AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Jobber du innen det du har utdannelse i? Du som gjør det, hadde du gode karakterer? Jeg er så bekymret for fremtiden Har vært veldig slækk på skolen de siste 3 årene, og karakterene er ikke spesielt bra. Jeg er langt i fra dum, men har vært lat og har prioritert å ha det gøy. Sånn sett har jeg vel vært litt dum Jeg har 2 årig master igjen, og skal virkelig trappe opp lesingen, og gjøre mitt beste for å få gode karakterer. Men er det håp om å få jobb likevel, selvom man ikke har så gode karakterer? Er så redd jeg ikke får jobb, og da sitter jeg der med enormt studielån. Har jeg en sjans?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 "Du er din egen lykkes smed" husk at alle valg du tar i livet vil følge deg.
Gjest LOGAN Skrevet 15. mars 2011 #3 Skrevet 15. mars 2011 Jeg jobber ikke innenfor det jeg er utdannet helt nå men har gjort det og ikke i en eneste jobbintervju har de sett på karakterer. Dette kommer jo så klart helt anpå yrket og er ikke et fasit siden jeg ikke vet hva du studerer.. De er interessert i attester, gode referanser og resultater i jobb! De ser også på fravær så klart! Du burde jo som du sier trappe opp mot slutten om ikke annet!
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 Takk for svar Ja jeg har vært fryktelig dum i skolesammenheng. Skal virkelig jobbe på de siste to årene, og håpe at dette gjør opp for de dårlige karakterene tidligere i studiet. Jeg studerer innen biologi Har ikke hatt en jobb innen utdannelsen. Men har hatt helge-og sommerjobber siden jeg var 14 (er nå 23), og alle mine arbeidsgivere har gitt meg gode tilbakemeldinger og er fornøyd med arbeidet jeg har gjort. Men har som sagt ikke erfaring innen mitt studiefelt, det er vanskelig å få! Vel, folk har vel klart seg med værre utgangspunkt før, så jeg får bare stå på og håpe på det beste
Gjest LOGAN Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 det ordner seg alltid - om ikke med engang så får du en annen jobb og gode resultater! tro meg er ikke spes skoleinteressert selv til tross for mye utdanning har jeg alltid ligget midt på treet.. men det som teller er at du kan å prate for deg i intervjusammenheng og kan forsvare cv og søknad! DET ORDNER SEG ALLTID!
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #6 Skrevet 16. mars 2011 Det viktige er jo at du gjør det bra på masterstudiet. Om du får toppkarakterer her, vil det ikke bety så mye hva du fikk i løpet av bachelorstudiet.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #7 Skrevet 16. mars 2011 Spørs både hvor dårlige karakterene er, hvorfor de er dårlige (er jo forskjell på å være "for dum" til å gjøre det bedre, eller bare prioritere annerledes) og ikke minst hvordan du gjør det på masteren. I tillegg til hvordan arbeidsmarkedet er innen det du utdanner deg til, og hvor mye fagkunnskap som kreves i den jobben du vil ha. Vil tro at arbeidsgiver knapt ser på bachelorkarakterene hvis du gjør det bra de to siste årene - det er jo også mer krevende fag, og de har sikkert forståelse for at noen unge studenter ikke alltid gjør det så bra i starten av studiet.
Green Lady Skrevet 16. mars 2011 #8 Skrevet 16. mars 2011 Jeg antar du har gode nok karakterer til å komme inn på master uten å måtte ta opp fag for å forbedre karakterer...? I så fall, er jeg ganske sikker på at fremtidige arbeidsgivere ikke kommer til å legge noe vekt i bachelorkarakterer. Det de legger vekt på blir karakterene fra masteren din, samt referanser og tidligere erfaring. Jeg utdanner meg innen markedsføring, og går master nå, og i denne retningen er det omtrent umulig å få jobb dersom du ikke har relevant erfaring. Jeg hadde B i snitt på bacheloren, men fikk ingen jobber da jeg manglet erfaring. En kamerat av meg mangler noen fag fra å ha en fullført bachelor, men sitter nå med en kjempejobb da han hadde klart å skaffe seg en relevant deltidsjobb under studiene gjennom bekjente. Satser på at jobbmulighetene er større med master enn med bachelor, og at jeg klarer å få tak i en relevant deltidsjobb!
Personlig12 Skrevet 16. mars 2011 #9 Skrevet 16. mars 2011 Kommer veldig ann på hva du skal jobbe med om de ser på karakterene eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #10 Skrevet 16. mars 2011 Det viktige er jo at du har den kunnskapen som trengs for det du skal jobbe med. Jeg hadde vært skeptisk til en som hadde mange D/E på vitnemålet, fordi jeg hadde vært betenkt i forhold til om personen virkelig hadde fått med seg ting på studiet. Alternativet ville jo være at de ikke hadde jobbet hardt nok, og det er heller ikke særlig positivt. Husk at ingenting kommer gratis her i livet, vil du gjøre det bra må du jobbe for det. Men det er jo ikke for sent
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #11 Skrevet 16. mars 2011 Tusen takk for alle svar Jeg har omtrent like mange C og D, et par B og et par E. Tar opp noen fag for å komme inn på master. Så nå blir det full fokus og slutt på alt tullet. Arbeidserfaring føler jeg at blir værre. Må ha gode karakterer for å få jobb, og de fleste jobber krever jo også erfaring. Men man får jo ikke erfaring før man får sin første jobb Jeg skal få være hospitant i en bedrift i sommer, i 1 uke bare, så det kan jo være en inngangsbillett til en eventuell feriejobb senere. Skal i hvertfall vise at jeg er interessert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå