AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #41 Skrevet 14. mars 2011 Går det an å se på egget om det er befrukta da? Siden den røde prikken bare var en myte... Ja, hvis det får lov til å utvikle seg, det vil si dersom høna får ligge og ruge. Men der man plukker eggene etterhvert som de kommer og unngår ruging, vil man ikke kunne se at egget er befruktet, så vidt jeg vet. Korriger meg gjerne dersom andre er av en annen oppfatning.
nusseliten Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #42 Skrevet 14. mars 2011 Oioioi! Her var det god respons ja! Takk for supre svar! Da skal jeg prøve å la de stå litt til i kjøleskapet. Kaldt vann bruker jeg hver gang etter koking, eller så klarer jeg ikke holde de:p Takktakk!:D 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #43 Skrevet 14. mars 2011 Jeg kjøper som regel økologiske egg når jeg først kjøper egg (svært sjeldent), men i forrige uke måtte jeg kjøpe en 18-pakning First Price-egg da jeg hadde ca. en 50-lapp å leve på (jeg og samboeren). Da hadde vi frokost, lunsj og middag for mange dager! Nå har vi penger igjen og skal jeg kjøpe egg igjen blir det nok økologiske, men jeg føler ikke på å føre en skjennepreken over folk som ikke har råd til kun økologisk mat. Det er vel ingen her som har kommet med noen skjennepreken?
Fimbrethil Skrevet 15. mars 2011 #44 Skrevet 15. mars 2011 Ja, altså, jeg må få presisere at det ikke var noe skjennepreken jeg kom med, ihvertfall. Av og til teller hver eneste krone. Min oppfordring om å tenke på hønas velferd gjelder de som har mulighet til å gjøre det valget. Og så synes jeg forsåvidt staten burde blande seg opp i akkurat slike ting, altså sørge for et lovverk som ikke gir rom for å drive slik rovdrift på levende vesener. Hvis noen har lyst til å få fullstendig avsmak på ikke-økologisk kylling, kan jeg anbefale www.broiler.no. 1
Gjest made4u Skrevet 15. mars 2011 #45 Skrevet 15. mars 2011 For å uttrykke det mildt, så har ikke blod i egget noe med befruktning å gjøre, å tro det er ren uvitenhet. Det er helt andre årsaker til det blodet, frykten er derfor irrasjonell og med på å spre myter. Paradoksalt nok er det slik, at de samme menneskene som er redd lite blod i egg, ikke er like redd vesentlig mer blod i andre animalske produkter og gledelig spiser dette. Akkurat det rimer ikke. Vi står ikke overfor mirakler a'la Marias jomfrufødsel her altså, men det mener trolig noen som gledelig ser seg villig til å se et egg som befruktet fordi det kan være blod i egget selv om høna har vært adskildt fra hanen. Er det bøndene dere mistenker har vært på ferde og befruktet høna i så fall, de gangene det er blod i eggene fra høns som lever i bur uten hane... Jeg bare undres hvordan denne befruktningen skal ha skjedd? Forøvrig er det blod i et stort antall egg, som lukes bort ved belysning og godkjenning av disse, rett og slett fordi eggene skal se pene ut når folk kjøper dem. Dog er det ikke slik at egg med blod er farlige, de øvrige eggene går også til matproduksjon og er å finne i mang en matvare man kan handle hvor en av ingrediensene er nettopp egg.
Gjest made4u Skrevet 15. mars 2011 #46 Skrevet 15. mars 2011 Ser at egg med kylling inni er brukt her, det er en myte heller enn en sannhet og baserer seg på Asiatisk kultur hvor egg med kylling inni ansees å være en delikatesse i noen av landene der. Dette er blitt en vandrehistorie her til lands også, og dessverre skremmer denne mange fra å spise egg - dog er det en total irrasjonell frykt da dette ikke kan forekomme i Norge. La meg si det slik, at hønene verper uansett (med og uten hane til stede). For at ett egg skal kunne befruktes, så MÅ det nødvendigvis være en hane til stede, og selv om det skulle være en hane til stede så er det ikke nødvendigvis slik at alle egg er befruktet. Man kan ikke belage seg på mirakler a'la Marias jomfrufødsel m.m. om det ikke er hane til stede, da er i alle tilfeller ikke egget befruktet. I de fleste tilfeller er det slik, at eggene verper uten at der er hane tilstede. Er slik masseproduksjonen/industrien er tilrettelagt det. Ergo må vi stå overfor mirakler. En annen ting er at eggene gjennomlyses, som er en kontrollrutine for å klassifisere egg og se at det ikke er blod i disse m.m. - egg med blod i går da til annen matproduksjon, og egg uten blod går til ferskmarkedet (dette av estetiske grunner da ikke alle tåler å se blod i ett egg, selv om eggene er ellers helt like). Hva du forteller med kyllingfoster i egg, kan du således ikke ha opplevd her i Norge, men må ha vært i Asia hvor der produseres slike egg. Som sagt er dette en delikatesse i deler av Asia, og dem tilpasser produksjonen slik at kyllingfostrene skal få utvikle seg. Hadde dere visst litt om dette (kunnskap er nøkkelen) så hadde dere måtte tatt utgangspunkt i hvordan kyllingfosteret utvikler seg i ett egg, man snakker altså om tid og riktige temperaturer etc. Noe som er vanskelig nok i seg selv, da det ikke skal mye feil til før et kyllingfoster ikke kan utvikle seg (og da er det dødt) - ergo må forholdene legge til rette for det. Og det gjør absolutt ikke forholdene i norsk eggindustri der man har egg på kjølelager, selv et befruktet egg ville ikke et forster kunnet utviklet seg fra på et kjølelager. Så historien kan ikke stemme for et norsk egg bare der. Men som sagt, i visse deler av Asia er det ment at det skal utvikle seg et forster i egget - er slik dem lager delikatessen dette er der. Eneste måten jeg kan se for meg noe slikt kan skje i Norge, er dersom eggene er kjøpt av en lokal bonde som har hønsegård hvor hane og høner går sammen. Dog er det ikke slik masseproduksjonen og industrien er opplagt. I så fall må bonden, som må plukke eggene fra hønsebur, for en periode ha oversett ett egg. Så hønen kan ha ruget på dette i den tid det ville tatt at kyllingfosteret fikk utvikle seg til et visst stadie, hvorpå han først så egget og plukket dette. Dog ser jeg også dette som ganske utenkelig, da det er en enkel sak å plukke eggene i burene hønsene verper og ruger, eggene er godt synlig der. Men dette kan dog i teori sje hos en lokal bonde under flere uheldige omstendigheter hvorav bonden også ikke er nøye med sitt dyrehold, dog er dette bare teori men svært lite sansynelig... I moderne egg-industri og for egg man kjøper i butikk etc., så kan derimot ikke foster i egget skje her i landet. Beklager, men det kan ikke stemme og derfor må det nødvendigvis ha vært i de deler av verden hvor der produseres egg med kyllingfoster, at du har opplevd foster i egget.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #47 Skrevet 15. mars 2011 Ser at egg med kylling inni er brukt her, det er en myte heller enn en sannhet og baserer seg på Asiatisk kultur hvor egg med kylling inni ansees å være en delikatesse i noen av landene der. Dette er blitt en vandrehistorie her til lands også, og dessverre skremmer denne mange fra å spise egg - dog er det en total irrasjonell frykt da dette ikke kan forekomme i Norge. La meg si det slik, at hønene verper uansett (med og uten hane til stede). For at ett egg skal kunne befruktes, så MÅ det nødvendigvis være en hane til stede, og selv om det skulle være en hane til stede så er det ikke nødvendigvis slik at alle egg er befruktet. Man kan ikke belage seg på mirakler a'la Marias jomfrufødsel m.m. om det ikke er hane til stede, da er i alle tilfeller ikke egget befruktet. I de fleste tilfeller er det slik, at eggene verper uten at der er hane tilstede. Er slik masseproduksjonen/industrien er tilrettelagt det. Ergo må vi stå overfor mirakler. En annen ting er at eggene gjennomlyses, som er en kontrollrutine for å klassifisere egg og se at det ikke er blod i disse m.m. - egg med blod i går da til annen matproduksjon, og egg uten blod går til ferskmarkedet (dette av estetiske grunner da ikke alle tåler å se blod i ett egg, selv om eggene er ellers helt like). Hva du forteller med kyllingfoster i egg, kan du således ikke ha opplevd her i Norge, men må ha vært i Asia hvor der produseres slike egg. Som sagt er dette en delikatesse i deler av Asia, og dem tilpasser produksjonen slik at kyllingfostrene skal få utvikle seg. Hadde dere visst litt om dette (kunnskap er nøkkelen) så hadde dere måtte tatt utgangspunkt i hvordan kyllingfosteret utvikler seg i ett egg, man snakker altså om tid og riktige temperaturer etc. Noe som er vanskelig nok i seg selv, da det ikke skal mye feil til før et kyllingfoster ikke kan utvikle seg (og da er det dødt) - ergo må forholdene legge til rette for det. Og det gjør absolutt ikke forholdene i norsk eggindustri der man har egg på kjølelager, selv et befruktet egg ville ikke et forster kunnet utviklet seg fra på et kjølelager. Så historien kan ikke stemme for et norsk egg bare der. Men som sagt, i visse deler av Asia er det ment at det skal utvikle seg et forster i egget - er slik dem lager delikatessen dette er der. Eneste måten jeg kan se for meg noe slikt kan skje i Norge, er dersom eggene er kjøpt av en lokal bonde som har hønsegård hvor hane og høner går sammen. Dog er det ikke slik masseproduksjonen og industrien er opplagt. I så fall må bonden, som må plukke eggene fra hønsebur, for en periode ha oversett ett egg. Så hønen kan ha ruget på dette i den tid det ville tatt at kyllingfosteret fikk utvikle seg til et visst stadie, hvorpå han først så egget og plukket dette. Dog ser jeg også dette som ganske utenkelig, da det er en enkel sak å plukke eggene i burene hønsene verper og ruger, eggene er godt synlig der. Men dette kan dog i teori sje hos en lokal bonde under flere uheldige omstendigheter hvorav bonden også ikke er nøye med sitt dyrehold, dog er dette bare teori men svært lite sansynelig... I moderne egg-industri og for egg man kjøper i butikk etc., så kan derimot ikke foster i egget skje her i landet. Beklager, men det kan ikke stemme og derfor må det nødvendigvis ha vært i de deler av verden hvor der produseres egg med kyllingfoster, at du har opplevd foster i egget. De har de samme prosedyrene i Sverige, og se hva man fikk til der: Min lenke 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #48 Skrevet 15. mars 2011 De har de samme prosedyrene i Sverige, og se hva man fikk til der: Min lenke Lenken virket ikke. Prøver igjen... Min lenke 1
Antlers Skrevet 15. mars 2011 #49 Skrevet 15. mars 2011 Ser at egg med kylling inni er brukt her, det er en myte heller enn en sannhet og baserer seg på Asiatisk kultur hvor egg med kylling inni ansees å være en delikatesse i noen av landene der. Dette er blitt en vandrehistorie her til lands også, og dessverre skremmer denne mange fra å spise egg - dog er det en total irrasjonell frykt da dette ikke kan forekomme i Norge. La meg si det slik, at hønene verper uansett (med og uten hane til stede). For at ett egg skal kunne befruktes, så MÅ det nødvendigvis være en hane til stede, og selv om det skulle være en hane til stede så er det ikke nødvendigvis slik at alle egg er befruktet. Man kan ikke belage seg på mirakler a'la Marias jomfrufødsel m.m. om det ikke er hane til stede, da er i alle tilfeller ikke egget befruktet. I de fleste tilfeller er det slik, at eggene verper uten at der er hane tilstede. Er slik masseproduksjonen/industrien er tilrettelagt det. Ergo må vi stå overfor mirakler. En annen ting er at eggene gjennomlyses, som er en kontrollrutine for å klassifisere egg og se at det ikke er blod i disse m.m. - egg med blod i går da til annen matproduksjon, og egg uten blod går til ferskmarkedet (dette av estetiske grunner da ikke alle tåler å se blod i ett egg, selv om eggene er ellers helt like). Hva du forteller med kyllingfoster i egg, kan du således ikke ha opplevd her i Norge, men må ha vært i Asia hvor der produseres slike egg. Som sagt er dette en delikatesse i deler av Asia, og dem tilpasser produksjonen slik at kyllingfostrene skal få utvikle seg. Hadde dere visst litt om dette (kunnskap er nøkkelen) så hadde dere måtte tatt utgangspunkt i hvordan kyllingfosteret utvikler seg i ett egg, man snakker altså om tid og riktige temperaturer etc. Noe som er vanskelig nok i seg selv, da det ikke skal mye feil til før et kyllingfoster ikke kan utvikle seg (og da er det dødt) - ergo må forholdene legge til rette for det. Og det gjør absolutt ikke forholdene i norsk eggindustri der man har egg på kjølelager, selv et befruktet egg ville ikke et forster kunnet utviklet seg fra på et kjølelager. Så historien kan ikke stemme for et norsk egg bare der. Men som sagt, i visse deler av Asia er det ment at det skal utvikle seg et forster i egget - er slik dem lager delikatessen dette er der. Eneste måten jeg kan se for meg noe slikt kan skje i Norge, er dersom eggene er kjøpt av en lokal bonde som har hønsegård hvor hane og høner går sammen. Dog er det ikke slik masseproduksjonen og industrien er opplagt. I så fall må bonden, som må plukke eggene fra hønsebur, for en periode ha oversett ett egg. Så hønen kan ha ruget på dette i den tid det ville tatt at kyllingfosteret fikk utvikle seg til et visst stadie, hvorpå han først så egget og plukket dette. Dog ser jeg også dette som ganske utenkelig, da det er en enkel sak å plukke eggene i burene hønsene verper og ruger, eggene er godt synlig der. Men dette kan dog i teori sje hos en lokal bonde under flere uheldige omstendigheter hvorav bonden også ikke er nøye med sitt dyrehold, dog er dette bare teori men svært lite sansynelig... I moderne egg-industri og for egg man kjøper i butikk etc., så kan derimot ikke foster i egget skje her i landet. Beklager, men det kan ikke stemme og derfor må det nødvendigvis ha vært i de deler av verden hvor der produseres egg med kyllingfoster, at du har opplevd foster i egget. Det forekom så absolutt i Norge, men jeg kan ikke se for meg at sener i blodvann er delikatesse noe sted i verden. Noe av det ekleste jeg har sett, i alle fall. Jeg kan ikke si med sikkerhet hvor eggene kom fra, siden det var mor som stod for innkjøp på den tiden (dette var som sagt mange år siden). Hun kjøpte stort sett Prior, men det er selvsagt ikke umulig at hun hadde kjøpt gårdsegg fra butikken. Blodflekken kan jeg gå med på at er en myte, siden det bare er noe jeg har blitt fortalt av andre. Jeg er glad jeg lærte noe nytt der Det var faktisk heimkunnskapslæreren som opplyste oss om at egg med rød prikk i var befruktede, og at vi ikke skulle bruke disse. Når det gjelder den halvferdige kyllingen i egget, er det selvopplevd (også sett av mor og bror), og førte til at jeg ikke spiste egg på en laaaang stund. Spiser jeg egg nå, må jeg alltid fjerne den hvite tråden, siden den minner meg om episoden med den halve kyllingen. Om du tror meg eller ikke får være opp til deg. Jeg lurte igrunn mest på hvordan noe slikt kunne skje. 2
Gjest Spinell Skrevet 15. mars 2011 #50 Skrevet 15. mars 2011 Antlers: det du beskriver skjer en sjelden gang. Et kort google-søk (søkestreng: egg med kyllingfoster) kunne gitt made4u litt kunnskap om dette. For at det skal skje må trolig to ting inntreffe på en gang: 1. Eggene må komme fra et sted der det foregår både kylling- og eggproduksjon. Mao må egget være befruktet. 2. Det må være en svikt i kvalitetskontrollen slik at egget slipper gjennom. Men egg med kyllingfoster er faktisk å betrakte som mat i Thailand. Balut kalles denne retten. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #51 Skrevet 15. mars 2011 ... La meg si det slik, at hønene verper uansett (med og uten hane til stede). For at ett egg skal kunne befruktes, så MÅ det nødvendigvis være en hane til stede, og selv om det skulle være en hane til stede så er det ikke nødvendigvis slik at alle egg er befruktet. Man kan ikke belage seg på mirakler a'la Marias jomfrufødsel m.m. om det ikke er hane til stede, da er i alle tilfeller ikke egget befruktet. ... De fleste som har studert en hønseflokk med hane vil være fryktelig uenig med deg her. Hanen tar for seg, og overlater ikke en eneste høne til seg selv. Lenken virket ikke. Prøver igjen... Min lenke Dette kan ikke sammenlignes med situasjoner de fleste av oss er i - at vi putter eggene i kjøleskapet etter at vi har handlet dem, og ikke i en rugemaskin. Ikke helt relevant dokumentasjon på at det innimellom forekommer kyllingfostre i egg, med andre ord. Det som skjer dersom man putter et befruktet egg i kjøleskapet er at kyllingutviklingen straks stopper opp. Og egget kan fint spises. Om egget har vært befruktet og utviklingen straks avbrutt, vil det dermed ikke være noe problem å spise egget.
Antlers Skrevet 15. mars 2011 #52 Skrevet 15. mars 2011 Antlers: det du beskriver skjer en sjelden gang. Et kort google-søk (søkestreng: egg med kyllingfoster) kunne gitt made4u litt kunnskap om dette. For at det skal skje må trolig to ting inntreffe på en gang: 1. Eggene må komme fra et sted der det foregår både kylling- og eggproduksjon. Mao må egget være befruktet. 2. Det må være en svikt i kvalitetskontrollen slik at egget slipper gjennom. Men egg med kyllingfoster er faktisk å betrakte som mat i Thailand. Balut kalles denne retten. Takk for et saklig og oppklarende svar! Jeg googlet balut, og kyllingen i egget så mer ferdigutviklet ut enn den jeg fant. Tror ingen ville spist den seneklumpen jeg oppdaget i mitt egg.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #53 Skrevet 15. mars 2011 Mulig det er litt off topic, men jeg greier ikke la det være: www.burfri.no Det er ikke de økologiske som er for dyre, det er de andre som er for billige. Prisen presses ned så vi kan fråtse, hønene må lide. Det koster 2 kroner ekstra per egg å holde frittgående høner. Jo flere som velger burfrie egg, jo tydeligere signal gir vi om det er dét forbrukerne ønsker seg. De aller fleste av oss har muligheten til å prioritere ett eller annet ned for å kunne kjøpe litt dyrere egg. (Lever på Lånekassen selv) Egg til frokost litt sjeldnere for å kunne spise dem med litt bedre samvittighet? Ja takk. Er jo ikke alle som faktisk bryr seg så innmari heller, til at de gidder å kjøpe økologisk egg? MÅ alle elske dyr? Jeg spiser ett egg om dagen, og det hadde blitt rimelig dyrt om jeg skulle begynt å kjøpe økologiske egg istedet for 18 first price egg til 28 kroner pakka. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #54 Skrevet 15. mars 2011 Er jo ikke alle som faktisk bryr seg så innmari heller, til at de gidder å kjøpe økologisk egg? MÅ alle elske dyr? Jeg spiser ett egg om dagen, og det hadde blitt rimelig dyrt om jeg skulle begynt å kjøpe økologiske egg istedet for 18 first price egg til 28 kroner pakka. Nei, alle må ikke bry seg om dyr. Og dersom man vet hva slags forhold burhøns lever under og samtidig synes det er greit å kjøpe konvensjonelle egg, er det lite vi idealister kan gjøre for å hindre dette. Men det finnes også mange som ikke er klar over hvordan konvensjonell kylling- og eggindustri er i Norge, og da må det vel være lov å forsøke å opplyse? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #55 Skrevet 15. mars 2011 Antlers: det du beskriver skjer en sjelden gang. Et kort google-søk (søkestreng: egg med kyllingfoster) kunne gitt made4u litt kunnskap om dette. For at det skal skje må trolig to ting inntreffe på en gang: 1. Eggene må komme fra et sted der det foregår både kylling- og eggproduksjon. Mao må egget være befruktet. 2. Det må være en svikt i kvalitetskontrollen slik at egget slipper gjennom. Men egg med kyllingfoster er faktisk å betrakte som mat i Thailand. Balut kalles denne retten. Det eneste jeg fant om dette var en sak fra januar i fjor. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=586608 Feilaktig omtalt som kylling i egg, men omtalt av en person i Den stolte hane som "På bildet er det biologiske rester av vev fra høna som ikke har blitt skilt ut på normal måte". Dette er ikke utdypet av avisen, men jeg regner med at det er noe som kan forekomme, og at det ikke har noe med kylling i egget å gjøre - selvom han som fikk blodklumpen oppfattet det som det.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #56 Skrevet 15. mars 2011 Nei, alle må ikke bry seg om dyr. Og dersom man vet hva slags forhold burhøns lever under og samtidig synes det er greit å kjøpe konvensjonelle egg, er det lite vi idealister kan gjøre for å hindre dette. Men det finnes også mange som ikke er klar over hvordan konvensjonell kylling- og eggindustri er i Norge, og da må det vel være lov å forsøke å opplyse? Det er ikke alle som tror at frittgående høns er så mye bedre enn burhøns - innesperret i et bur eller i et større rom - det er like lite "frisk luft" og like stor sjans for å bli hakket på / tråkket ned av "vennene" sine 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #57 Skrevet 15. mars 2011 Det er ikke alle som tror at frittgående høns er så mye bedre enn burhøns - innesperret i et bur eller i et større rom - det er like lite "frisk luft" og like stor sjans for å bli hakket på / tråkket ned av "vennene" sine Nei, for meg er burhøns eller frittgående høns det samme, det vil si like dårlige alternativer. Det er økologisk kontra konvensjonell drift vi snakker om her. (Både burhøns og "frittgående" regnes som konvensjonell drift.) 1
Fimbrethil Skrevet 15. mars 2011 #58 Skrevet 15. mars 2011 (endret) Er jo ikke alle som faktisk bryr seg så innmari heller, til at de gidder å kjøpe økologisk egg? MÅ alle elske dyr? Jeg spiser ett egg om dagen, og det hadde blitt rimelig dyrt om jeg skulle begynt å kjøpe økologiske egg istedet for 18 first price egg til 28 kroner pakka. Jøss, så dårlig inntrykk du gir... Nei, man MÅ ikke elske dyr. Jeg kjøper ikke økologisk fordi jeg elsker høner, men fordi jeg synes det er fælt at andre, det være seg høner eller mennesker, skal lide for min luksus. Det er noe som kalles samvittighet. Jeg prøver generelt å unngå å støtte opp under andres lidelse hvis jeg kan unngå det. Men det er altså folk som deg som gjør at jeg mener staten burde ta grep for dyrevelferden, og ikke la markedet styre seg selv. Jeg er ikke så naiv at jeg tror majoriteten her i landet er idealister. Hvis det skulle medføre at folk flest ikke har råd til å spise egg hver dag, synes jeg det er helt greit. Egg hver dag er ingen menneskerett, akkurat. First-price-eggene koster 1,50 per stykk, to kroner ekstra (som i følge burfri.no er det som skal til) utgjør 730 kroner i året dersom du spiser ett egg per dag. Ja, det er litt penger. Men for de aller fleste av oss priviligerte nordmenn er det ikke så mye i de store sammenhenger. Er du villig til å stå for at du ikke har brukt 730 kroner eller mer på luksus du strengt tatt ikke har bruk for i løpet av det siste året? Jeg bare spør. Endret 15. mars 2011 av Fimbrethil 1
Zzyzx Skrevet 15. mars 2011 #59 Skrevet 15. mars 2011 First-price-eggene koster 1,50 per stykk, to kroner ekstra (som i følge burfri.no er det som skal til) utgjør 730 kroner i året dersom du spiser ett egg per dag. Ja, det er litt penger. Men for de aller fleste av oss priviligerte nordmenn er det ikke så mye i de store sammenhenger. Er du villig til å stå for at du ikke har brukt 730 kroner eller mer på luksus du strengt tatt ikke har bruk for i løpet av det siste året? Jeg bare spør. Skal man gjøre det samme med alt man spiser kommer sluttregninga på vesentlig mer enn 730 kroner i året. Det er ikke bare egg som kan brukes på å bedre samvittigheten, men alt av kyllingprodukter bør jo da helst være økologisk for at det egentlig skal være noe vits. Og hva med de andre dyrene man spiser i løpet av året? Nei, jeg velger som hovedregel ikke økologisk. Jeg støtter at det bør reguleres hvordan dyr behandles og oppdrettes, det er for få her i landet som velger økologisk til at det er noe særlig med forbrukermakt å snakke om. 2
Fimbrethil Skrevet 15. mars 2011 #60 Skrevet 15. mars 2011 Skal man gjøre det samme med alt man spiser kommer sluttregninga på vesentlig mer enn 730 kroner i året. Det er ikke bare egg som kan brukes på å bedre samvittigheten, men alt av kyllingprodukter bør jo da helst være økologisk for at det egentlig skal være noe vits. Og hva med de andre dyrene man spiser i løpet av året? Nei, jeg velger som hovedregel ikke økologisk. Jeg støtter at det bør reguleres hvordan dyr behandles og oppdrettes, det er for få her i landet som velger økologisk til at det er noe særlig med forbrukermakt å snakke om. Det er derfor folk som meg driver og maser om det! Så flere skal tenke over saken. Løsningen forøvrig er jo rimelig enkel, nemlig å spise mindre kjøtt. I 2008 spiste vi i snitt 77 kg kjøtt hver, noe som tilsvarer en 200-grams biff HVER DAG. (Ref.: http://tinyurl.com/6kdt6s6) HVis man spiser mindre slikt, har man råd til å betale mer for det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå