Donnie Darko Skrevet 30. oktober 2003 #1 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg vil gå så langt og kalle fedme hos barn i de fleste tilfeller for barnemishandling! Idag så øker antall overvektige barn drastisk og det er skremmende og se hva det er barn dytter i seg av mat. Det er foreldrenes ansvar og lære barna sunne spisevaner. Hos overvektige barn er det somregel foreldrene som har skylden. Jeg har sett det selv. Da jeg jobbet i en butikk så jeg hvem som handlet hva. De foreldrene som hadde overvektige barn handlet jo bare søplemat. Når du merker at ungen din blir større og større så bør det jo ringe en bjelle !Hei.. Her er det no galt". Men foreldrene ignorerer tydligvis dette eller er for opptatt til og legge merke til det. Fedme er ingen mystisk sykdom! Det kommer av du spiser for mye usunn mat! Tenker disse foreldrene på hva de utsetter barna for?
Titti72 Skrevet 30. oktober 2003 #2 Skrevet 30. oktober 2003 Det var vel litt vel kategoriskt sagt. Jeg har en nabojente som er overvektig, og der går det kunn i sunn mat. Lørdagsgodt er fruktskål med div. skrelte og oppskjærte frukter i. Hun var på en ukes ferie med oss i sommer, og spiste IKKE noe godteri til tross for at vi andre gjorde det og at hun hadde med egne lommepenger til dette. Jeg vet, fordi jeg kjenner foreldrene godt, at det nesten aldri er brus i huset der heller. Så jentungen er vel heller genetisk disponert for fedme (menge fete i hennes familie). Hun spiller også håndball 1-2 ganger i uka, fotball i friminuttene, går til dansetreningen (30 min hver vei) i gang i uken så kan jo si hun mosjonerer godt også. Svømmer i hall hver fredag i tillegg.
Donnie Darko Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #3 Skrevet 30. oktober 2003 jeg sier ikke at dette gjelder alle.. men de fleste! folk må generelt spise sunnere og bevege seg mer enn det de gjør idag
Miranda Skrevet 30. oktober 2003 #4 Skrevet 30. oktober 2003 Foreldrene har helt klart et stort ansvar for barnas kostvaner. Så en reportasje på tv her om dagen over barns generelle sukkerforbruk. Skremmende. Brus var den største syndebukken. Jeg fikk meg en tankevekker der - vi drikker nok litt formye brus, i perioder. Men ingen av oss er overvektige... Og ellers spiser vi sunt da, - frukt og grønt hver dag Og selv om datteren kun er 6 år svømmer hun to ganger i uka, ridning én gang, pluss gymnastik hver uke på skolen...
Jen Skrevet 30. oktober 2003 #5 Skrevet 30. oktober 2003 Helt enig i at det er barnemishandling. Der hvor det er kostholdet som gjør det, såklart. Og, let's face it, det er det i de aller fleste tilfeller. Jeg ble helt forskrekket i sommer da jeg var på stranden og så hvor mange barn som hadde bilringer og appelsinhud. Skjerp dere foreldre! Noe er forferdelig galt når jeg har fastere kropp enn en 10-åring.
breece Skrevet 30. oktober 2003 #6 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg også reagerte på dette da jeg var på Mallorca i sommer. Har aldri sett så mange direkte tykke barn! En familie (hvor alle var rimelig overvektige) hadde med seg fem potetgull poser på stranden, som de stappet i seg! :o Synes også det er fælt når du ser overvektige barn som stapper i seg mat på mc donalds o.l! Foreldre burde begynne å ta ansvar for barna sine, spare dem for en framtid som overvektige.....
la Flaca Skrevet 30. oktober 2003 #7 Skrevet 30. oktober 2003 Alldeles enig med deg Donnie! Ikke bare blir ungene proppet fulle med fet mat og sukkerbomber i form av saft, brus og frokostblandinger med sjokolade etc., men i mange hjem blir de plassert foran Tv´n slik at de kan underholde seg selv, og kreve mindre engasjement etter skoletid/ barnehage. Slik lærer de seg uvaner både i kosthold og levesett. Mange unger i dag er noen bedagelige latsabber som rett og slett ikke gidder å komme seg opp av sofan og ut av huset. Unger som skal være fulle av energi, fantasi og initiativ...
Fakse Skrevet 30. oktober 2003 #8 Skrevet 30. oktober 2003 Foreldre burde lære barna sunne matvaner og lære dem at det er viktig å være i aktivitet, uansett om barna er tykke eller tynne! Bevegelse hver dag, sunn mat på hverdagene og gotteri og brus forbeholdt spesielle anledninger/helger burde være noe alle barn lærte hjemme. Er de ikke fete som barn har de uansett godt av å ha med seg gode vaner til de blir voksne.
Gjest Vanessa Skrevet 30. oktober 2003 #9 Skrevet 30. oktober 2003 Men all overvekt skyldes vel ikke kosthold? Jeg var også tykk som barn, ikke sånn at jeg måtte gå med armene ut fra kroppen, men ganske stor likevel. Og jeg spiste ikke potetgull og junk food dagen lang. Det bedret seg da jeg kom i tenårene og ble høyere, og nå er jeg 20 og ikke tynn, men normal. Likevel, når jeg forteller vennene mine at jeg var overvektig, sier de at det klarer de ikke å se for seg. Noen barn er rundere enn andre, og det er ikke alltid pga dårlig kosthold. I slike tilfeller blir det ofte jevnet ut med alderen. Men jeg er selvfølgelig enig i at mange foreldre er altfor likegyldige mht barnas kosthold og fysiske tilstand.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå