AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Hei! Jeg er snart nyutdannet, og det er på tide å søke litt på jobber. Og gjett hva, drømmejobben er utlyst! Det er i et firma jeg hadde tenkt til å legge inn en åpen søknad uansett, men nå er altså drømmejobben utlyst, og jeg passer inn i kriteriene. Men da kommer selvfølgelig frykten, så jeg klarer ikke å skrive et ord på søknaden. Jeg har skrevet en liste med hva jeg skal ha med, men alt virker så ordinært og kjedelig. Har noen tips om hva jeg kan gjøre for å peke meg ut, og vise at det er en jobb jeg virkelig vil ha og egner meg for? Tusen takk for alle svar! Hilsen en som velger i være anonym nå...
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Er ikke så lenge siden jeg leste en artikkel om at søkere som skrev kreative søknader og cv-er ble lagt til side med én gang. Søknad og cv skal være kjedelige, men du kan jo skrive at du syns denne jobben er spennende og interessant fordi ... og at du egner deg for stillingen fordi -... Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 TS her, men uten "kreative" søknader, hvordan kan man få frem at man virkelig, virkelig, virkelig ønsker jobben? Og som nyutdannet, som ofe blir sett på som noe negativt, hvordan kan man gjøre det til noe positivt?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 Det er grenser for hvor mye man bør skrive i en søknad, men det er fort gjort å overdrive fordi man, som i ditt tilfelle, er veldig gira på å få jobben. En søknad skal være formell, og da må man skrive på en kjedelig måte. For eksempel skriver man "jeg synes arbeidsoppgavene virker interessante og utfordrende", mens det man egentlig tenker er "jeg har såååå lyst til å jobbe med akkurat dette, det er jo den perfekte jobben for meg!". Trenger du å si så mye om at du er nyutdannet? Prøv heller å vinkle det mot dine positive egenskaper, som at du lærer fort og liker nye utfordringer. Og selvfølgelig alt det andre de ber om i utlysningsteksten Det som kan være lurt er å flette inn en del av disse nøkkelegenskapene inn i resten av teksten, feks om de søker etter noen som er samarbeidsvillige, kan du skrive at du i løpet av studiet jobbet mye i grupper sammen med andre etc.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 14. mars 2011 #5 Skrevet 14. mars 2011 Jeg vil bare si at du kommer ingen vei om du er redd for å feile. Ingen er perfekt, og det eneste du kan gjøre, er å PRØVE. Hopp i det Lykke til!
Lilypond Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 Hvor kjedelig CV og søknad bør være avhenger selvfølgelig av hva slags jobb du søker. Om du søker jobb i grafisk design eller liknende kan du jo bruke kreativ CV for å vise hva du kan. Søker du i revisjonsbransjen holder du deg til det svært formelle. Bare pass på å fremheve hvorfor akkurat DU er egnet for denne jobben. Har du kvalifikasjonene, den ekstra interessern slik det høres ut, og kanskje karakterer/litt jobberfaring, og bedriften aksepterer noen som er nyutdannet, skal det nok gå å komme på intervju. Og så snart du kommer dit spiller ikke CV og søknad stor rolle. Men, husk at de aller færreste får drømmejobben på første forsøk. De fleste jeg kjenner velger å søke på andre jobber først for erfaringens del, før de søker på drømmejobben. Kanskje noe å tenke på, avhengig av hvor skjeldent det dukker opp en drømmejobb i din fremtidige bransje...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå