nusseliten Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Har lenge brukt first price eggene, men den siste pakka inneholdt egg som har skapt stor irritasjon. Jeg hardkoker eggene, når de skal "skrelles" så henger masse egg igjen på skallet, og egget deler seg i flere deler. Blir veldig lite egg igjen tilslutt. Noen fler som har lignende erfaring? Eller har jeg vært uheldig med denne pakken?
jolie Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Det har vært for ferske egg i pakken. Har ingenting med FirstPrice å gjøre, men de har ikke stått lagret lenge nok rett og slett. La dem stå et par uker i kjøleskapet ditt, så går det seg nok til. Å knekke eggene (bake, steke) går helt fint selv med ferske egg. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Jeg har bare gode erfaringer med de egga, så tror nok du har vært litt uheldig ja.
Gjest Nadezhda Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 Det finnes ikke egne First Price-høner, men av etiske hensyn burde du heller velge økologisk. 3
sequin Skrevet 14. mars 2011 #5 Skrevet 14. mars 2011 Har jeg aldri opplevd, tror jeg.. Ikke det at jeg har tenkt mye over det, men tror ikke det har skjedd
Gjest BabyBlue Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 Det finnes ikke egne First Price-høner, men av etiske hensyn burde du heller velge økologisk. Er ikke alle som har råd til å koste på seg de svindyre, økologiske egga. Dessverre... for jeg har selv fått opp øynene for hvor dårlig hønene blir behandlet
Antlers Skrevet 14. mars 2011 #7 Skrevet 14. mars 2011 (endret) Jeg har kjøpt First Price egg lenge, men etter to pakker hvor over halvparten av eggene var befruktet, har jeg gått over til de dyrere eggene igjen. Kan selvsagt ha vært uflaks, men dette har skjedd meg maks tre ganger med de dyrere eggene (i løpet av 20 år), og da har det bare vært ett som var befruktet. Nå er det sikkert helt ufarlig å spise befruktede egg, men jeg klarer ikke det, så da blir det bortkastede penger. Endret 14. mars 2011 av Antlers
Pingting Skrevet 14. mars 2011 #8 Skrevet 14. mars 2011 Det skyldes ikke kvaliteten på eggene, men som Jolie sier: at det er "for ferske"! Det hjelper også ofte å ha dem i kaldt vann en stund når de er nykokte, da blir det lettere å skrelle.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #9 Skrevet 14. mars 2011 Jeg har kjøpt First Price egg lenge, men etter to pakker hvor over helvparten av eggene var befruktet, har jeg gått over til de dyrere eggene igjen. Kan selvsagt ha vært uflaks, men dette har skjedd meg maks tre ganger med de dyrere eggene (i løpet av 20 år), og da har det bare vært ett som var befruktet. Nå er det sikkert helt ufarlig å spise befruktede egg, men jeg klarer ikke det, så da blir det bortkastede penger. Har du meldt fra om det? Høres ut som om de har noe kluss på ett av produksjonsanleggene når det skjer så ofte... 3
Gjest Nadezhda Skrevet 14. mars 2011 #10 Skrevet 14. mars 2011 Er ikke alle som har råd til å koste på seg de svindyre, økologiske egga. Dessverre... for jeg har selv fått opp øynene for hvor dårlig hønene blir behandlet Jeg er enig i at økologisk er altfor dyrt i forhold til vanlige.
Jägermeister Skrevet 14. mars 2011 #11 Skrevet 14. mars 2011 Fjærkre i Norge blir så dårlig behandlet at folk er ikke klar over det litt en gang. Kjøper kun økologiske egg de få gangene jeg skal ha egg. Over til emnet, First Price egg er ikke noe dårligere standard enn andre norske egg, kanskje bare litt mindre og lettere enn størrelsen på de andre eggene fra dyrere merker. 2
Antlers Skrevet 14. mars 2011 #12 Skrevet 14. mars 2011 Har du meldt fra om det? Høres ut som om de har noe kluss på ett av produksjonsanleggene når det skjer så ofte... Nei, jeg sa ingenting, siden jeg ikke gadd å drasse med meg en bolle med knuste egg til butikken som bevis. Tenkte ikke på at jeg bare kunne ha sagt fra, slik at de kunne videreformidlet problemet
Jägermeister Skrevet 14. mars 2011 #13 Skrevet 14. mars 2011 Nei, jeg sa ingenting, siden jeg ikke gadd å drasse med meg en bolle med knuste egg til butikken som bevis. Tenkte ikke på at jeg bare kunne ha sagt fra, slik at de kunne videreformidlet problemet Neste gang kan du også sende en mail direkte til produsenten, som regel blir man kompensert for bryderiet. 2
Antlers Skrevet 14. mars 2011 #14 Skrevet 14. mars 2011 Fjærkre i Norge blir så dårlig behandlet at folk er ikke klar over det litt en gang. Kjøper kun økologiske egg de få gangene jeg skal ha egg. Over til emnet, First Price egg er ikke noe dårligere standard enn andre norske egg, kanskje bare litt mindre og lettere enn størrelsen på de andre eggene fra dyrere merker. Jeg var godt fornøyd med eggene før det ble overflod av befruktede egg. Smaken var det ingenting å si på. Det eneste jeg oppfattet som negativt var at de varierte en del i størrelsen, noe som (ifølge sikre kilder, jeg driver ikke med slikt selv) ikke er særlig egnet til baking av kaker.
Sushi Skrevet 14. mars 2011 #15 Skrevet 14. mars 2011 Er det egentlig noe problem at eggene er befrukta? Har opplevd det et par ganger, men har alltid spist dem likevel..? 2
Pingting Skrevet 14. mars 2011 #16 Skrevet 14. mars 2011 Hvordan ser egentlig befruktede egg ut, det tror jeg jaggu ikke at jeg vet? Antlers: du kan jo sende en mail direkte til produsenten som noen sa. Faktisk ville jeg, på bakgrunn av å ha jobba i butikk med et par susehuer av noen kollegaer, anbefale at man gjør det - det er ikke alltid beskjeden kommer fram til produsenten ellers 2
Antlers Skrevet 14. mars 2011 #17 Skrevet 14. mars 2011 Er det egentlig noe problem at eggene er befrukta? Har opplevd det et par ganger, men har alltid spist dem likevel..? Problem og problem. De blir jo gjennomlyst for å unngå slikt. Egg med blod, cyster, fremmedlegemer osv. skal fjernes. Tror du kan spise befruktet egg med god samvittighet, men jeg skjønner ikke hvordan du orker blodflekken *grøss* :gjeiper: 1
sequin Skrevet 14. mars 2011 #18 Skrevet 14. mars 2011 Hvordan ser egentlig befruktede egg ut, det tror jeg jaggu ikke at jeg vet? Ikke jeg heller, så det vil jeg vite! skjønner ikke helt at det er mulig med befruktede egg fra produsent heller, jeg mener de bruker vel ikke å ha haner? 2
Antlers Skrevet 14. mars 2011 #19 Skrevet 14. mars 2011 Neste gang kan du også sende en mail direkte til produsenten, som regel blir man kompensert for bryderiet. Hvordan ser egentlig befruktede egg ut, det tror jeg jaggu ikke at jeg vet? Antlers: du kan jo sende en mail direkte til produsenten som noen sa. Faktisk ville jeg, på bakgrunn av å ha jobba i butikk med et par susehuer av noen kollegaer, anbefale at man gjør det - det er ikke alltid beskjeden kommer fram til produsenten ellers Ja, da skal jeg huske på det til neste gang Et befruktet egg har en blodflekk inni seg.
Sushi Skrevet 14. mars 2011 #20 Skrevet 14. mars 2011 Problem og problem. De blir jo gjennomlyst for å unngå slikt. Egg med blod, cyster, fremmedlegemer osv. skal fjernes. Tror du kan spise befruktet egg med god samvittighet, men jeg skjønner ikke hvordan du orker blodflekken *grøss* :gjeiper: Har aldri tenkt over at det er blod... tenkte bare at det var en rød prikk, jeg Men kan ikke si jeg bryr meg uansett, altså. Det er jo en helt naturlig (og ufarlig?) ting, og ikke et fremmedlegeme i den forstand. Men hadde det vært en halvferdig kylling inni der hadde jeg fått hetta skjønner ikke helt at det er mulig med befruktede egg fra produsent heller, jeg mener de bruker vel ikke å ha haner? Det lurer jeg også på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå