... På fellestreninger med trener er det vanlig at opplegget er såpass hardt at det blir uhensiktsmessig for nye og utrente. Å kjøre så hardt som han sier vil ofte føre til at siste 2/3 av timen skjer med såpass sliten kropp at man rett og slett ikke orker å ta i mest. Man vil gjerne totalt sett orke mer, og dermed få mer effekt hvis man slakker litt første halvtimen, og ikke tar så hardt som trener sier, men lytter mer til egen kropp. Jeg føler at han legger opp til at du skal være utslitt før du blir ferdig med oppvarminga. Oppvarming bør være minst 15minutter, og ganske rolig. Kanskje du skal varme opp før spinninga begynner. Egentlig skal du lytte minst like mye til kroppen din som til pusklokkeamvisninger. Altså opplegget er rimelig hardt, men jeg gir ikke alt fra start av, har lært såppass. På den type treninger er det nesten 20 min oppvarming, så får varmet godt opp altså...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå