Gå til innhold

Å sy inn strikkeplagg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har strikket en slags kjolegenser som skulle være litt romslig, men vel og merke ikke så romslig at man kunne putte to personer inni genseren. :ler: Jeg har klart meg fint uten å strikke prøvelapper i flere år, så det var vel fortjent at det endelig måtte gå galt. Men saken er nå at det hadde vært kjekt å slippe å strikke hele genseren på nytt (klarte ikke å se hvor stor genseren faktisk var før jeg hadde strikket alt utenom ermene).

Spørsmålet mitt er da om noen her har erfaring med å sy inn strikkeplagg? Jeg har gjort det før en gang, men det var på en babyjakke - dette er snakk om en genser med hullstrikk på pinne nr. 8. Jeg er mao. redd for at det er for løst og hullete til at det vil gå bra å sy og klippe.

Tror dere kyndige at det vil funke å sy mange ganger fram og tilbake på symaskin dit jeg vil det skal sys inn, for så å klippe av og evt. hekle rundt sømmen for å forhindre at trådendene spriker til alle kanter? Eller noen bedre forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, ingen svar. Jeg har nå funnet tips her, hvis noen er interessert. Er litt redd for å klippe, da jeg ikke helt skjønner hvordan heklekanten skal holde seg, men jeg får prøve, og håpe at jeg får sydd en ordentlig solid søm på maskin.

Skrevet

Ser du har funnet svar, men i alle fall: Jeg har gjort dette flere ganger uten problem. Det er bare å bruke elastisk søm på symaskin (sikksakk med tre sting, som hun nevner), så holder det seg fint. Jeg gidder ikke å lage noen heklekant heller.

Har du fått ordnet det? Ble det fint?

Skrevet

Ser du har funnet svar, men i alle fall: Jeg har gjort dette flere ganger uten problem. Det er bare å bruke elastisk søm på symaskin (sikksakk med tre sting, som hun nevner), så holder det seg fint. Jeg gidder ikke å lage noen heklekant heller.

Har du fått ordnet det? Ble det fint?

Ja, jeg har ordnet det nå. Sydde tre ganger fram og tilbake med vanlig sikksakk før jeg klippet og heklet langs kanten. Ble overraskende bra, vil jeg si, og veldig glad for at jeg tok sjansen framfor å rekke opp og strikke alt på nytt. ;)

Skrevet

Ja, jeg har ordnet det nå. Sydde tre ganger fram og tilbake med vanlig sikksakk før jeg klippet og heklet langs kanten. Ble overraskende bra, vil jeg si, og veldig glad for at jeg tok sjansen framfor å rekke opp og strikke alt på nytt. ;)

Så bra at det ble fint. Å rekke opp timesvis med arbeid er alltid skikkelig pain. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...