Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får 3 ganger brutto i lønn hos banken, men hvorfor får jeg mindre dersom jeg vil kjøpe meg en leilighet med 5000,- i fellesgjeld per mnd enn hvis jeg kjøper meg ett hus??? :klo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sikkert fordi leilighet er risikokjøp.... borettslag kan ta opp mer lån, og da kan du slite økonomisk med altfor stort lån. Sånn tenker jeg i hvert fall...

Skrevet

Kommer nok an på andel fellesgjeld i borettslaget. Totalsummen for boligen er kjøpesum pluss andel fellesgjeld. Det er totalsummen som ikke skal overstige din betjeningsevne.

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer det zzyzx sier. Din totale gjeldsbelastning er lånebeløp + fellesgjeld som hviler på din bolig. Fellesgjeld pluss kjøpesum er lik faktisk markedspris av boligen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får 3 ganger brutto i lønn hos banken, men hvorfor får jeg mindre dersom jeg vil kjøpe meg en leilighet med 5000,- i fellesgjeld per mnd enn hvis jeg kjøper meg ett hus??? :klo:

5000 i mnd utgjør en stor del fellesgjeld. Kansje er det mytt, og de bare betaler renter på det lånet til å begynne med. Da blir det fort dyrere den dagen de skal betale avdrag i tillegg.

Skrevet

Fordi banken låner ut en sum ut fra hvor mye man kan betjene. Har man 5000 kr i husleie til borettslag, betyr det at man har 5000 kr mindre til å betjene lånet. Dermed vil man ikke få like stort lån som man ville fått til en selveierbolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...