Gå til innhold

Plante ting jeg kan spise i hagen

Anbefalte innlegg

Gjest Aria.
Skrevet

Har bestemt meg for å plante noe jeg kan spise i den store tomme hagen utenfor her.

Har så lyst til å ha markjordbær, men kan man kjøpe og plante det? Har bare funnet det villt noen få ganger.

Noen som har forslag på andre ting man kan plante? Alt tar jo veldig tid da, det er jeg klar over. Tenkte på rips, er det vannskelig å få til? Hva med bringebær busker?

Liker ikke tomater, og rabarbara er jo så surt :sur:

Noen proffe hage-racere her som vil dele sin kunnskap? :smilyblomst:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rips og bringebær vokser som få i min hage til tross for elendig stell.

Du kan ta med deg noen planter med markjordbær. De sprer seg fint.

Skrevet

blåbær (får kjøpt store planter på hagesenteret) og bjørnebær (de krever som regel litt stell, må bindes opp) er lett, blir mange bær allerede første sommeren, og er veldig deilig!

Skrevet (endret)
:rodmer: Redikker vokser kjmpefort og jeg synes de har fine blomster. Endret av Skravlebøtta
Skrevet

det finnes noe som heter månedsjordbær (tror jeg ) de er som sånne små markjordbær og ikke minst kommer det frukt på dem flere ganger i løpet av en sommer . Løp og kjøp . Eller vent litt , ellers dør de sikkert . er vel ikke helt vår enda .

Skrevet

ja månedsjordbær er en fin ting å plante!

squash, purre, gulrøtter og salat plantet jeg i fjor, og salaten grodde jo som ugress!

Skrevet

Og paprika og sukkererter pleier mamma å så :D

Gjest Spinell
Skrevet

Sukkererter er kjempegodt! De krever ikke så mye stell, men må bindes opp for at de skal kunne vokse skikkelig.

En annen god grønnsak som mange liker å dyrke er squash. Jeg har ikke forsøkt det selv, men har hørt mange si at det er veldig enkelt å få det til.

Enkelte krydderurter er helt "vedlikeholdsfri" og vokser som bare fy, år etter år, f.eks gressløk og løpstikke.

Skrevet (endret)

Månedsjordbær er kanskje mer egnet enn markjordbær i hagen. Pass på å ikke høste de før hele bæret er ordentlig rødt. Veldig god smak, litt som markjordbær. Setter ikke utløpere og vokser i tue.

Remonterende jordbær: Produserer blomster og da bær hele sesongen.De nye sortene er stort sett veldig gode. Noen setter utløpere, andre ikke.

Hageblåbær: Enkelt og greit. Men det beste er å ha to forskjellige sorter for best avling pga pollinering. Greie busker, med lite vedlikehold. Men de liker surjord.

Rips, stikkelsbær og solbær: Enkelt og greit. Lett å beskjære en gang i året.Vanlig hagejord.

Bringebær: Veldig greit, men plante med dekke rundt så du ikke får bringebær overalt. Beskjæres på høsten hvor du tar bort grenene det har vært bringebær på og lar årsskuddene stå.

Druer: Mange fine herdige sorter som tåler norske forhold Rusvik vinplanter en utrolig bra side med masse tips og gode sorte. Han pleier å være på hagemessen også om du skal dit.

Krydderurter: Edel krydderurter er herdige stauder og blir bare større og større. Veldig enkelt å håndtere.

Frukttrær: Er greit. Sett deg bare inn i enkel beskjæring.

Jordskokk: Veldig godt, enkelt og fine blomster. Knollene kan høstes til det er frost i bakken.

Rabarbra: det finnes sorter med mindre syreinnhold :)

Så er det alle ett årige grønnsaker og det er litt mer jobb med såing og sånn, men mange enkle ting der også. Såmåte står på pakken og alt som kan direktesåes er egentlig ganske greit.

Bogrønt har det meste i krydderurtefrø og grønnsaksfrø liggende på nett.

Da har jeg vel vært endel spislige planter :) Men min erfaring er at dette som nevnt over er enklere å få til enn endel prydvekster i hagen.

Lykke til. Moro med egenprodusert mat :)

Endret av Oliven
  • Liker 1
Skrevet

Skulle gjerne kommet med et konstruktivt forslag, men du har fått så mange svar at jeg tror ikke jeg har så mye nytt å komme med. Men jeg ville legge til litt om krydderurter, å ha krydderurtehage er kjempekoselig! Men før du kjøper bør du undersøke om planten sprer seg veldig eller blir veldig stor. Løpstikke vokser seg svær om den trives, og dette på tross av at den begynner helt på nytt igjen hver vår. Så vil du ha det bør du sette av nok plass. Mynte kan lett spre seg veldig, så har du et lite bed med mynte og et par andre urter, så har det gjerne blitt et stort bed med bare mynte etter hvert. Den "kveler" de andre plantene og sprer seg utover. Så om du vil ha mynte kan det være lurt å ha den i krukke. ;) Og en ting til: Ikke kjøp krydderplanter i matvarebutikken for å plante ut! Disse er som oftest dyrket på en slik måte at de dør etter kort tid i en hage. Skaff enten frø eller en solid plante på hagesenteret, så slipper du å bli skuffet. :jepp:

Lykke til på veien mot grønne fingre! :fnise:

• Liker 1
Skrevet

jeg planter ofte ut krydderplanter fra matbutikken (ikke for å lage krydderhage altså, men synd å kaste de), som regel visner de bladene de kommer med, men rota liker seg og kommer med nye, flotte skudd!

Gjest Aria.
Skrevet

Takk for så mange gode svar

Satser på at jeg får grønne fingre denne våren ja ;)

:helen:

Skrevet

Lavendel er fint i baking og du kan lage smakssatt sukker :D

Rosmarin - fordi det er awesome til potet og gryte (begge disse er forsåvidt også nydelig stauder med blomster)

Erteblomst. Fordi den er pen. Og kan spises i salat :D

Skrevet

Åh, nå ble jeg inspirert!! Jeg skal ha druer i drivhuset mitt i år!! Og kanskje litt basilikum, rosmRin og oregano... Og salat og cherrytomat... :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...