Gjest Sil3nt Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 (endret) Er det noen som vet om man har rett på særfradrag på skatten\skattelette pga lav inntekt når man har diagnosen ME? Andre som har fått det? Skjønner meg ikke på disse reglene, jeg Endret 15. mars 2011 av Sil3nt
Zzyzx Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 En diagnose i seg selv vil ikke automatisk gi deg særfradrag. Har du fått veiledningen til selvangivelsen i posten? På side 14 står det om særfradrag, ta en titt der først.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 Er det noen som vet om man har rett på særfradrag på skatten når man har diagnosen ME? Andre som har fått det? Skjønner meg ikke på disse reglene, jeg Du må ha utgifter i forbindelse med sykdom for å få særfradrag.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 Du har krav på særfradrag for faktiske utgifter dersom du lider av en varig sykdom, har utgifter mer enn 9180 i inntektsåret og kan dokumentere eller sannsynliggjøre kostnaden. Det er en rekke andre begrensninger i tillegg, blant annet er det ikke uten videre fradragsrett for ugifter til behandling utenfor offentlig norsk helsevesen, og naturpreparat, særskilt kost og eventuelt kosttilskudd må være foreskrevet av lege innenfor offentlig norsk helsevesen. For ME-pasienter er det ofte snakk om behandling utenfor offentlig norsk helsevesen, og da må dette først vurderes av Fylkesmannen v/Fylkeslegen. 2
Gjest Sil3nt Skrevet 15. mars 2011 #6 Skrevet 15. mars 2011 Takk for svar. Hva med skattelette pga lav inntekt?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #7 Skrevet 15. mars 2011 Jeg søkte om å få igjen på skatten et år jeg gikk på en svært dyr behandling for ME (masse dyre medisiner, via Prof. de Meirleir fra Belgia), samt streng diett som blant annet var gluten- og melkefri. Gikk fra å få igjen 11 000 til 24 000, husker jeg riktig. Tror jeg la ved kvitteringer, behandlingsplan, skriv fra Meirleir og skriv fra fastlegen. Vet ikke om man kan få skattelette uten å ha spesifikke utgifter, dog.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #8 Skrevet 15. mars 2011 Sjekk ut her http://www.skatteetaten.no/nn/Bibliotek/Publikasjoner/Brosjyrer-og-boker/Nye-skattereglar-for-pensjonistar/?chapter=142182#x142182
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #9 Skrevet 15. mars 2011 Jeg søkte om å få igjen på skatten et år jeg gikk på en svært dyr behandling for ME (masse dyre medisiner, via Prof. de Meirleir fra Belgia), samt streng diett som blant annet var gluten- og melkefri. Gikk fra å få igjen 11 000 til 24 000, husker jeg riktig. Tror jeg la ved kvitteringer, behandlingsplan, skriv fra Meirleir og skriv fra fastlegen. Vet ikke om man kan få skattelette uten å ha spesifikke utgifter, dog. Det er ikke automatisk fradrag for utgifter til legebehandling slik du beskriver her (utenfor norsk offentlig helsevesen). Imidlertid vet jeg at mange har fått det innvilget i den ordinære likningsbehandlingen likevel.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #10 Skrevet 15. mars 2011 Kvifor treng du særfrådrag? Mange som lider av varig sykdom har store utgifter tilknyttet sykdommen sin. Dette har politikerne bestemt skal være mulig å trekke fra i sin alminnelige inntekt. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #11 Skrevet 15. mars 2011 Mange som lider av varig sykdom har store utgifter tilknyttet sykdommen sin. Dette har politikerne bestemt skal være mulig å trekke fra i sin alminnelige inntekt. Skal være mulig,men det er ikke slik virkeligheten er. Jeg skadet meg, og ble sykemeldt samme dag.Pga sykdom så ble skaden ekstra stor. Legen skrev ut Fysiobeh. Det var 3 mnd ventetid på beh. Det var viktig å få beh. raskt. Dette kunne medført lang sykemeldingsperiode for meg. Først ventetiden, så beh.tiden. Jeg fikk time på dgen til beh,men hun hadde ike avtale med det off. Betalte 500 kr.for hver time. Dette sparte meg for store lidelser, og jeg sparte sykmld. Jeg fikk ikke skattefradrag. Jeg hadde utgifter på 1600 kr,pluss taxiutgifter de 10 første beh. Avslaget begrunnet de med at det var Off.behandling å få. At det var ventetid,at jeg sparte sykmld var ikke et argument. Man strever for å få ned sykmldandelen i Norge,men man tar ikke tak i problemet der det trykker. Så det er ikke automatikk i at man får fradraget. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #12 Skrevet 15. mars 2011 Skal være mulig,men det er ikke slik virkeligheten er. Jeg skadet meg, og ble sykemeldt samme dag.Pga sykdom så ble skaden ekstra stor. Legen skrev ut Fysiobeh. Det var 3 mnd ventetid på beh. Det var viktig å få beh. raskt. Dette kunne medført lang sykemeldingsperiode for meg. Først ventetiden, så beh.tiden. Jeg fikk time på dgen til beh,men hun hadde ike avtale med det off. Betalte 500 kr.for hver time. Dette sparte meg for store lidelser, og jeg sparte sykmld. Jeg fikk ikke skattefradrag. Jeg hadde utgifter på 1600 kr,pluss taxiutgifter de 10 første beh. Avslaget begrunnet de med at det var Off.behandling å få. At det var ventetid,at jeg sparte sykmld var ikke et argument. Man strever for å få ned sykmldandelen i Norge,men man tar ikke tak i problemet der det trykker. Så det er ikke automatikk i at man får fradraget. Nei, det er utenfor reglene at man får fradrag for utgifter til behandling utenfor offentlig norsk helsevesen. Og det er de samme politikerne som har bestemt dette. Det står nedfelt i skatteloven § 6-83. Det er altså ikke sånn at det ikke er automatikk i at man får det, men man får det dersom vilkårene for fradrag er oppfyllt. Det var det ikke for deg.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #13 Skrevet 15. mars 2011 Takk for svar. Hva med skattelette pga lav inntekt? Det er vel sånt man justerer skattekortet for. Bruk beregningshjelpen på Skattetatens sider for å finne ut hva som er riktig trekkprosent for deg.
Zzyzx Skrevet 15. mars 2011 #14 Skrevet 15. mars 2011 Jeg fikk ikke skattefradrag. Jeg hadde utgifter på 1600 kr,pluss taxiutgifter de 10 første beh. Avslaget begrunnet de med at det var Off.behandling å få. At det var ventetid,at jeg sparte sykmld var ikke et argument. Dersom behandligen i det hele tatt hadde vært fradragsberettiget så kostet den faktisk ikke nok, og du ville likevel ikke fått fradraget. Ingen får fradrag på post 3.5.4 uten at man har betalt mer enn 9180,- til sammen.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #15 Skrevet 15. mars 2011 Dersom behandligen i det hele tatt hadde vært fradragsberettiget så kostet den faktisk ikke nok, og du ville likevel ikke fått fradraget. Ingen får fradrag på post 3.5.4 uten at man har betalt mer enn 9180,- til sammen. ps. ser nå at det ble feil i farten. Det skulle stå 16000. De må bare poengtere at det er off. behandling,men i mange kommuner finnes den beh.ikke. Uten at det er veldig lang ventetid. Så selv om summen oversteg 9180,-så hjelper ike det. Det samme gjelder pasienter som har gått sykemeldt ca 1 år, for å slippe å vente enda lengre så betaler de opersjonen selv. Vist på Puls i går. Det finnes ikke ledig plass på off. sykehus,kun til private. De får heller ikke avskriving. dustenorge. De vil heller at folk går sykemeldt. Noe som er sammfunnsøkonomisk dyrt 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #16 Skrevet 16. mars 2011 ps. ser nå at det ble feil i farten. Det skulle stå 16000. De må bare poengtere at det er off. behandling,men i mange kommuner finnes den beh.ikke. Uten at det er veldig lang ventetid. Så selv om summen oversteg 9180,-så hjelper ike det. Det samme gjelder pasienter som har gått sykemeldt ca 1 år, for å slippe å vente enda lengre så betaler de opersjonen selv. Vist på Puls i går. Det finnes ikke ledig plass på off. sykehus,kun til private. De får heller ikke avskriving. dustenorge. De vil heller at folk går sykemeldt. Noe som er sammfunnsøkonomisk dyrt Det går an å ta saken inn for Fylkesmannen ved Fylkeslegen for avgjørelse der. Det er typisk slike saker som blir behandlet av dem. De skal vurdere om behandlingen er faglig forsvarlig, om det finnes tilbud innenfor det offentlige, eventuelt om ventetiden er urimelig lang. Det er vel verdt et forsøk.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #17 Skrevet 16. mars 2011 Det går an å ta saken inn for Fylkesmannen ved Fylkeslegen for avgjørelse der. Det er typisk slike saker som blir behandlet av dem. De skal vurdere om behandlingen er faglig forsvarlig, om det finnes tilbud innenfor det offentlige, eventuelt om ventetiden er urimelig lang. Det er vel verdt et forsøk. Har gått hele veien ved overligningsnemda,fylkesmann osv. (det er ikke slik at det går via fylkeslegen) Etter Fylkesmannen, så er avgjøelsen endelig. Det er jo helt vilt slik regelverket er.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #18 Skrevet 17. mars 2011 Har gått hele veien ved overligningsnemda,fylkesmann osv. (det er ikke slik at det går via fylkeslegen) Etter Fylkesmannen, så er avgjøelsen endelig. Det er jo helt vilt slik regelverket er. ja, og det er vel sjelden de finner noe feil ,her er det vel bukken som passer havresekken
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #19 Skrevet 17. mars 2011 Har gått hele veien ved overligningsnemda,fylkesmann osv. (det er ikke slik at det går via fylkeslegen) Etter Fylkesmannen, så er avgjøelsen endelig. Det er jo helt vilt slik regelverket er. Det er ikke lenger noe som heter overligningsnemnda. Saken avgjøres først på skattekontornivå, og deretter i Skatteklagenemnda. Fylkesmannen er en instans som kun tar stilling til spørsmål som har å gjøre med vurderingen av om man likevel skal innvilge fradrag selvom behandlingen har foregått utenfor offentlig norsk helsevesen. Fylkeslegen er underlagt Fylkesmannen, så du tar feil - dette går imidlertid ikke VIA Fylkeslegen, saken oversendes til Fylkesmannen v/Fylkeslegen via skattekontoret og skattekontoret er bundet av den avgjørelsen som Fylkesmannen v/Fylkeslegen har tatt. Dersom du er uenig i vedtaket som Fylkeslegen har fattet kan det klages inn for Helsedirektoratet. Så det er feil som du sier at saken er endelig etter Fylkesmannens avgjørelse. Imidlertid er det i praksis sjelden Helsedirektoratet kommer til annet resultat enn Fylkesmannen/Fylkeslegen.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #20 Skrevet 17. mars 2011 ja, og det er vel sjelden de finner noe feil ,her er det vel bukken som passer havresekken Hva mener du med det? Fylkesmannen og Skatteetaten er to helt ulike offentlige instanser som forholder seg til ulike fagfelt med tilhørende lover. På hver sitt vis forvalter de lovene som politikerne har bestemt at vi skal ha. Jeg forstår at enkeltpersoner som ikke får innvilget særfradrag synes regelene er rigide og strenge, men det er en begrunnelse bak dem også. I all hovedsak går det ut på at vi i Norge har et offentlig helsevesen som gjør at vi ikke trenger å blakke oss på behandling. Når vi velger å gå til privat behandling gir ikke dette oss nødvendigvis skattelette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå