AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Hei dere! En venninne skal studere på Hawaii fra høsten av. Jeg begynner ikke på universitet (i norge) før i januar, og tenkte at jeg kunne være på Hawaii i noen måneder i høst. Men dere som har erfaring fra Hawaii. Er det vanskelig å få seg jobb der? En jobb som har grei lønn, altså så jeg kan betale opphold på Hawaii, og flybilletter. (Har ikke oppspart noen penger, da jeg har studert til nå. Det jeg tjener på sommerjobben i år, går til å betale regninger.) Eller ser dette mørkt ut?
Glynis Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Aner ikke, men jeg må bare påpeke hvor morsomt det er at denne ligger rett under tråden der ei lurer på om man kan reise til Japan for å hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #3 Skrevet 15. mars 2011 Hei dere! En venninne skal studere på Hawaii fra høsten av. Jeg begynner ikke på universitet (i norge) før i januar, og tenkte at jeg kunne være på Hawaii i noen måneder i høst. Men dere som har erfaring fra Hawaii. Er det vanskelig å få seg jobb der? En jobb som har grei lønn, altså så jeg kan betale opphold på Hawaii, og flybilletter. (Har ikke oppspart noen penger, da jeg har studert til nå. Det jeg tjener på sommerjobben i år, går til å betale regninger.) Eller ser dette mørkt ut? Er du amerikansk statsborger eller har du permanent oppholdstillatelse i USA? Hvis ikke er det ganske komplisert å dra til Hawaii for å jobbe. Du kan få sesongjobb innen turistnæringen og jobbe med et H2B-visum. Det forutsetter at du først har en arbeidsgiver. Kjenner du noen der som kan ansette deg? Du bør starte prosessen med å søke om visum så fort du har en jobb. Når det kommer til lønn i slike jobber kan man tjene nok til å dekke det nødvendigste til livsopphold, men flybilletter til og fra Norge vil en slik jobb ganske sikkert ikke kunne dekke.
mellers Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 Hvis du er amerikansk statsborger kan du nok fint skaffe deg jobb på hawaii dersom du går inn for det. Det er dog dyrt å bo/leve på hawaii, i tillegg til at lønna er lav. Husleie kommer fort opp på samme nivå som her i Norge, mens vanlig butikklønn ligger på rundt 50 kroner timen. Skal du tjene rimelig ok må du enten ha en spesialkompetanse som gjør deg attraktiv på arbeidsmarkedet eller være over gjennomsnittet pen/sjarmerende og dra masse tips i en servitørjobb. Det forutsetter dog at du er servitør/bartender fra før av, ellers må du begynne på bunn og jobbe deg oppover i "restaurant-systemet" - noe du neppe rekker på et par måneder. Spørsmålene her er: Er du amerikansk statsborger? Har du kompetanse som gjør det attraktiv til en god jobb? Hva er "grei lønn" for deg? (Servitører har minstelønn på ca 7 dollar, eller 35 kroner timen. Minus skatt.) ..og hvordan skal du klare å tjene penger til flybillettene før du har kommet dit? Eller er det returbilletten du mener?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #5 Skrevet 6. august 2011 så gøy at jeg fant denne tråden Har tenkt skikkelig mye på dette selv i det siste... Jeg HAR statsborgerskap og har studert turisme, så det MÅ jo være noe jobb for meg der??? Må jo være mye innen turisme på nettopp Hawaii?? Jobbe på hotell for eksempel. Vet at det er dyrt på Hawaii, men om man tjener OK og ikke er SÅ kresen på bosted og div annet så KAN det vel kanskje muligens gå fint? Noen her som bor på Hawaii?
SmallTalk Skrevet 7. august 2011 #6 Skrevet 7. august 2011 (endret) Jeg har nylig vært på Hawaii som besøkende til noen som studerte der, og fikk da en innføring i hvordan arbeidslivet på Hawaii fungerer. Det er mer eller mindre håpløst å finne seg en god jobb der selv med utdanning og arbeidserfaring. Jeg snakket med flere servitører/bartendere/kelnere der og de fleste hadde en eller annen bachelor- eller mastergrad og slet med å få seg en relevant og greit betalt jobb. Lønna er elendig når man ikke har en god jobb, og 7 dollar i timen er ganske vanlig. Det lever man ikke godt på, og det er stort sett tipsen man lever på. Nå kjenner jeg bare til leieprisene i Waikiki, og de er som i Oslo. De jeg besøkte betalte 1200 dollar i leie per måned, og det var ganske standard for en 3 roms av ikke altfor høy standard. Som norsk turist på Hawaii så er det meste billig når man sammenligner med norske priser, men det er ikke billig for de som bor der. Endret 7. august 2011 av SmallTalk
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Det var fint med et realistisk svar! Fryktet at det kanskje var sånn, desverre. Kan tenkte meg at det er mange om jobbene der borte, selv om jeg tenker på hawaii som veldig stort og derfor litt øde = lett å få jobb, er det nok ikke sånn. Det beste er vel å studere der, men er jo ikke lett når man liksom er ferdig med den biten jeg vet også om to som studerer på hawaii pacific, men begge blir sponset av foreldre og klarer seg fint. Skjønner at det meste ville virket svært billig for oss om vi dro dit på ferie et par uker, men når man skal betale med lønnen man får blir det ikke billig. Men over til en annen sak da; hvor ER det lett og få seg jobb? USA eller andre steder?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 Kan jo forresten legge til at ting som dette ofte høres veldig bra ut i teorien, men ikke er slik. Man ender jo ofte opp veldig ensom, vet det for jeg har bodd i USA før, og det er ikke som på tv, men det var et kaldt sted da. Men jeg vil prøve for det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå