Gå til innhold

Sønnen min stikker av og i dag ble han nesten påkjørt!

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet
Skrevet

Sønnen min på 3,5 elsker å løpe fra meg og i dag fikk han vridd seg ut av grepet mitt på vei inn i bilen. Han la på sprang med meg etter over en parkeringsplass og ned en trafikkert vei før han tryna og jeg fikk huka tak i han. To av bilene hadde høy fart og det var glatt. Bare et mirakel gjør at han ligger inne i senga si nå!

Hva skal jeg gjøre for å få han til å slutte? Han har gjort dette før, men har aldri løpt ned en bilvei :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en gutt på den alderen, og han synes også det er morro når mamma eller pappa løper etter han. Men, han er stor nok til å forstå hvor farlig bilene er.

Hvis det ikke hjelper å forklare han dette, så må du nok gå strengere til verks. Jeg hadde brukt time out/ inndragelse av goder.

Og tatt igjen lekinga på tryggere grunn ;)

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Uffameg! :sukk: Det hørtes ikke no særlig ut! Kjenner at jeg ville vært skikkelig fortvilet jeg også.

Jeg tror at det er mulig å snakke med ham. Forklare ordentlig godt hvor farlig det kan være. Vil ikke en på hans alder kunne forstå det?

Skrevet

3,5 år, da er han stor nok til å forstå fornuftige forklaringer. Og realitet. Biler er ikke leketøy og man kan faktisk dø av å møte en. Eller få skikkelig vondt, som er lettere å skjønne for en liten tass. Hører han ikke etter er han stor nok til konsekvenser/inndraging av goder - helst goder som har sammenheng med det å stikke av i trafikken, fx ikke få være med på butikk, ikke dra dit man må kjøre med bil, ikke få gjøre noe i bilen han pleier (spill, film) etc.

Jeg har en på samme alder, og jeg har fra han har kunnet gå snakket om at vi ikke gjemmer oss eller stikker av der det er biler. Det gikk ikke inn før i fjor sommer (da han var tre), så de to årene før det var mildt sagt slitsomme (det tok ham to sekunder å beinløpe til en port og ut på en vei der en årvåken bilist heldigvis så ham på et temmelig uoversiktlig punkt - jeg var tre meter bak). Nå er det ikke noe problem å ha ham med i trafikken. Han hører på stoppkommandoer og får derfor lov til å gå uten å holde i hånda på moderate trafikerte områder (på fortau, men må krysse veien fx).

• Liker 1
Skrevet

Kjenner en med samme problemet, som sier at det å løpe etter bare gjør det verre. Hvis de ikke løper etter, stopper barnet etter noen meter og avventer reaksjonen med et ertelystent blikk.

Men det er jo ikke noe man vil ta sjansen på i trafikken, da...:sukk:

Synes White Lady har gode argumenter, jeg...:)

Skrevet

Finnes ikke gå-seler lenger? Sett et tau på ham i slike tilfeller.

• Liker 4
Skrevet

Det finne gåsele. Det er sikkert lurt hvis man vet man kan havne i situasjoner som er farlig for barnet.

Skrevet

Finnes ikke gå-seler lenger? Sett et tau på ham i slike tilfeller.

Dette var min første tanke også.

Vårt barn har siden h*n var veldig liten bråstoppet når vi har sagt "stopp" og det har reddet livet hennes...Men dette måtte jo læres først selvfølgelig..

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her..

Jeg har ikke løpt etter han før når han har lagt på sprang før nå for det var jo ned ein vei og det kom biler. Vanligvis ignorerer jeg han og han har kommet luskende tilbake etter en stund. Alikevel er det jo farlig og jeg er livredd for at noe kan skje han.

Hver eneste gang han har stukket av har det fått konsekvenser. Han har ikke fått lørdagsgodt, jeg har fjernet dvd-spilleren i bilen, han får ikke være med i butikken og han må vere uten barnetv. Alle disse tingene har vært forsøkt, men han stikker fortsatt av. Jeg (og barnehagen) har forklart han at det er farlig, at han får kjempevondt osv. uten resultat.

Jeg vurderer neste sele ja. Hadde alikevel vært greit om han ikke stakk hver gang han fikk sjangsen..

Skrevet

Prøvd å belønne det positive? Positiv forsterkning når de gjør som en ønsker, er det det det kalles på fint? Jeg synes egentlig målet må være at ungene stopper når de får beskjed om det, men vi som har unger som har galloppert avsted vet at det ikke alltid er så enkelt ;-)

Det går vel an å bruke sele mens man øver på å trene inn gode vaner i og rundt trafikk?

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde bare satt på sele, og sagt at han får ta den av når han lover å ikke løpe noe sted. Sele er rimelig flaut, selv i den alderen..

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

Å nekte ungen lørdagsgodt pga at han stiller av er jo en straff som ikke har noen sammenheng, så det forstår jeg godt at han ikke forstår.

Straffen må jo ha noe med handlingen å gjøre...

Syns det hørtes bra ut med sele jeg.

Skrevet

Enig med forslaget om sele før han lærer seg basic veivett. Kan hende du må ta ham ut jevnlig og øve på hvordan man skal oppføre seg i trafikken, og ikke bare hva han ikke skal gjøre - og Annaires har et poeng, jeg tror ikke en langsiktig straff "går inn" hos barn, du må heller ta det der og da og i ettertid snakke mye om hva han skal gjøre når dere er ute blandt biler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...