grøntglass Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Jeg tenker å studere jus fra høsten av, men har, som mange andre, problemer med å bestemme meg mellom Oslo og Bergen. Bor 2 timer fra Oslo nå og er nesten garantert leilighet hvis jeg drar dit, så er jo mer praktisk, men føler på mange måter at Bergen er litt mer spennende. Så jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på: - Er studentopplevelsen i Oslo dårlig i forhold til Bergen, eller er det i stor grad hva man selv gjør det til begge steder? - Hvis jeg vil bo på Østlandet i framtida (ikke nødvendigvis rett etter studiet), er det dumt av meg å studere jus i Bergen? Sett at jeg vil bli advokat, burde jeg da ha studert i Oslo for å ha kontakter på "riktig plass"? - Hvordan er muligheten for å bli kjent med studenter fra andre studier i Oslo/Bergen? - Har jussen i Oslo bedre rykte enn i Bergen? Vet det er mye å finne om dette ellers på nettet og har sett på veldig mye av det, men det er fortsatt vanskelig å bestemme seg. Hvis noen har erfaringer/informasjon utenom spørsmålene er det bare å dele - trenger all informasjonen jeg kan få siden fristen nærmer seg veldig.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #2 Skrevet 16. mars 2011 - Er studentopplevelsen i Oslo dårlig i forhold til Bergen, eller er det i stor grad hva man selv gjør det til begge steder? Det avgjørende er hva du selv gjør - uansett - alltid. - Hvis jeg vil bo på Østlandet i framtida (ikke nødvendigvis rett etter studiet), er det dumt av meg å studere jus i Bergen? Sett at jeg vil bli advokat, burde jeg da ha studert i Oslo for å ha kontakter på "riktig plass"? Nei, det spiller liten rolle. - Hvordan er muligheten for å bli kjent med studenter fra andre studier i Oslo/Bergen? Begge steder er man fysisk sett ganske sekludert, men det er jo bare å være med på aktiviteter for hele universitetet om ønskelig. - Har jussen i Oslo bedre rykte enn i Bergen? Blant arbeidsgivere? Ja. Også flere valgfagsmuligheter. Finnes jo ellers himla mange tråder om dette på forumet fra før av... 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #3 Skrevet 16. mars 2011 Jeg tenker å studere jus fra høsten av, men har, som mange andre, problemer med å bestemme meg mellom Oslo og Bergen. Bor 2 timer fra Oslo nå og er nesten garantert leilighet hvis jeg drar dit, så er jo mer praktisk, men føler på mange måter at Bergen er litt mer spennende. Så jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på: - Er studentopplevelsen i Oslo dårlig i forhold til Bergen, eller er det i stor grad hva man selv gjør det til begge steder? - Hvis jeg vil bo på Østlandet i framtida (ikke nødvendigvis rett etter studiet), er det dumt av meg å studere jus i Bergen? Sett at jeg vil bli advokat, burde jeg da ha studert i Oslo for å ha kontakter på "riktig plass"? - Hvordan er muligheten for å bli kjent med studenter fra andre studier i Oslo/Bergen? - Har jussen i Oslo bedre rykte enn i Bergen? Vet det er mye å finne om dette ellers på nettet og har sett på veldig mye av det, men det er fortsatt vanskelig å bestemme seg. Hvis noen har erfaringer/informasjon utenom spørsmålene er det bare å dele - trenger all informasjonen jeg kan få siden fristen nærmer seg veldig. Jeg er selv jusstudent, - i Bergen. Siden jeg stortrives her, er jeg jo fristet til å anbefale både studiet og plassen masse, men jeg skal prøve å være saklig: Når du skal ta valget, tror jeg du heller skal fokusere på læringsmetodene, i og med at de er ganske forskjellige på de to stedene. I Oslo må man lese selvstendig hele året (selvsagt kan man jo ha kollokvier og lignende underveis), og avlegger eksamen på slutten av vårsemesteret. Dette krever nok en stor grad av disiplin og selvbeherskelse, og jeg må si at jeg beundrer de som klarer å gå på jussen i Oslo. Selv er jeg nok litt mer en skippertaksstudent (som dessverre ikke er noe å være stolt av), og for min del passer Bergen utmerket. Her har vi ett og ett fag av gangen, og eksamnene er spredt over hele året (f.eks. eksamen i oktober, januar, mars og juni, avhengig av hvor mange fag man har, og hvor mange studiepoeng hvert fag innebærer). I tillegg er man på de tre første studieårene fordelt på arbeidsgrupper av fakultetet. Man møter arb.gr. sin to timer i uka, og det føres fravær på oppmøte. I tillegg må man skrive én oppgave i uken, og kommentere to medstudenters oppgaver ukentlig. Man kan grovt sett si at du må ha utført tilsammen 75% av disse arbeidskravene i hvert fag for å få avlegge eksamen. Fordelen med dette er at du er "tvunget" til å lære noe underveis i hvert fag, og samtidig blir du garantert kjent med nye folk, via disse arbeidsgruppene. Ellers vil jeg nok tro studentopplevelsen er ganske lik på de to stedene, og som du sier, avhenger den nok av hva du gjør det til selv. Jeg kan bare snakke for meg selv, men i og med at jeg er født og oppvokst i Oslo, har få av mine barndomsvenner flyttet til Bergen. Dette har gjort meg avhengig av å bli kjent med nye mennesker her i Bergen. Vennene mine fra Oslo, som også studerer der, har mange falt i den fella at de har sett det som "enklest" å bare henge med gamle venner. Dette vil så klart avhenge mye av egen innstilling til det å få seg nye venner, men kan jo være en ting å ta med i beregningen Ellers vet jeg at det i fagmiljøet har blitt kritisert at Bergen har den arbeidsmetoden de har, da den kanskje gjør det "for lett" for studentene med så god oppfølging. Sånn sett vil kanskje et vitnemål fra Oslo i større grad vitne om en disiplinert fremtidig arbeidstaker. Når det er sagt, er det jo normalfordeling også på jussen i Bergen, så er jo en del her som får dårlige karakterer og. Et sterkt vitnemål fra UiB vil nok aldri telle negativt. Når det gjelder muligheten til å bli kjent med folk fra andre studier, kan jeg bare uttale meg om Bergen. Fakultetet ligger jo for seg selv, en 5min gåtur fra de fleste av de øvrige fakultetene og instituttene på UiB. Sånn sett vil du nok ila selve skoledagen ha bedre mulighet til å bli kjent med dine medstudenter. Utover det vil jeg si at bylivet i Bergen etter min mening er veldig "preget" av at det er en studentby. Mens jeg i Oslo er vant til å møte veldig "blanda drops", både unge og gamle, studenter og yrkesaktive (uten at dette er noe negativt, altså), vil jeg påstå at de aller aller fleste jeg møter på byen i Bergen er studenter. Det har nok noe med at byen er forholdsvis liten, og at mange studenter bor i sentrum. Så på byen er det jo lett å møte studenter fra både andre utdanningsinstitusjoner og studieretninger. De jeg kjenner som har bodd i studentboliger fra studentsamskipnaden har dessuten gjennom dette fått muligheten til å bli kjent med folk fra andre retninger. Det er et vanskelig valg du står ovenfor, men heldigvis kan du jo bytte om på rekkefølgen av valgene dine helt til juni. Ved å ha bestemt deg for juss, har du i det minste kommet et langt stykke på vei. Lykke til med valget!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 Jeg synes AB over her hadde mange gode poeng. Jeg studerer også i Bergen - og stortrives med både miljøet og læringsmetodene.
Violet Hill Skrevet 16. mars 2011 #5 Skrevet 16. mars 2011 Et viktig poeng når det gjelder læringsmetode er at systemet i oslo er under endring, med økt fokus på gruppeundervisning og hyppigere eksamener - jeg tror det skal være eksamen på slutten av hvert semester, uten at jeg skal si det for sikkert. Tipper det uansett fortsatt vil være slik at jussen i bergen har en tettere oppfølgning av studentene, og så får man velge det som passer best for seg. Jeg er akkurat ferdig med graden i Oslo og er sånn passe fornøyd med studiene, storfornøyd med byen 1
grøntglass Skrevet 17. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 17. mars 2011 Tusen takk for gode innspill! :D Spesielt takk til AB nr 2 for god og utfyllende informasjon om hvordan det er i Bergen. Etter å ha lest her og tenkt litt tror jeg nok at jeg ender opp i Oslo. Frister veldig med Bergen som studentby og den tvungne sosialiseringen, men jeg tror nok jeg vil foretrekke litt større frihet i studiehverdagen. Også er det jo veldig praktisk mtp at jeg da både har et sted å bo og mest sannsynlig noen å bo sammen med. Så får jeg heller besøke de jeg kjenner i Bergen når jeg vil få vestlandsimpulser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå