AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Jeg er veldig glad i bilder. Spesielt vakre naturbilder ol. Er det ulovilg å laste ned bilder fra nett generelt sett?
altsoja Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 sålenge det ikke står noe om at du må spørre om lov for å ta di.så er det bare å høgreklikke og lagre
Gjest Fikira Skrevet 15. mars 2011 #3 Skrevet 15. mars 2011 Du kan lagre til "eget bruk". altså du kan ikke distribuere det videre eller bruke det offentlig. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 sålenge det ikke står noe om at du må spørre om lov for å ta di.så er det bare å høgreklikke og lagre Dette er FEIL FEIL FEIL. I utgangspunktet er det uolvlig å laste ned bilder fra nettet. Dette er regulert av lov om opphavsrett. Det finnes imidlertid lovlige måter å gjøre det på, men det kjenner jeg ikke godt nok til. Mener å huske å ha lest at det blant annet finnes noen bilder på filckr.com som er ok å laste ned.
Jade Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 (endret) http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-005.html Bare last ned! Du kan printe ut og henge opp på veggen også. Men du kan ikke tjene penger på det, eller publisere bildet selv (f.eks. i en blogg, et galleri, facebook el.l.). Endret 15. mars 2011 av Jade 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #6 Skrevet 15. mars 2011 Dette er FEIL FEIL FEIL. I utgangspunktet er det uolvlig å laste ned bilder fra nettet. Dette er regulert av lov om opphavsrett. Det finnes imidlertid lovlige måter å gjøre det på, men det kjenner jeg ikke godt nok til. Mener å huske å ha lest at det blant annet finnes noen bilder på filckr.com som er ok å laste ned. Hvorfor uttaler du deg så bastant uten at du er 100% sikker? Det er lov å laste ned og bruke bilder, det er ikke lov å tjene penger på dem eller å publisere dem uten tillatelse, samt å ta æren for dem selv.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #7 Skrevet 15. mars 2011 Dette er FEIL FEIL FEIL. I utgangspunktet er det uolvlig å laste ned bilder fra nettet. Dette er regulert av lov om opphavsrett. Det finnes imidlertid lovlige måter å gjøre det på, men det kjenner jeg ikke godt nok til. Mener å huske å ha lest at det blant annet finnes noen bilder på filckr.com som er ok å laste ned. Det er du som tar FEIL FEIL FEIL. Jade har rett! 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #8 Skrevet 15. mars 2011 http://fotografeivindrohne.blogspot.com/2010/10/tanker-om-opphavsrett-pa-foto-og-bilder.html
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #9 Skrevet 15. mars 2011 http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-005.html Bare last ned! Du kan printe ut og henge opp på veggen også. Men du kan ikke tjene penger på det, eller publisere bildet selv (f.eks. i en blogg, et galleri, facebook el.l.). Heelt riktig.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #10 Skrevet 15. mars 2011 Beklager at jeg var litt kjapp på avtrekkeren. Jeg er bare så lei av folk som uten videre tror at det er lov å laste ned andres bilder til bruk for eksempel i egen blogg - eller publisering på annen måte, selvom det ikke er til egen vinning. For det er det ikke. Det er unntaket fra bestemmelsen om at det ikke er lov å laste ned som Jade linket til.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #11 Skrevet 15. mars 2011 Beklager at jeg var litt kjapp på avtrekkeren. Jeg er bare så lei av folk som uten videre tror at det er lov å laste ned andres bilder til bruk for eksempel i egen blogg - eller publisering på annen måte, selvom det ikke er til egen vinning. For det er det ikke. Det er unntaket fra bestemmelsen om at det ikke er lov å laste ned som Jade linket til. ...og altså korrekt at det ikke er lov, på generelt grunnlag, å laste ned bilder, slik ts spør om.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. mars 2011 #12 Skrevet 15. mars 2011 Laste ned bilde for å se på hjemme for egen del, er lov. Men det er ikke lov å laste ned andres bilder, for å offentliggjøre selv. Enten via blogg, FB, magasiner, bøker eller lignende. Om det da ikke har en lisens, som frigir for slikt bruk. Creative Common og GNU er slike lisenser, som f.eks Wikipedia bruker. Dette gjør at man har lov til å bruke bildet til artikler ol. Er noen begrensninger på komersiell bruk. Altså det kan være noen begrensninger om man skal bruke bildet andre har tatt, for å tjene penger. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #13 Skrevet 16. mars 2011 Helt lovlig, uansett hvilket bilde det er. Bare så du vet det så lastes det faktisk allerede ned på maskinen din før du ser det i nettleseren. Men derimot å dele de videre kan våre brudd på opphavsrett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå