AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #61 Skrevet 15. mars 2011 Det er derfor folk som meg driver og maser om det! Så flere skal tenke over saken. Løsningen forøvrig er jo rimelig enkel, nemlig å spise mindre kjøtt. I 2008 spiste vi i snitt 77 kg kjøtt hver, noe som tilsvarer en 200-grams biff HVER DAG. (Ref.: http://tinyurl.com/6kdt6s6) HVis man spiser mindre slikt, har man råd til å betale mer for det. Poeng til deg, jeg er hundre prosent enig. Men jeg spiser mer enn gjerne kjøtt, da, i motsetning til hard core-veggisene.
Gjest made4u Skrevet 15. mars 2011 #62 Skrevet 15. mars 2011 Det forekom så absolutt i Norge, men jeg kan ikke se for meg at sener i blodvann er delikatesse noe sted i verden. Noe av det ekleste jeg har sett, i alle fall. Jeg kan ikke si med sikkerhet hvor eggene kom fra, siden det var mor som stod for innkjøp på den tiden (dette var som sagt mange år siden). Hun kjøpte stort sett Prior, men det er selvsagt ikke umulig at hun hadde kjøpt gårdsegg fra butikken. Blodflekken kan jeg gå med på at er en myte, siden det bare er noe jeg har blitt fortalt av andre. Jeg er glad jeg lærte noe nytt der Det var faktisk heimkunnskapslæreren som opplyste oss om at egg med rød prikk i var befruktede, og at vi ikke skulle bruke disse. Når det gjelder den halvferdige kyllingen i egget, er det selvopplevd (også sett av mor og bror), og førte til at jeg ikke spiste egg på en laaaang stund. Spiser jeg egg nå, må jeg alltid fjerne den hvite tråden, siden den minner meg om episoden med den halve kyllingen. Om du tror meg eller ikke får være opp til deg. Jeg lurte igrunn mest på hvordan noe slikt kunne skje. Ikke si at jeg ikke har kunnskap om dette, da det har jeg bedre enn de fleste for å si det rett ut. Grunnen er at jeg kjenner til rutinene og hvordan eggproduksjon foregår, har jobbet ved en jordbruksskole i to år, og vet derfra hvordan man må klassifisere egg samt skille ut dem som inneholdt blod som gikk til bedrift som produserte fersk vaffelrøre etc. hvor de eggene var ment brukt. Dessuten er det sant som jeg sier, at i all hovedsak hva gjelder eggproduksjon, så er høne og hane adskildt. Således kan ikke befruktning forekomme, er slik storindustrien er blitt det, ved store og moderne produksjonsenheter for egg så er det ikke slik at høne og hane tripper lykkelig omkring i en stor hønsegård. Blod i eggene forekommer likevel i eggene og har intet med befruktning å gjøre. Skal et foster forekomme i et egg, så MÅ det nødvendigvis være slik at det MÅ komme fra en gård der høner og hane går rundt i samme hønsegård. Dog er ikke dette de største produksjonsenhetene for å si det slik, der skilles også eggene som er ment å befruktes fra dem som er ment for eggproduksjon - eggene som befruktes er i egen enhet og er ment å verpes til kylling/kjøtt-produksjon og blandes ikke med eggene ment for eggproduksjon der hønene ikke kan være befruktet. --- Hva gjelder gårdsegg så skal heller ikke dette skje. Og dersom det skjer, er det en rekke av flere uheldige omstendigheter som har ført til dette. Egg skal høstes hver eneste dag, med rett lagring (kjøl) så kan dermed et kyllingfoster aldri utvikle seg. Sågar ikke i ettertid heller dersom egget skulle oppbevares i perfekt temperatur for verping - rett og slett fordi egget da er dødt fra å kunne utvikle seg til et kyllingfoster grunnet turen på kjølen. Ikke alle smågårder, som kan være kyllingprodusenter, har utstyr for gjennomlysning slik storprodusentene og jordbrukskolen jeg jobbet på i to år hadde. Der var vi første kontrollrutine for Prior, da vi gjennomlyste og silte ut egg med blod i - disse gikk som sagt til bedriften som laget bl.a. vaffelrøre om annet samt til skolens kantine etc. mens restrerende egg ble solgt til Prior. Sagt med andre ord, så er sjansene for å finne blod i gårdsegg større - og der kan det forekomme et foster i egget også (dog skal det ikke det). I så fall må bonden ha oversett ett egg i rugekassene, og det lenge nok til at det har fått utviklet seg til et lite kyllingfoster. Dog dør dette den dagen bonden plukker dette egget, og kan ikke utvikle seg videre under noen omstendigheter etter turen i kjøleren. Alle gårder i så måte må ha kjøl for eggene... Videre må det ha skjedd andre svikt på veien mot en butikk, dersom eggene skal ha vært innom Prior som igjen belyser og stempler eggene m.m. og skulle ha luket bort noe som i første omgang var en rekke av flere uheldige omstendigheter. I alle fall ble eggene vi leverte kontrollert hos Prior også før dem nådde markedet. Selv er jeg fødd og oppvokst på landet, nærmere bestemt Voss hvor man har lokale gårdsslakterier og sågar gårder som leverer egg direkte til utvalgte butikker. Sågar gårdsutsalg finnes der flere steder, og det sier seg selv at der er ikke rutinene de samme som for moderne og store produksjonsenheter for egg/kylling. Så i teorien kan det skje ja, men skal såpass mye til at jeg vil anta at sjansen er mindre enn ett av 50 millioner egg her i Norge. Hvor ofte skjer egentlig det at folk finner en kylling inni ett egg her, om jeg tør å spørre. Aldri eler nær aldri er det riktige svaret, vi er fem millioner mennesker som spiser mange egg i året her - hvor ofte hører man om slikt som dette om jeg tør å spørre? Nær aldri - og det viser at rutinene fungerer utmerket. At dette forekom mer tidligere sier seg selv, for høns kan verpe eggene sågar utenfor rugekassen sin. Og tidligere var jo høns og hane sammen i hønsegården, og da kunne jo ett egg bli oversett av bonden for en periode som gjorde at et forster hadde fått utviklet seg når egget først ble plukket. Et slikt forløp MÅ nødvendigvis ha forekommet, og det er stokk umulig at skulle kunne skje i store og moderne produksjonsenheter slik jordbruket vårt har utviklet seg. Så det MÅ komme fra en liten produsent hvor høns og hane går sammen, og bonden MÅ nødvendigvis ha oversett det å plukke egget for en periode så verping kan ha funnet sted. På en kjøl, hvor eggene raskt legges etter plukking som skjer hver dag kan ikke slikt som dette forekomme overhodet. Jeg trenger ikke lære noe om høns og hane, om hvordan hanen er etter alle hønene - jeg er nemlig oppvokst på gård med høns og det var jeg før jeg begynte å jobbe på jordbrukskole. Jobber forøvrig ikke på jordbrukskole nå.
Gjest made4u Skrevet 15. mars 2011 #63 Skrevet 15. mars 2011 Det kan forøvrig være en klump av celler i egg som ikke er befruktet, og disse er en egen klassifisering - har dog intet med befruktning og kyllingfoster å gjøre. Kjøpe egg fra de store produsentene, så kan dere være trygg på å ikke oppleve noe som dette. Handler dere dog eggene fra en lokal eggprodusent, en liten gård, så kan det jo skje i teorien - dog sjelden eller aldri i praksis heller der. Tidvis skjer dog det som aldri skal kunne skje, en rekke av tilfeldige omstendigheter som oftere forekommer hver for seg kan inntreffe samtidig - dog er det ingen pekepinn for noe man skal kunne forvente. Snarere tvert imot hadde det ikke trengt å være et tema.
tanketanke Skrevet 15. mars 2011 #64 Skrevet 15. mars 2011 (endret) Aller først: Jeg er helt enig i at man bør kjøpe økologiske egg. Man har sjelden et så stort eggforbruk at man ikke kan spandere på seg økologiske egg, student eller ikke. Befruktede egg opptrer aldri, eller iallefall ytterst, ytterst sjelden fra industriegg. Verpehøns går aldri med hane i flokken, for der det er hane - der er det også befruktede egg. Imidlertid gjør det ingenting å spise befruktede egg, det gjør jeg stadig vekk, og alle som har hønseflokk med hane spiser befruktede egg. Det gjør ingenting, for så snart man fjerner eggene fra høna, stopper utviklingen. Og nå er jo til og med misforståelsen med blodflekken oppklart. Ellers er det korrekt som flere andre har svart på trådens egentlige tema; Det kan være vanskelig å få av skallet på de aller ferskeste eggene. Jeg har hørt at dette gjelder også for egg som har ligget for lenge, men det er jeg ikke sikker på. Jeg er student med et matbudsjett på ca 200 kr i uken. Jeg spiser helle ikke kjøtt, og egg blir da en stor proteinkilde for meg. Å kjøpe kun økologiske blir for dyrt for min del, men prøver å gjøre det en gang i blant. Jeg synes det er litt ubehagelig å spise noe jeg vet ikke er bra, men slik er det med en god annen mat. Har bevissthet rundt det, men det er bare det at den økonomiske situasjonen min gjør til at jeg ikke har pengar til å kjøpe ne særlig økologisk mat for tiden. Endret 15. mars 2011 av tanketanke 2
Kråkesaks Skrevet 16. mars 2011 #66 Skrevet 16. mars 2011 Tråden er ryddet for avsporing. Kråkesaks, moderator.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #67 Skrevet 16. mars 2011 Å gud som jeg elsker slike mannlige, bastante Besserwissertyper inne på matforumet. NOT 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #68 Skrevet 22. august 2015 Er du villig til å stå for at du ikke har brukt 730 kroner eller mer på luksus du strengt tatt ikke har bruk for i løpet av det siste året? Jeg bare spør. Jeg spiser 4 egg hver dag og har absolutt ikke råd til å bruke nesten 3000,- mer på mat i året. Det går såvidt rundt for meg og det er mye takket være at jeg lever på First Price og tilbudsvarer. Det er ikke alle i Norge som har like god råd. Anonymous poster hash: 0e27b...d9f
Gjest Skrevet 22. august 2015 #69 Skrevet 22. august 2015 Jeg kjøper egg fra bonden her og har samme problemet. Det er rett og slett fordi de er for ferske Når jeg kjøper ny ladning med egg så setter jeg de bakerst, slik at de får bli litt gamle før de kokes Bruker bare de ferskeste eggene når de skal knekkes
Gjest Skrevet 22. august 2015 #70 Skrevet 22. august 2015 Jeg spiser 4 egg hver dag og har absolutt ikke råd til å bruke nesten 3000,- mer på mat i året. Det går såvidt rundt for meg og det er mye takket være at jeg lever på First Price og tilbudsvarer. Det er ikke alle i Norge som har like god råd. Anonymous poster hash: 0e27b...d9f Jeg har minstesats på uføretrygd og må snu på alle kronene, spiser ca 40 egg i uka og kjøper egg rett fra eggbonden. Har aldri og kommer aldri til å kjøpe first price egg
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #71 Skrevet 22. august 2015 'sequin', on 14 Mar 2011 - 15:48, said: skjønner ikke helt at det er mulig med befruktede egg fra produsent heller, jeg mener de bruker vel ikke å ha haner? Det lurer jeg også på... En hane brøt seg inn i produksjonslokalet? Anonymous poster hash: 08a75...562 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #72 Skrevet 22. august 2015 Jeg har minstesats på uføretrygd og må snu på alle kronene, spiser ca 40 egg i uka og kjøper egg rett fra eggbonden. Har aldri og kommer aldri til å kjøpe first price egg Er dette en type diett? Anonymous poster hash: 08a75...562
Gjest Skrevet 22. august 2015 #73 Skrevet 22. august 2015 Er dette en type diett?Anonymous poster hash: 08a75...562 Nei, jeg syns egg er godt. Og det er sunt 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #74 Skrevet 22. august 2015 Nei, jeg syns egg er godt. Og det er sunt Takk for svar! Anonymous poster hash: 08a75...562
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #75 Skrevet 23. august 2015 Jeg har minstesats på uføretrygd og må snu på alle kronene, spiser ca 40 egg i uka og kjøper egg rett fra eggbonden. Har aldri og kommer aldri til å kjøpe first price egg Vanskelig å kjøpe egg rett fra bonden når man bor midt i Oslo. Men takk for tips uansett. Anonymous poster hash: 0e27b...d9f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå