Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva koster det egentlig (sånn omtrent) å bygge en ny og solid pc ut fra ingenting?

Lønner det seg å bygge selv, eller å kjøpe ferdig? *kjedelig å kjøpe ferdig* :lol:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå på nettbutikker som psdata.no o.l. så får du et inntrykk av prisene. Det lønner seg å bygge selv, da velger du akkurat det du får, og kan selv finne ut (sjekke tester osv) hva som gir mest for pengene.

Skrevet

Vi har bygd vår egen og kom billig unna. Hadde en del deler liggende fra gamle maskiner men det meste kjøpte vi nytt.

Brukte www.digitalimpuls.no og www.datasupply.no til innkjøp. De har basically alt og er billige.

Tror vi tilsammen kom på et par tusen kroner når vi bygde. Monitor var utenom. Fordelen er dessuten at du lett kan bytte deler osv nå man kjenner maskinen så godt.

Lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hallo @lfa.

Ta en titt på www.itbutikken.no hvis du skal kjøpe. Jeg har konvertert fra komplett etter det viste seg at de har fått så mange kunder at de gir fullstendig F... i å være billigst lenger. Jeg har sjekket prisene mot hverandre på www.hardware.no og du skal lete lenge før du finner noen priser på feks. disker,hovedkort,cpu,ram hvor komplett hamler opp med itbutikken.

Ellers syns jeg du skal bygge selv i tillegg, for jeg vet du klarer det, og i tillegg så sparer du fort ett par tusen på det. Ta vare på disk,CD/DVD,floppy,kabinett og kabler. Så legger du resten ut på QXL, og vips så har du fått: skjermkort, hovedkort, DDR-RAM, CPU (AMD? med en stille vifte) og eventuelt DVD+/- brenner for nærmest en slikk og en ingenting.

Dette er ett tips til andre også forresten :wink: ITButikken er billigere enn de fleste.

Skrevet

Da er ITbutikken notert og komplett slettet. :ler:

Takk for tips, nå får jeg i alle fall sett hvor mye jeg må ut med. :P

Skrevet

Jeg vil nå påstå at det ikke er så mye å hente på og bygge selv, slik økonomisk sett. Man kan få en veldig rimelig "ferdigsydd" PC i dag, men det kommer jo selvsagt hva slags krav man har til den.

Noen liker å "skreddersy" litt, og da har man som regel ikke noe annet valg enn å bygge maskinen selv. Det akter jeg å gjøre snart, deler er bestilt! :)

Skrevet

Men er det ikke gjerne slik at skreddersydde maskiner gjerne kan ha litt (snart) "gamle" deler, kontra de man selv kan velge etter anbefalinger og tester? I tillegg kjenner man (som en annen nevnte) maskinen bedre når man først føler for å pakke mer i den.

Skrevet
Men er det ikke gjerne slik at skreddersydde maskiner gjerne kan ha litt (snart) "gamle" deler' date=' kontra de man selv kan velge etter anbefalinger og tester?[/quote']

Du har vel rett i det, men det kommer som sagt helt an på hva man skal bruke maskinen til. Mange er ikke "værre" datafriker, enn at de skal bruke PCn til e-mail, litt surfing på nett og dokumentskriving. Da er det ikke noe i veien for at man kan kjøpe seg en slik fillepakke med en 1.3 GHz Duron, eller noe i den "duronen".

Litt annerledes blir det jo når man krever at PCn skal være kjapp, eller skeddersydd til et visst formål (f.eks server). Da får man jo også lite igjen for pengene hvis man kjøper en slik "fillepakke".

Skrevet

Problemet er bare at når man først har kjøpt en maskin til helt "enkel bruk", fordi man ikke hadde behov for mer, så oppdager man gjerne etter en stund at det egentlig hadde vært kjekt med noe litt mer avansert.. :blunke:

Skrevet

ja, men hvis man vet at slikt kan komme på tale, så er det jo like greit å koste litt på seg. :)

Skrevet

vil tro det koster ca 4000 og opp og bygge selv. så er det morsomt. og lærerikt. og man får bedre mestreevne. og sa jeg moro?

Skrevet

Jeg har bygget pc'en min selv (med bittelitt hjelp fra soulmannen :wink: ). Var ganske stolt etterpå da ja :briller: Jeg mener bestemt at det lønner seg å bestille deler og bygge selv hvis man har litt peiling. Når man skal oppgradere er det jo bare å kjøpe de delene man trenger istedetfor å bytte ut hele pc'en om igjen. Men som sagt, lønner seg nok mer når man kan endel om hardware og data generellt. Sånn sett er det kjekt å være gift med en nerd :lol: Vet at Komplett.no har bra priser på en del ting iallfall.

Skrevet

Kjekk, liten Mini-ITX-boks fra komplett, med 512 mb ram, 80 gb harddisk, kombinert dvd-spiller og cd-brenner, integrert nettverks-, lyd- og grafikk-kort: ca 4000 kr. Da har man en diskret liten boks på ca 20 x 20 x 30 cm med tøffe lys på fronten. :)

kabinett

Hovedkort m/ integrert VGA,LAN,LYD,Firewire,Tv-Out

120 gb harddisk

512 mb ram

kombinert dvd-r / cd-w

Litt tuklete å få alle koblingene på plass inni, men vel verdt pengene!

Catzy

Skrevet

Åh! Det er akkurat den samme PCen som jeg bygde for noen uker siden!:D

Billig og grei.

Betalte 4600kr, men da var det med 50x brenner, 512MBRAM og 160GBHD (og et litt tøffere kabinett)

Pris inkl. levering på døra

Skrevet

Hvordan går det om man vil pakke inn mer stæsj i det kabinettet der?

Skrevet
Hvordan går det om man vil pakke inn mer stæsj i det kabinettet der?

Da sliter man;)

er bare plass til EN harddisk, EN rambrikke og et PCI-kort;)

Min PC fikk WLAN-kort.. sliter litt IOM at jeg vil ha et skjermkort med TV-UT/INN på den.. ;) (vurderer WLAN via USB)

Gjest -Starya
Skrevet

Aha. Da ville det nok ikke vært noe for meg, selv om det jo så lekkert ut.

Gjest Cruella
Skrevet

Har bygd pc med pc-byggern fra Komplett til sønnen min.

www.komplett.no

Det blir nok billigere å bygge selv, da får du og alle komponentene du selv ønsker. Den pc'en jeg bygde kom på 14000, men det var fordi jeg skulle ha nytt kabinett, tastatur, LCD-skjerm etc. Da fikk jeg en en kjempebra pc med masse RAM, bra hovedkort, skjermkort og stor harddisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...