AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Hei Jeg vet ikke hva jeg er ute etter, kanskje noe tips og støtte? Jente på 26 som nå har mitt siste semester i bachelorgraden. Jeg har begynt på bacheloroppgaven, hvilket selvfølgelig er mye jobb. I tillegg tar jeg opp 3 fag. 1 fra ifjor, og to fra før jul, i tillegg til 1 ordinært fag + et valgfag. Det betyr altså 5 fag i tillegg til oppgaven, og 3 fag mer enn hva studenter uten forsinkelse har. Hva i all verden skal jeg gjøre? har du gjort dette og har du noen tips til meg? Må jeg implementere 14timers studiedag? Huff jeg er helt på gråten her.. vil så gjerne bli ferdig til sommeren og få graden da, ikke betale enda mer penger og lånekassen ett år til.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 Ja, vil du bli ferdig til sommaren, så legg du alt sosialt liv til side, og jobbar så mykje du klarar. Dvs. mellom 14 og 16 timar i døgnet. Dei resterande timane kviler du. 6-dagers veker framover, og du klarar å bli ferdig. 2
Tullepia Skrevet 15. mars 2011 #3 Skrevet 15. mars 2011 Hei Jeg vet ikke hva jeg er ute etter, kanskje noe tips og støtte? Jente på 26 som nå har mitt siste semester i bachelorgraden. Jeg har begynt på bacheloroppgaven, hvilket selvfølgelig er mye jobb. I tillegg tar jeg opp 3 fag. 1 fra ifjor, og to fra før jul, i tillegg til 1 ordinært fag + et valgfag. Det betyr altså 5 fag i tillegg til oppgaven, og 3 fag mer enn hva studenter uten forsinkelse har. Hva i all verden skal jeg gjøre? har du gjort dette og har du noen tips til meg? Må jeg implementere 14timers studiedag? Huff jeg er helt på gråten her.. vil så gjerne bli ferdig til sommeren og få graden da, ikke betale enda mer penger og lånekassen ett år til. Du har gitt deg selv mye arbeid på kort tid. Tenkte du over det på forhånd? Du må bare innstille deg på at du må arbeide 12-14 timer hver dag inkludert helgene. Da klarer du det nok! Hvis ikke du er innstilt på det må du rett og slett belage deg på en utsettelse og mer lån.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 Du har gitt deg selv mye arbeid på kort tid. Tenkte du over det på forhånd? Du må bare innstille deg på at du må arbeide 12-14 timer hver dag inkludert helgene. Da klarer du det nok! Hvis ikke du er innstilt på det må du rett og slett belage deg på en utsettelse og mer lån. Ja.. men jeg har hatt vansker med de økonomiske fagene hele veien, og det er de jeg nå henger etter med. Jeg jobber trutt, men må jobbe enda hardere. Jeg er ikke en av de som ikke har disiplin, jeg kan lett sette meg ned og skaffe fokus, i timesvis. Jeg har alltid hatt 1-2 fag ekstra i semesteret, men nå er det i tillegg til bacheloroppgaven. Det går ikke alltid som man planlegger dessverre. Takk for tips..
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 Er det virkelig så mye jobb med bachelor-oppgaven? Brukte maks 1 uke på den, de siste 3 dagene før innlevering skrev jeg dag og natt (sov maks 3 timer hver natt). Som noen andre skrev før meg: gi avkall på ditt sosiale liv fram til sommeren. De siste mnd jeg skrev masteroppgaven var jeg verken på kino, fest eller på lange cafébesøk. ALT handlet om å bli ferdig med studiene. Satt på lesesalen opptil 16 timer om dagen, og ofte hjemme på natta da alle sov, og det ikke var mulighet for å bli distrahert. Skulle jo ha brukt ett år på å skrive den, men jeg sløste bort det første halvåret på andre ting (pga null motivasjon), og hadde dermed bare 6 mnd til å skrive den. Og det gikk bra, men det var et blodslit. Finn dine egne arbeidsmetoder som funker. Og når du er ferdig, kommer du til å nyte ferien ekstra mye
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #6 Skrevet 15. mars 2011 Hei hei siste anonym. Jeg vet ikke om det er mye jobb, eller om de gir oss inntrykket selvfølgelig. Vi må også møte til gruppediskusjonen om oppgaven ca 5 ganger, og da bør alle ha kommet like langt. Det er jo greit å jobbe med noen stykker av gangen, men blir mye endring antar jeg. Det virker som veileder har veldig høye krav.. Jeg vet ikke, det får vi se på Jeg anser meg selv som flink til å skrive og formulere meg i oppgaven så det er ikke der problemet ligger. Jeg bare føler det er informasjon overload i hjernen, og at jeg tenker; hvordan, hvordan i all verden skal jeg klare dette. Jeg forstår utifra hva dere skriver at jeg virkelig må fokusere på å sitte konstant med studiene. Jeg kjenner ikke mange her jeg studerer, er i utlandet, og er ikke mye sosial på fritiden så det er ikke noe problem. Jaja, ønsk meg lykke til. Er lett å være etterpåklok!
Tullepia Skrevet 15. mars 2011 #7 Skrevet 15. mars 2011 Ja.. men jeg har hatt vansker med de økonomiske fagene hele veien, og det er de jeg nå henger etter med. Jeg jobber trutt, men må jobbe enda hardere. Jeg er ikke en av de som ikke har disiplin, jeg kan lett sette meg ned og skaffe fokus, i timesvis. Jeg har alltid hatt 1-2 fag ekstra i semesteret, men nå er det i tillegg til bacheloroppgaven. Det går ikke alltid som man planlegger dessverre. Takk for tips.. Ting går ikke alltid som planlagt, nei. Men det høres ut som om du er vant til å gjøre en innsats, så da er det neppe noe å frykte.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #8 Skrevet 15. mars 2011 Studerer du i utlandet? Ja, da kan jeg tenke meg at arbeidsmengen er større enn i Norge. Jeg skrev bacheloroppgaven ved et norsk universitet, men tidligere studerte jeg i utlandet, og der hadde jeg veldig mye å gjøre i hvert fag; essays, muntlige presentasjoner, prøver, eksamen osv i hvert fag. Hadde neppe klart å ta noen ekstra fag i tillegg. Det er mange Erasmusstudenter som har sagt at norske universiteter er piece of cake. Da jeg kom tilbake til Norge og skulle skrive bachelor-oppgaven, føltes alt veldig lett. Jeg hadde fått god trening i å skrive essays, derfor skrev jeg bacheloroppgaven veldig kjapt. Det er veldig bra at dere har gruppemøter, da får du flere tidsfrister, og sikkert mange tilbakemeldinger fra medstudenter og lærere. Tror det er lurt om du setter opp en plan, og disponerer tiden godt. Gjør så godt du kan, det går nok bra skal du se Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå