Jenta24 Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Midt oppi alt styr med økonomi og alt ringer mamma og spør om jeg vil være med til fjells til helga. Det var et herlig lyspunkt. Men jeg må selvsagt ha med pusen, er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til?
UnderCover Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 (endret) Pass på at ikke pusen stikker av Edit: (Var litt rask på trykkingen her) Pusen må ha mat og bæsjekasse. Når jeg har vært på tur med pus, har jeg alltid hatt med pleddet eller teppet pusen sover på, en leke eller ti, og ikke har jeg sluppet katten ut heller. Katter går etter lukter, så det er bra å ta med noe pusen lukter som trygt på et nytt sted Endret 15. mars 2011 av BippeStankelbein
Gjest Lille-pus Skrevet 15. mars 2011 #3 Skrevet 15. mars 2011 Det er ikke bare-bare om man har med seg en inne-ute-inne-pus og får beskjed om å holde katten innendørs Been there, seen it, tried to do it.... but failed. Om det viser seg å være aldeles umulig å holde pus inne (nå forutsetter jeg at pus ikke har satt sine poter på hytta noen gang tidligere) så gå ut sammen med pus, sett deg på trappa og snakk med pus hele tiden (slik at pusen vet hvor du er. Pleier å gå godt da Mat, dokassen og, som BippeStankelbein videre sier; noe som er kjent og kjært på lukt (lukter hjemme og kos, noe som forbindes med det som er trygt og godt )
mellers Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 Luft pus i sele framfor å ha pus løs, om du har seletrent
Athene Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 Jeg har to utepuser som pleier å være med på hyttetur. Jeg anbefaler vel noe av det motsatte av de andre her. Ikke ta pusen ut. Uten sele kan den bli skremt og løpe sin vei, og den vil ikke finne veien tilbake i og med at den ikke kjenner stedet. Om den er selevant kan du forsøke å ta den ut, men sannsynligvis vil den bare bli skremt, katter er veldig knyttet til terriotorie. Det beste er nok å holde katten på et rom på hytta, gjerne det rommet du sover på slik at lukt av deg og dine klær er kjent. Ta med do, soveplass/teppe og andre ting katten er vant med. Så går det nok helt fint. Vær ekstremt nøye på at katten ikke får mulighet til å rømme, som nevnt over, er de på ukjent sted roter de seg (nesten) garantert bort. Den største utfordringen vil nok være å frakte pus. Katter reagerer veldig forskjellig i bil. Husk å la pus sitte sikret i buret (spent fast eller på gulvet i baksetet) hele tiden, det er livsfarlig for både katt og sjåfør å ha katter løs i bilen. 1
Jenta24 Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 15. mars 2011 Jeg har to utepuser som pleier å være med på hyttetur. Jeg anbefaler vel noe av det motsatte av de andre her. Ikke ta pusen ut. Uten sele kan den bli skremt og løpe sin vei, og den vil ikke finne veien tilbake i og med at den ikke kjenner stedet. Om den er selevant kan du forsøke å ta den ut, men sannsynligvis vil den bare bli skremt, katter er veldig knyttet til terriotorie. Det beste er nok å holde katten på et rom på hytta, gjerne det rommet du sover på slik at lukt av deg og dine klær er kjent. Ta med do, soveplass/teppe og andre ting katten er vant med. Så går det nok helt fint. Vær ekstremt nøye på at katten ikke får mulighet til å rømme, som nevnt over, er de på ukjent sted roter de seg (nesten) garantert bort. Den største utfordringen vil nok være å frakte pus. Katter reagerer veldig forskjellig i bil. Husk å la pus sitte sikret i buret (spent fast eller på gulvet i baksetet) hele tiden, det er livsfarlig for både katt og sjåfør å ha katter løs i bilen. Han har reisebur som han er vant til å være i fra han var liten kattunge..Han er ikke noe glad i å kjøre bil men som regel går det bra, etter en stund. Har funnet frem noen av favoritt lekene hans, og den første leka han fikk når han kom til meg. Også skal han selvsagt få med den nye senga si som består av en gammel sengepute med et putetrekk på.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #7 Skrevet 16. mars 2011 Ikke ta med katten ut, iallefall ikke om den ikke er selevant! Den kan lett bli skremt av et eller annet og stikke av, og da hjelper det ikke hvor mye du sitter ved siden av den og "passer på". 1
Gjest *smak* Skrevet 16. mars 2011 #8 Skrevet 16. mars 2011 (endret) Jeg er ikke ts, men har hatt lyst til å ta med de to søte pusene mine på hytta, fordi det er så stor plass for de til å boltre seg der, plenti av trær de kan klatre i, tror det er en del mus der de kan fange, det ville rett og slett vært drømmeplassen for de, dessuten ville det være kjekt for oss å ha de med oss også Men når jeg leser denne tråden så har jeg fått forsterket mitt inntrykk av at det kan være risikabelt å ta de med pga faren med at de kan gå seg bort siden det er en fremmed plass... Det er synd men jeg vil jo ikke miste "gutta" mine heller... Edit: skriveleif Endret 16. mars 2011 av *smak*
Colargol Skrevet 16. mars 2011 #9 Skrevet 16. mars 2011 (endret) Vår pus som jeg vokste opp med (død i mange år nå) var ofte med oss på feriestedet vårt, en svææær øy med masse skog, sjø, "fjell" og både små og store dyr (alt fra oter til rådyr osv.). Vi sørget alltid for å ha henne med når vi skulle være der en uke eller mer, for hun var gjerne borte i en til to dager fra vi kom frem, og vi brukte gjerne den siste dagen på å "finne henne" igjen (hun skjønte at vi skulle dra når vi begynte å pakke og støvsuge, så da var det ut på et siste tokt). Så med vår pus kunne vi aldri ha dratt bort med henne bare for en helg. Nå dro vi aldri med pusen på vinterstid da, er godt mulig at katten ikke orker å stikke så langt av gårde/over lengre tid nå på vinterstid. Men det jeg egentlig skulle gi et tips om er bilkjøringen/reisen. Om katten ikke er vant til kattebur ol. så kan mammas oppfinnelse være smart for mange katteeiere. Hun sydde nemlig en pose som var romslig nok til at katten kunne krype inn og ut av, men med en snøring øverst som gjorde at vi kunne "snurpe" åpningen litt (katten fikk så vidt hodet ut). Vår katt var nemlig alltid redd og redd på tur, hun skalv og klatret urolig omkring i bilen. Da mamma laget denne posen så kunne hun ligge trygt på fanget eller i baksetet, og ta seg en "luftetur" om hun ville (noe som sjelden skjedde). Pus ble plutselig glad for å være med på tur! Posen fungerte også utmerket når vi skulle stoppe, da bar vi henne rundt i posen (med sele på for sikkerhets skyld, men hun hatet virkelig den selen så..) og hun fikk slippe ut for å gå på do. Og ta med kattegodt (eller det katten din elsker) på reisen! Å få en "treat" innimellom gjør at katten skjønner at den er trygg, og at dette ikke er noe som skal vare i evigheter. Masse kos, kattegodt og liggepose er tryggere en kattebur mener jeg -og katten har det bedre. (Katten vår ble forresten så glad i den posen at vi endte med å gravlegge henne i den, oppå yndlingsputa si!) Endret 16. mars 2011 av Colargol
Fantomina Skrevet 16. mars 2011 #10 Skrevet 16. mars 2011 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Xtra_lilje Skrevet 16. mars 2011 #11 Skrevet 16. mars 2011 Pusen vår er ofte med på hyttetur, og vi har med dokasse, litt leker og pleddet hennes. Vi har hatt henne ute i sele, men hun er ellers totalt uinteressert i gå ut, enda hun er en inne-ute-inne pus normalt sett. Vi har fundert litt på hvorfor, kanskje hun ikke føler seg trygg der og syns det er like greit å være inne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå