Varsio Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 (endret) Jeg skal søke på noen sommerjobber og etterhvert søke på faste stillinger. Hvordan skrive søknad? Hva skal den inneholde? Finnes det noen "mal" på søknad og CV? Litt grønn på dette området merker jeg :/ Endret 15. mars 2011 av Varsio
Gjest LOGAN Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 http://www.karriereguiden.no/blogg/2011-1?gclid=CLzyo7GJ0acCFUO-zAodQSg6Dg det finnes en million sider å google her! søk: skrive søknad og cv det viktige er at du ikke skriver for mye i søknaden og får med det viktigste i forhold til jobb, utdanning, erfaringer, kurs og mål på cv.. sørg for at du har en overskrift i mailen (om du sender søknad pr mail) som er godt synlig og skiller seg ut!! send gjerne med bilde!
Varsio Skrevet 16. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2011 http://www.karriereguiden.no/blogg/2011-1?gclid=CLzyo7GJ0acCFUO-zAodQSg6Dg det finnes en million sider å google her! søk: skrive søknad og cv det viktige er at du ikke skriver for mye i søknaden og får med det viktigste i forhold til jobb, utdanning, erfaringer, kurs og mål på cv.. sørg for at du har en overskrift i mailen (om du sender søknad pr mail) som er godt synlig og skiller seg ut!! send gjerne med bilde! Er det vanlig å ha med bilde? Skal sjekke linken, tusen takk
Gjest Raindrops Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 Er det vanlig å ha med bilde? Skal sjekke linken, tusen takk Det er veldig greit å ha bilde på cv'n. Det viser at du ikke er redd for å vise ansiktet ditt, noe som er veldig greit hvis du søker på yrker der du er i mye kontakt med kunder. Dessuten kan det gjøre at cv'n din skiller seg ut. Ha bildet øverst i høyre hjørne, da er det størst sannsynlighet for at cv'n din blir sett i en bunke full av andre cv'er. Øverst i venstre hjørne kan du ha personalia (navn, adresse, tlf, epost, fødselsdato). Så følger arbeidserfaring, utdannelse, kurs, sertifikater, fritidsinteresser og eventuelle referanser. I søknaden må du ikke bare fokusere på deg selv, og hvorfor de burde ansette deg. Men også hvorfor du vil jobbe for dem. I mange tilfeller kan det være vanskelig å finne grunner, slik som på en bensinstasjon eller lignende. "Jeg tror jeg kan lære mye av å jobbe hos dere" og "gode erfaringer fra [arbeidsplass] som kunde" har fungert veldig bra for meg. Hvis du har jobbet noen steder tidligere, så dra frem positive ting du har lært av å jobbe der. Se over annonsen som arbeidsgiver har lagt ut, og tilpass søknaden så godt du kan mtp hva de er ute etter. Avslutningsvis kan du skrive hvor ofte du kan jobbe, at du mer en gjerne stiller til intervju. Hvis du vil virke veldig selvsikker kan du skrive at du ser frem til å høre fra dem, istedenfor at du håper på å høre fra dem. Hvis du skriver på pc så gjør plass til signaturen din over maskinskrevet navn. Jeg har dratt i land intervjuer på hver eneste stilling jeg søkte på etter at jeg gjorde alt dette med min søknad og CV
Gjest Raindrops Skrevet 16. mars 2011 #5 Skrevet 16. mars 2011 Er forresten veldig greit å få noen andre til å lese over søknaden før du sender den, det er lett å se seg blind på skrivefeil selv om man leser over mange ganger selv
Gjest LOGAN Skrevet 16. mars 2011 #6 Skrevet 16. mars 2011 Ja - har selv mottatt mye søknader siste tiden og 90% sender med bilde.. Jeg tar meg selv i å gi disse mer oppmerksomhet automatisk! Men.. de som sender bilde av seg selv på fest med en paraplydrink og røyk i hånda går rett i søpla hehe! Så få noen til å ta et bilde av deg eller bruk selvutløser i et "ordentlig" antrekk osv... Det skal bare være et portrett!
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #7 Skrevet 16. mars 2011 Jeg skal skrive søknad hvor jeg må legge ved vitnemål - jeg har ikke tid til å få tilsendt vitnemål fra VGS før tidsfristen går ut. Kan jeg skrive ut et fra vitnemålsdatabasen (har fått vitnemålet tilsendt på e-post)? Det vil med andre ord ikke være signert, men det er vel bedre at jeg sender det ved enn at jeg ikke sender det i det hele tatt?
PecanPie Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 Jeg skal skrive søknad hvor jeg må legge ved vitnemål - jeg har ikke tid til å få tilsendt vitnemål fra VGS før tidsfristen går ut. Kan jeg skrive ut et fra vitnemålsdatabasen (har fått vitnemålet tilsendt på e-post)? Det vil med andre ord ikke være signert, men det er vel bedre at jeg sender det ved enn at jeg ikke sender det i det hele tatt? Du kan antakelig ettersende vitnemål, ring de du søker jobb hos og spør. Da får du også kommet i kontakt med arbeidsplassen. Jeg skal på intervju (hurra! mitt første!) på mandag, og trenger en attest fra nåværende arbeidsplass. Sjefen min får antakelig ikke tid til å skrive en til meg, men hun sa det var helt vanlig å ettersende slike ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå