Gå til innhold

Forskjellen på hiking og trekking?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jups, hva er forskjellen på trekking og hiking? Eller er det det samme? Å gå tur?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

I de fleste sammenhenger brukes vel hiking om kortere og enklere turer enn trekking.

Jeg har ikke studert forskjellen i linguistisk sammenheng, og vet ikke om det står ulike ting i ulike ordbøker, så min erfaring er basert på lesing av turlitteratur og hverdagsengelsk.

For å beskrive ytterlighetene: Du vil aldri kalle en mange dagers tur i høyfjellet, med innlagt klatring for hiking, og du vil heller ikke kalle en dag på skogtur med ungene og bikkja for trekking.

Mellom disse er det mange nyanser, der jeg har sett uttrykkene brukt litt om hverandre.

Endret av Spinell
AnonymBruker
Skrevet

I de fleste sammenhenger brukes vel hiking om kortere og enklere turer enn trekking.

Jeg har ikke studert forskjellen i linguistisk sammenheng, og vet ikke om det står ulike ting i ulike ordbøker, så min erfaring er basert på lesing av turlitteratur og hverdagsengelsk.

For å beskrive ytterlighetene: Du vil aldri kalle en mange dagers tur i høyfjellet, med innlagt klatring for hiking, og du vil heller ikke kalle en dag på skogtur med ungene og bikkja for trekking.

Mellom disse er det mange nyanser, der jeg har sett uttrykkene brukt litt om hverandre.

Takk :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Mitt favorittøyeblikk som turistguide må være når det kommer DE tøffingene som skal på "tracking". Jeg blir like lattermild hver gang. Kan de ikke bare si at de vil på fjelltur (de er norske altså), fremfor å meddele at de vil ut på "sporing"? :fnise:

• 2 uker senere...
Skrevet

Mitt favorittøyeblikk som turistguide må være når det kommer DE tøffingene som skal på "tracking". Jeg blir like lattermild hver gang. Kan de ikke bare si at de vil på fjelltur (de er norske altså), fremfor å meddele at de vil ut på "sporing"? :fnise:

Det er forskjell på "tracking" og "trekking".

Førstnevnte kan brukes om å følge en sti, eller spor. Sistnevnte er mer et synonym for reise. Det kommer av nederlandsk via afrikaans "trecken" som i å trekke noe. Ordet ble brukt om å reise med vogn trukket av okse1

1http://www.merriam-webster.com/dictionary/trekking

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...