Gå til innhold

Hvor mye skal man legge av til utgifter,sparing og skatt per mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at jeg tar 400 kr i timesbetalt for mine tjenester, og jeg jobber 8 timer hver dag.

Det vil gi et regnestykke på 40 timer i uken, 40*4=160 timer i mnd.

400*160=64000

Hvor mye (prosent?) av den summen burde legges av til regninger, skatt, sparing og også lønn til meg selv?

noen som har litt peiling? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke utgifter har du da? Hva må kjøpes inn, hvilke regninger må betales?

Finn ut det, så regner du ut hvor mye du tjener i året minus hvor mye du bruker til jobbformål. Det som er igjen må du betale skatt av, hvor mye skatt du skal betale er avhengig av hvor mye du har tjent. Skatteetaten.

Sparing må du jo bestemme selv, kommer du til å ha behov for kapital til jobbformål senere eller er det privat sparing? Det som står igjen etter alt dette er dine penger, dersom det er et enkeltmannsforetak. Et enkeltmannsforetak er ikke en egen ''person'' i skattetatens øyne, overskuddet lignes som din inntekt.

Kan anbefale denne, evt. at du betaler noen for å føre regnskap ;)

Mer informasjon: enkeltmannsforetak

Skrevet

Husk også at du bør sette av penger til pensjon siden du ikke vil opparbeide tjenestepensjon (?) slik som de som er ansatt noe sted. Du bør også sette av penger til hvis du blir syk og ikke kan jobbe. Tror man kan kjøpe forsikring for dette, men det kan sikkert noen andre bekrefte/avkrefte.

Som enkeltpersonsforetak er det viktig å ha god kontroll over økonomien, da det går rett på deg personlig om du gjør feil. Det er kanskje mulig å få grunnleggende kurs i bedriftsøkonomi gjennom etablerertilbudet i kommunen.

Husk forresten også at du må betale 25% mva. av tjenestene dine! (Og at du må være registrert i mva-registeret).

Håper at de fleste av punktene er ting du allerede kan/har tenkt på, men sier det likevel siden noen tror at enkeltpersonforetak er lettjente penger.

Lykke til :)

Skrevet

du kan ikke lønne deg selv,

Her er et utdrag fra enkeltmannforetak.org:

"Selskapsformen er til en viss grad ufordelaktig fordi du ikke automatisk opparbeider deg rett til syke- arbeidsledighets- eller fødselspenger. Du kan heller ikke ansette deg selv i enkeltmannsforetaket."

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke utgifter har du da? Hva må kjøpes inn, hvilke regninger må betales?

Finn ut det, så regner du ut hvor mye du tjener i året minus hvor mye du bruker til jobbformål. Det som er igjen må du betale skatt av, hvor mye skatt du skal betale er avhengig av hvor mye du har tjent. Skatteetaten.

Sparing må du jo bestemme selv, kommer du til å ha behov for kapital til jobbformål senere eller er det privat sparing? Det som står igjen etter alt dette er dine penger, dersom det er et enkeltmannsforetak. Et enkeltmannsforetak er ikke en egen ''person'' i skattetatens øyne, overskuddet lignes som din inntekt.

Kan anbefale denne, evt. at du betaler noen for å føre regnskap ;)

Mer informasjon: enkeltmannsforetak

Nå har jeg ikke startet opp enda, men regner med at i starten så blir det noen ekstra utgifter. Jeg må ha diverse utstyr som antakelig kommer på ca 10 000 kr, de eneste utgiftene som vil komme jevnt etterpå blir vell telefon og internett. Det blir mye pc bruk og hjemmekontor.

Er egentlig bare nysgjerrig på hvordan andre gjør det, ut i fra eget regnestykke.

Husk også at du bør sette av penger til pensjon siden du ikke vil opparbeide tjenestepensjon (?) slik som de som er ansatt noe sted. Du bør også sette av penger til hvis du blir syk og ikke kan jobbe. Tror man kan kjøpe forsikring for dette, men det kan sikkert noen andre bekrefte/avkrefte.

Som enkeltpersonsforetak er det viktig å ha god kontroll over økonomien, da det går rett på deg personlig om du gjør feil. Det er kanskje mulig å få grunnleggende kurs i bedriftsøkonomi gjennom etablerertilbudet i kommunen.

Husk forresten også at du må betale 25% mva. av tjenestene dine! (Og at du må være registrert i mva-registeret).

Håper at de fleste av punktene er ting du allerede kan/har tenkt på, men sier det likevel siden noen tror at enkeltpersonforetak er lettjente penger.

Lykke til :)

Ja vet man må ordne helseforsikring, pensjon var lurt, hadde jeg ikke kommet på heller.

vet også at jeg må betale mva etter 50 000, og når jeg kommer i gang med denne bedriften så har jeg forhåpentligvis hatt ett år på høgskole med bedriftsøkonomi og er noen kunnskaper rikere :)

Har også tenkt på etableringskurs gjennom nav.

du kan ikke lønne deg selv,

Her er et utdrag fra enkeltmannforetak.org:

"Selskapsformen er til en viss grad ufordelaktig fordi du ikke automatisk opparbeider deg rett til syke- arbeidsledighets- eller fødselspenger. Du kan heller ikke ansette deg selv i enkeltmannsforetaket."

Nei man ansetter seg ikke selv, man ER jo bedriften sin og lever av overskuddet per mnd, kanskje ikke de første mnd men etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...