Gjest Spinell Skrevet 14. mars 2011 #21 Skrevet 14. mars 2011 Det er bare en myte at blodflekk i eggene har noe med befruktning å gjøre. Blodflekker kan dannes dersom det sprenges et blodkar i egglederen før skallet er dannet. De finnes i noen få egg. I og med at denne flekken "vannes ut" over tid når egg lagres, er tydelig blodflekk en indikasjon på at egget er ferskt og fint
Fimbrethil Skrevet 14. mars 2011 #22 Skrevet 14. mars 2011 Jeg er enig i at økologisk er altfor dyrt i forhold til vanlige. Mulig det er litt off topic, men jeg greier ikke la det være: www.burfri.no Det er ikke de økologiske som er for dyre, det er de andre som er for billige. Prisen presses ned så vi kan fråtse, hønene må lide. Det koster 2 kroner ekstra per egg å holde frittgående høner. Jo flere som velger burfrie egg, jo tydeligere signal gir vi om det er dét forbrukerne ønsker seg. De aller fleste av oss har muligheten til å prioritere ett eller annet ned for å kunne kjøpe litt dyrere egg. (Lever på Lånekassen selv) Egg til frokost litt sjeldnere for å kunne spise dem med litt bedre samvittighet? Ja takk. 6
Sushi Skrevet 14. mars 2011 #23 Skrevet 14. mars 2011 Det er bare en myte at blodflekk i eggene har noe med befruktning å gjøre. Blodflekker kan dannes dersom det sprenges et blodkar i egglederen før skallet er dannet. De finnes i noen få egg. I og med at denne flekken "vannes ut" over tid når egg lagres, er tydelig blodflekk en indikasjon på at egget er ferskt og fint Nei, er det sant? Jeg som har "opplyst" så mange om hva den røde prikken er... Har du en god link? (*plutselig veldig interessert i egg* Og beklager at jeg er med på å avspore tråden veldig.)
kaprifolen Skrevet 14. mars 2011 #24 Skrevet 14. mars 2011 (endret) http://www.safari.til1000.net/nyttig/blodiegg.htm http://www.matprat.no/nyttig-a-vite/bli-bedre-pa-kjokkenet/generell-kunnskap/studer-et-egg/ http://ndla.no/node/8480 Eller du kunne brukt google selv, Slik Endret 14. mars 2011 av kaprifolen 3
Antlers Skrevet 14. mars 2011 #25 Skrevet 14. mars 2011 (endret) Det er bare en myte at blodflekk i eggene har noe med befruktning å gjøre. Blodflekker kan dannes dersom det sprenges et blodkar i egglederen før skallet er dannet. De finnes i noen få egg. I og med at denne flekken "vannes ut" over tid når egg lagres, er tydelig blodflekk en indikasjon på at egget er ferskt og fint Har du kilde som bekrefter dette? Jeg ser ikke bort ifra at jeg tar feil, men vi lærte faktisk på skolen at blodflekk betydde at egget var befruktet EDIT: Så linkene til Kaprifolen, men jeg lurer fortsatt på den halve kyllingen i egget. Jeg lurer også på det der med hvordan eggene kan befruktes uten hane. Fant en "halv kylling" i et egg for mange år siden, og det er litt vanskeligere å bortforklare enn en blodflekk. Kyllingen var nesten som et senete skjelett, med tydelige bein og føtter. Inni egget var det masse blodvann Har alltid vært nødt til å fjerne den hvite "tråden" inni egget etter dette. Endret 14. mars 2011 av Antlers
Sushi Skrevet 14. mars 2011 #26 Skrevet 14. mars 2011 (endret) http://www.safari.til1000.net/nyttig/blodiegg.htm http://www.matprat.no/nyttig-a-vite/bli-bedre-pa-kjokkenet/generell-kunnskap/studer-et-egg/ http://ndla.no/node/8480 Eller du kunne brukt google selv, Slik Jada, jada Spurte etter en GOD link, sånn hvis noen hadde en for hånden. :gjeiper: For jeg vedder på jeg kan google og finne at den røde prikken er på grunn av befruktning, slik mange tydeligvis tror. Matpratlinken var fin! Edit: La inn hvem jeg snakka til... Endret 14. mars 2011 av Sushi
kaprifolen Skrevet 14. mars 2011 #27 Skrevet 14. mars 2011 Jada, jada Spurte etter en GOD link, sånn hvis du hadde en for hånden. :gjeiper: For jeg vedder på jeg kan google og finne at den røde prikken er på grunn av befruktning, slik mange tydeligvis tror. Matpratlinken var fin! Vil si at nasjonal digital læringsarena har en viss tyngde også, jeg!
Antlers Skrevet 14. mars 2011 #28 Skrevet 14. mars 2011 Vil si at nasjonal digital læringsarena har en viss tyngde også, jeg! I motsetning til skolen min, tydeligvis 1
Sushi Skrevet 14. mars 2011 #29 Skrevet 14. mars 2011 Vil si at nasjonal digital læringsarena har en viss tyngde også, jeg! Ja, det er vel samme folka som skriver for matprat. Opplysningskontoret for egg og kjøtt.
Gjest Spinell Skrevet 14. mars 2011 #30 Skrevet 14. mars 2011 Jada, jada Spurte etter en GOD link, sånn hvis du hadde en for hånden. :gjeiper: For jeg vedder på jeg kan google og finne at den røde prikken er på grunn av befruktning, slik mange tydeligvis tror. Matpratlinken var fin! Matprat er eiet av opplysningskontoret for egg og kjøtt, og har redaktører med faglig tyngde. Det bør derfor være en relativt etterrettelig nettside som en kan stole på. De fleste eggprodusenter har ikke haner sammen med hønsene, da kyllingproduksjon og eggproduksjon sjelden gjøres av samme besetning. Det finnes sikkert unntak fra dette, og hvis det samtidig er samtidig svikt i kontrollrutinene av eggene kan nok resultatet bli enkelte ekle opplevelser!
Sushi Skrevet 14. mars 2011 #31 Skrevet 14. mars 2011 Matprat er eiet av opplysningskontoret for egg og kjøtt, og har redaktører med faglig tyngde. Det bør derfor være en relativt etterrettelig nettside som en kan stole på. Ja, det var det jeg også prøvde å få fram.
Gjest Spinell Skrevet 14. mars 2011 #32 Skrevet 14. mars 2011 (endret) ups.. ikkeno... Eller jo: Sushi: jeg la nok inn svar samtidig med deg. Endret 14. mars 2011 av Spinell
Sushi Skrevet 14. mars 2011 #33 Skrevet 14. mars 2011 (endret) Det var ikke meningen å være ekko. Jeg skrev nok på svaret mitt mens du la inn ditt. Edit: Nå skal jeg slutte å være så effektivt inne i trådene her... *KG-pause* Endret 14. mars 2011 av Sushi
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #36 Skrevet 14. mars 2011 Aller først: Jeg er helt enig i at man bør kjøpe økologiske egg. Man har sjelden et så stort eggforbruk at man ikke kan spandere på seg økologiske egg, student eller ikke. Befruktede egg opptrer aldri, eller iallefall ytterst, ytterst sjelden fra industriegg. Verpehøns går aldri med hane i flokken, for der det er hane - der er det også befruktede egg. Imidlertid gjør det ingenting å spise befruktede egg, det gjør jeg stadig vekk, og alle som har hønseflokk med hane spiser befruktede egg. Det gjør ingenting, for så snart man fjerner eggene fra høna, stopper utviklingen. Og nå er jo til og med misforståelsen med blodflekken oppklart. Ellers er det korrekt som flere andre har svart på trådens egentlige tema; Det kan være vanskelig å få av skallet på de aller ferskeste eggene. Jeg har hørt at dette gjelder også for egg som har ligget for lenge, men det er jeg ikke sikker på. 3
Gjest Nadezhda Skrevet 14. mars 2011 #37 Skrevet 14. mars 2011 Mulig det er litt off topic, men jeg greier ikke la det være: www.burfri.no Det er ikke de økologiske som er for dyre, det er de andre som er for billige. Prisen presses ned så vi kan fråtse, hønene må lide. Det koster 2 kroner ekstra per egg å holde frittgående høner. Jo flere som velger burfrie egg, jo tydeligere signal gir vi om det er dét forbrukerne ønsker seg. De aller fleste av oss har muligheten til å prioritere ett eller annet ned for å kunne kjøpe litt dyrere egg. (Lever på Lånekassen selv) Egg til frokost litt sjeldnere for å kunne spise dem med litt bedre samvittighet? Ja takk. Jeg kjøper kun økologiske egg selv, og bruker kanskje en tolvpakning egg i året. Jeg sa jeg synes det er for dyrt i forhold til vanlig, fordi at jeg vet mange unngår å kjøpe økoegg pga prisforskjellen.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #38 Skrevet 14. mars 2011 Jeg kjøper ikke økologiske egg pga prisen. Så enkelt. Når man lever på sparebudsjett så teller hver krone. Nå bruker jeg en del flere egg enn en pakke i året. Her går det vel 2 pakker i måneden. 4
Sushi Skrevet 14. mars 2011 #39 Skrevet 14. mars 2011 Befruktede egg opptrer aldri, eller iallefall ytterst, ytterst sjelden fra industriegg. Verpehøns går aldri med hane i flokken, for der det er hane - der er det også befruktede egg. Imidlertid gjør det ingenting å spise befruktede egg, det gjør jeg stadig vekk, og alle som har hønseflokk med hane spiser befruktede egg. Det gjør ingenting, for så snart man fjerner eggene fra høna, stopper utviklingen. Og nå er jo til og med misforståelsen med blodflekken oppklart. Går det an å se på egget om det er befrukta da? Siden den røde prikken bare var en myte...
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #40 Skrevet 14. mars 2011 Jeg kjøper som regel økologiske egg når jeg først kjøper egg (svært sjeldent), men i forrige uke måtte jeg kjøpe en 18-pakning First Price-egg da jeg hadde ca. en 50-lapp å leve på (jeg og samboeren). Da hadde vi frokost, lunsj og middag for mange dager! Nå har vi penger igjen og skal jeg kjøpe egg igjen blir det nok økologiske, men jeg føler ikke på å føre en skjennepreken over folk som ikke har råd til kun økologisk mat. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå