AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Hei! Trodde det var lett å google dette, men tok feil. Om ikke lenge skal vi selge, og jeg prøver i god tid å planlegge hvordan huset skal se ut på visningen og bildene vi skal ta. Jeg har lyst til å ha med meg lysekronene mine når jeg flytter - da kan jeg altså ikke ha dem hengende når boligen fotograferes for annonse eller når det skal være visning? Da må jeg altså finne noen rimeligere pene lamper... (På nettsidene jeg fant med oversikt over dette, står det at lampeKUPLER følger med huset, men gjelder det også hengelamper?) Garderobeskap skal følge med huset, visstnok. Både løse og faste. Vil det si at alle garderobeskapene på bildene som er på finn.no skal følge med? Eller gjelder det kun de skapene som befinner seg i huset når det er visning? "Alt som er skrudd fast til veggen" leser jeg. Men gjelder dette vanlige hyller? Og hva med den gamle tallerkenhylla på kjøkkenet - og krydderhylla fra 50-tallet (som jeg ikke har lyst til å flytte fra)? Så har jeg noen fine knaggrekker på veggen. Barneknagger i ulike farger, til barna våre. Som vi også vil ha med i nyhuset. Må disse også skrus ned før bildetagning eller visning? Altså er jeg veldig usikker på når vi skal fjerne det som vi vil ha med oss. Skal det skje før bildetagning, eller holder det at det skjer før visningen... Håper noen vet litt om dette!
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Jeg kjenner ikke til detaljene i hva som skal være med - men dere kan jo uansett skrive i prospektet hva som ikke medfølger (en veldig lang liste er kanskje skremmende, så jeg hadde fjernet en del før bildetaking/visning og listet opp resten i prospektet)
HvittHus Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Jeg ville ha fjernet det meste før bildene ble tatt. Så er det ingen fare for misforståelser. En liten sak som viser hva kjøpere tenker. Sønnen min leide hybel i et hus som skulle selges. Under visning var det mange som uttalte ganske bastant at hybelvaskemaskinen den følger selvfølgelig med. Sønnen min måtte presisere at den var hans personlige, og ikke fulgte med på kjøpet. Noe som visstnok var litt vanskelig å forstå for enkelte.
SmallTalk Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 Skru ned alt som ikke skal følge med huset. Det var ihvertfall det rådet foreldrene mine fikk når de skulle selge. Dvs alt av knagger, lamper, skap osv.
Hvitdrøm Skrevet 14. mars 2011 #5 Skrevet 14. mars 2011 Det skal finnes en inventarliste som MNEF har utarbeidet. Vet ikke hvor den ligger på nett, men mener på at jeg har lest den. Der står det også beskrevet hva du må gjøre dersom tingene er avbildet i prospektet. Vil for øvrig anbefale å gjøre som moren til kjæresten min; hun tok ned det hun ønsket å beholde, kjøpte nye, rimeligere varianter (da så det også finere ut mtp. hull etc) av diverse ting. Det kostet henne kanskje 2-3000 å erstatte knagger, hyller etc., men megler mente hun ville få igjen for det. Er enig i at alt som er avbildet i prospektet også bør nevnes om det ikke følger med. Tror jeg hadde blitt litt skeptisk om lista var kjempeelang, men...
Gjest strykebrett Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 Ta ned alt du vil ha med deg. Da slipper du noen videre argumentasjon, og det er mye mer ørlig i forhold til hvordan veggen ser ut bak tingene. Om jeg var på en visning der alt så bra ut, hadde jeg sikkert blitt skuffa om det var svære skruehull og merker i veggen ved overtagelse.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #7 Skrevet 14. mars 2011 Hei! Trodde det var lett å google dette, men tok feil. Om ikke lenge skal vi selge, og jeg prøver i god tid å planlegge hvordan huset skal se ut på visningen og bildene vi skal ta. Jeg har lyst til å ha med meg lysekronene mine når jeg flytter - da kan jeg altså ikke ha dem hengende når boligen fotograferes for annonse eller når det skal være visning? Da må jeg altså finne noen rimeligere pene lamper... (På nettsidene jeg fant med oversikt over dette, står det at lampeKUPLER følger med huset, men gjelder det også hengelamper?) Garderobeskap skal følge med huset, visstnok. Både løse og faste. Vil det si at alle garderobeskapene på bildene som er på finn.no skal følge med? Eller gjelder det kun de skapene som befinner seg i huset når det er visning? "Alt som er skrudd fast til veggen" leser jeg. Men gjelder dette vanlige hyller? Og hva med den gamle tallerkenhylla på kjøkkenet - og krydderhylla fra 50-tallet (som jeg ikke har lyst til å flytte fra)? Så har jeg noen fine knaggrekker på veggen. Barneknagger i ulike farger, til barna våre. Som vi også vil ha med i nyhuset. Må disse også skrus ned før bildetagning eller visning? Altså er jeg veldig usikker på når vi skal fjerne det som vi vil ha med oss. Skal det skje før bildetagning, eller holder det at det skjer før visningen... Håper noen vet litt om dette! Nei, blir jo håpløst for folk om man skal begynne å skru ned lysekronene før visning. Man forstår jo at lysekronene ikke følger med. Det som er fastmontert så menes slik som baderomsinnredning,kjøkken,vasker osv. Da jeg solgte så hadde jeg noen dyre lamper i tak på entre,stue. Selvfølgelig tok jeg de ned ved flytting, satte i en vanlig glasskuppel for å skjule lyspæren etterpå. Vi hadde kjøpt ekstra skap på et rom. disse var i eik, og de tok vi med. Jeg ga kjøper beskjed om at jeg tok med meg persienner. Disse var kjøpt i utlandet og ville bruke de på nytt i den nye leiligheten. Nå viste det seg at de passet ikke til vinduene, så hun fikk tilbud om å kjøpe de,noe de godtok. Folk har jo så mye montert på vegger,så det sier seg selv at det ikke følger med huset. Vi monterte 50 tommers tv i tv stuen,den er jo skrudd fast. Alle skjønner jo at den ikke følger med.
Hvitdrøm Skrevet 14. mars 2011 #8 Skrevet 14. mars 2011 (endret) Ta ned alt du vil ha med deg. Da slipper du noen videre argumentasjon, og det er mye mer ørlig i forhold til hvordan veggen ser ut bak tingene. Om jeg var på en visning der alt så bra ut, hadde jeg sikkert blitt skuffa om det var svære skruehull og merker i veggen ved overtagelse. Akkurat merkene kan man vel ikke komme noen vei med å klage på - rent juridisk. Både fordi de har en verdi som er under 5% av kjøpesummen (som er veiledende om man vil klage), og fordi det er noe man må regne med. Ang. siste innlegg, vil jeg bare si at jeg ikke hadde tatt sjansen på at folk utøvde fornuftig skjønn. Jeg ville sikret meg juridisk. Endret 14. mars 2011 av Hvitdrøm 1
Gjest strykebrett Skrevet 14. mars 2011 #9 Skrevet 14. mars 2011 Akkurat merkene kan man vel ikke komme noen vei med å klage på - rent juridisk. Både fordi de har en verdi som er under 5% av kjøpesummen (som er veiledende om man vil klage), og fordi det er noe man må regne med. Joda, det er riktig at det ikke nødvendigvis er noen klagegrunn rent juridisk, men det er mulig at en kjøper i slikt fall kan kreve å få med de tingene som har forårsaket skruehullene. Men jussen er jo en ting, en annen ting er ja at det kan hende ts har lyst å opptre redelig og ærlig i prosessen slik at alle blir fornøyd
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #10 Skrevet 14. mars 2011 Sjekk disse artiklene: http://www.dinside.no/846186/kan-du-kreve-aa-faa-kjoleskapet og spesielt denne http://www.dinside.no/845980/naa-faar-du-mer-med-paa-kjopet Dette kan megler veilede deg i sånn at du ikke trår i baret. Så lenge du tar forbehold i prospektet så kan du ta med deg hva du vil. Vanlige møbler som er skrudd fast i veggen tar man selvfølgelig med seg. Jeg hadde ikke skrudd ned alt for mye for da blir det synlige skruehull og det kan se litt tomt og rart ut. Alle vet vi jo at det er ting som blir synlige når en bolig er fraflyttet. Har vel fått meg mine overraskelser.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #11 Skrevet 14. mars 2011 Ta ned alt du vil ha med deg. Da slipper du noen videre argumentasjon, og det er mye mer ørlig i forhold til hvordan veggen ser ut bak tingene. Om jeg var på en visning der alt så bra ut, hadde jeg sikkert blitt skuffa om det var svære skruehull og merker i veggen ved overtagelse. Man skjønner jo at henger det lamper og bilder på veggen så finnes det et skruehull bak. Likedan når det er snakk om hyller og knagger.
Gjest strykebrett Skrevet 14. mars 2011 #12 Skrevet 14. mars 2011 Man skjønner jo at henger det lamper og bilder på veggen så finnes det et skruehull bak. Likedan når det er snakk om hyller og knagger. Joda, det har du rett i, men det kan være stor foskjell på hvor stor skade veggmonteringen har gjort. Har vært med på å måtte legge helt ny gips på en hel vegg pga noen skikkelig monsterskruer som var brukt til å henge opp en TV, som i tillegg hadde skapt sprekker i veggflaten. Det kom seg på ca 20 000 (kunne blitt billigere om man hadde gjort det selv). Så det er forskjell på skruehull og skruehull. Å måtte male opp regner man vel uansett med, men det er greit å vite om større skader syns jeg, seøv om de er for små til å være klagegrunn. 20 000 er nok penger likevel det.
Fanteria Skrevet 14. mars 2011 #13 Skrevet 14. mars 2011 Lysekrona må du gi beskjed om at ikke følger med om du avbilder de. Hørte om en som skulle selge boligen sin som hadde kjøpt en lysekrone til flere tusen. Det var ikke spesifisert noe sted at denne ikke fulgte med, og han måtte se den gå tapt i salget. Utrolig bittert for selger.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #14 Skrevet 14. mars 2011 Alt fastmontert inventar, som blant annet lamper, lysekroner, garderobeskap og persienner følger med. Det samme gjør hvitevarer som er der ved visning, slik som kjøleskap, komfyr, vaskemaskin, oppvaskmaskin, ventilator. Dog kan man skrive avvik fra dette i salgsoppgaven. Altså at for eksempel komfyren eller lysekronen ikke følger med på kjøpet. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #15 Skrevet 15. mars 2011 TS her... Får kanskje gå på jakt etter noen lignende knaggrekker som dem jeg har til gangen. Synes de tar seg så godt ut i huset, og vil være fine på visningen. I stedet for en tom vegg med hull. Har uansett tenkt å sparkle over hullene, men håpet jeg kunne vente til vi har flyttet ut... Regner jo med at vi kommer til å bli boende i huset en stund etter visningen, og det er greit å ha noen steder å henge fra seg jakker etc. Blir litt rart å gå på handletur for å handle inn nye lamper til en leilighet vi skal selge (leiligheten er gammel, i en "erverdig" bygård, så jeg må ha noen fine lamper som henger ned fra stukaturen i taket... kanskje jeg finner rimelige lysekroner på fretex?) Tusen takk for alle svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå