Dubbedingsen Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Er det noen som har erfaring med Berner Sennen hunder her inne? Skal få valp om en måned Og det står på sidene deres at en slik hund skal vokse forsiktig til den er utvokst, hva betyr det egentlig? Har det noe å gjøre med trening eller foring?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Betyr det at du ikke har satt deg inn i denne rasens særpreg før du skaffer deg en slik en? Er du sikker på at dette er hunden for deg da? 3
Gjest Nadezhda Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Jeg har hatt en slik en. Er absolutt ingen hundeperson, men syntes denne rasen var helt herlig. Veldig hengiven og glad.
Tussilago_2 Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 det betyr at den ikke skal vokse for fort, den skal spise valpefôr for store raser... Endel steder står det også at de skal bæres, det er viktig at de går normalt- altså ikke over trenes, men de må venne seg til å bruke musklene sine. Hvis man skal bære dem i trapper fram til 1 år og så plutselig begynne å gå, skader du både deg selv (tungt), men valpen bør også gradvis vennes til å bruke musklene sine selv.... Altså ikke totalt avhold, men alt med måte...
Dubbedingsen Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. mars 2011 Betyr det at du ikke har satt deg inn i denne rasens særpreg før du skaffer deg en slik en? Er du sikker på at dette er hunden for deg da? Selvfølgelig har jeg satt meg inn i rasens særpreg og det var heller ikke det jeg spurte om. Og jo vi er sikre på at dette er hunden for oss og jo vi har hatt store hunder før. Og før du kommer mmed neste spørsmål så har vi også brukt et år på å besøke andre Berner Sennen eiere, snakke med oppdrettere etc. vi vet at rasen ikke skal gå i så mye i trapper før de er 6 mnd. og så skal de trenes forsktig opp til de er ca 2 år. Men det må da være mulig for deg å skjønne at enkelte utsagn kan være litt rare å forstå? Som mitt spørsmål, Hva menes med å vokse forsiktig opp? Så hvis du ikke har noe mer en spydigheter å komme med så kan du lese en annen tråd kansje. 1
Gjest Consensio Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 Vokse sakte = bruk valpefôret over lang tid. Normalt sett er en hund av den størrelse ikke voksen før den er rundt 18-24 måneder, og burde derfor gå på valpefôr til den er 18 måneder iallefall
Dubbedingsen Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 14. mars 2011 det betyr at den ikke skal vokse for fort, den skal spise valpefôr for store raser... Endel steder står det også at de skal bæres, det er viktig at de går normalt- altså ikke over trenes, men de må venne seg til å bruke musklene sine. Hvis man skal bære dem i trapper fram til 1 år og så plutselig begynne å gå, skader du både deg selv (tungt), men valpen bør også gradvis vennes til å bruke musklene sine selv.... Altså ikke totalt avhold, men alt med måte... Ok.Takk. Da har jeg forstått det riktig men begynte å lure litt på om det var andre ting en at den skal trenes forsiktig opp. Det er jo en rase som er en del utsatt for HD. For kjøper vi hos dyrlegen som vi alltid har gjort så går ut fra vi det foret som er egnet for rasen.
Dubbedingsen Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 14. mars 2011 Jeg har hatt en slik en. Er absolutt ingen hundeperson, men syntes denne rasen var helt herlig. Veldig hengiven og glad. Ja det er flotte hunder så gleder oss.
Tussilago_2 Skrevet 14. mars 2011 #9 Skrevet 14. mars 2011 da får du nok large breed fôr (for raser med sluttvekt på over25kg) av god kvalitet, da skal du ikke gi noe tilskudd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå