Gå til innhold

Når holder dere barnet hjemme fra skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så vanskelig å vite om barnet er friskt nok til skole, eller bør være hjemme. Feber er jo en hovedregel for når barnet skal være hjemme, men hva når det ikke er feber? Skal man da uansett på skolen? Hva hvis allmentilstanden er ok. Ikke bra, men ikke veldig dårlig heller?

Hvordan avgjør dere andre dette?

Barnet er 9 år om det har betydning.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt på 14 har vært hjemme fra skolen ved feber og nedsatt allmenntilstand.

Vi har en regel som sier at er man hjemme fra jobb eller skole, er det ikke lov å være ute sammen med venner den dagen, aktiviteter går man heller ikke på. Man skal ikke premieres for å være hjemme fra jobb eller skole, men er man i så dårlig form at man blir hjemme så er man heller ikke frisk nok til det som er moro.

Vi synes det er viktig å lære en god moral m.t.p fravær på et tidlig stadie.

Siden ditt barn er 9 år så kan h*n vel kanskje si ifra om h*n føler seg for dårlig å gå på skolen. Dette gjelder selvsagt barn som normalt sett ikke er borte fra skolen for den minste lille ting. Er det ofte ønske om å være hjemme fra skolen, må man begynne å vurdere om det kan være andre ting som gjør at barnet ikke vil på skolen.

AnonymBruker
Skrevet

Eg har vakse opp med at om ein berre er litt slapp om morgonen/har nedsett allmenntilstand, så gjekk ein på skulen og så fekk ein heller gå heim utpå dagen om ein vart dårlegare. Vi fekk heller aldri gå på aktivitetar, i bursdag, ut å leike eller liknande når vi hadde vore borte frå skulen heile eller delar av dagen på grunn av sjukdom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På barneskolen jeg gikk på skulle det veldig mye til før lærerene i det hele tatt ville la barna ringe hjem med telefonen på kontoret når de var syke, så det var for det meste enten eller. Men er dette så vanskelig da?

Ungen er for slapp til å gå og bevege seg som normalt = hjemme. Ungen kaster opp, og føler at det er sannsynlig at h*n vil måtte kaste opp igjen = hjemme. Ungen har vondt, såpass vondt at det er vanskelig/ubehagelig å bevege seg, fokusere skikkelig på andre ting, eller vondt på en måte som tilsier sykdom = hjemme. Ungen har en eller flere symptomet som tilsier at h*n er eller holder på å bli syk = hjemme... etc.

Bare å være fornuftig.

Skrevet

Synes og dette er vanskelig, for barna synes jo gjerne det er koselig å få lov til å være hjemme og selv om de ikke er syke...

Har holdt barnet hjemme fordi hun klager over vondt i magen og ser virkelig ut som om hun er dårlig. 2 timer senere hiver hun innpå masse mat, løper rundt og er i topp form...

Har også sendt barnet på skolen selv om hun har klaget over vondt i magen, da man mister litt troen på henne.. Så ringer de fra skolen noen timer senere og jenta har kastet opp..

Er ikke alltid like lett for oss foreldre å alltid skjønne når det er alvor og ikke.

Men jeg er pleier å la barna stå opp, spise frokost, dusje etc før vi bestemmer oss form om vi blir hjemme i de tilfellene vi er i tvil. Det er bedre å prøve seg på skolen og heller ringe hjem hvis hun blir dårligere..

• Liker 1
Skrevet

Synes og dette er vanskelig, for barna synes jo gjerne det er koselig å få lov til å være hjemme og selv om de ikke er syke...

Har holdt barnet hjemme fordi hun klager over vondt i magen og ser virkelig ut som om hun er dårlig. 2 timer senere hiver hun innpå masse mat, løper rundt og er i topp form...

Har også sendt barnet på skolen selv om hun har klaget over vondt i magen, da man mister litt troen på henne.. Så ringer de fra skolen noen timer senere og jenta har kastet opp..

Er ikke alltid like lett for oss foreldre å alltid skjønne når det er alvor og ikke.

Men jeg er pleier å la barna stå opp, spise frokost, dusje etc før vi bestemmer oss form om vi blir hjemme i de tilfellene vi er i tvil. Det er bedre å prøve seg på skolen og heller ringe hjem hvis hun blir dårligere..

Dette er NØYAKTIG det som er utfordringen her også. Hun synes det er så koselig å være hjemme med mamma, at jeg kan ikke stole på at hun er så syk som hun vil ha det til :forvirret:

Gjest gjest
Skrevet

Jamen, da er det jo bare på med jakken og i vei til skolen,da.

Syns en sånn løsning er mye greiere enn å sende ivei en survete unge som man må hente tre timer etterpå, etter at barnet har kastet opp i klasserommet...

Jeg holder de som hovedregel hjemme, og sender de ivei til skolen om jeg ser at de kvikner til.

Å gå glipp av første time er ikke verdens undergang i barneskolen.

Barna lærer fort at det ikke nytter å late som de er syke. De må ivei når mor forstår at de har det fint.

Men å smitte ned klassen fordi man var i tvil og sendte dit en unge med mild infeksjon, har jeg ikke sansen for.

Ei heller å pine ivei en unge med halssmerter, hodepine og leddsmerter som i grunnen ikke har feber...

• Liker 3
Gjest gjest
Skrevet

NB! Kjæresten min ble sendt ivei til skolen med begynnende blindtarmbetennelse, fordi hans sykepleiermor ikke forstod at magesmerter kan være sykdom, selv uten feber og diaré...

Ikke alle barn sier de har vondt i magen fordi de vil bli hjemme og leke med lego...

Han var voldsomt syk da læreren hans endelig skjønte situasjonen.

Sprukket blindtarm ble resultatet.

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle barn sier de har vondt i magen fordi de vil bli hjemme og leke med lego...

Nei, og det er jo nettopp det som var årsaken til at jeg startet denne tråden; hvordan kan man vite? Jeg kjenner jo ikke noe om hvordan allmentilstanden på barnet er. Man vil ikke gjøre barnet urett, samtidig som man ikke vil at barnet skal synes det er liiitt for koselig å være hjemme istedenfor å dra på skolen..

Disse dagene er barnet mitt snørrete og hun hoster og nyser. Allmentilstanden virker helt grei, men ikke noe mer. Jeg diskuterte det på jobben i går, og da mente de at så lenge barnet ikke kaster opp eller har feber er det skole, mens noen her sier at så lenge barnet kan smitte andre skal det være hjemme. Er det noe rart det er vanskelig :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...