Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært en sekserelev i norsk muntlig, men på slutten av vg3 i fjor ble jeg alvorlig syk og måtte avbryte. Må nå ta norsk hos privatist.

En skulle tro at med karakterene jeg har fått, at jeg hadde et godt utgangspunkt, men den gang ei! Jeg leser gjennom fagbøkene, og det er nesten helt ukjent alt sammen. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal klare denne eksamen. Det er av en slik ordning at man trekker oppgave, får 30 minutter forberedelse og så fremfører. Jeg trodde pensumet kun strakk seg over vg3, men det går jo over alle årene.

Noen som skal igjennom det samme? Som som har vært i gjennom det?.. Jeg får bare lyst til å gi opp.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært en sekserelev i norsk muntlig, men på slutten av vg3 i fjor ble jeg alvorlig syk og måtte avbryte. Må nå ta norsk hos privatist.

En skulle tro at med karakterene jeg har fått, at jeg hadde et godt utgangspunkt, men den gang ei! Jeg leser gjennom fagbøkene, og det er nesten helt ukjent alt sammen. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal klare denne eksamen. Det er av en slik ordning at man trekker oppgave, får 30 minutter forberedelse og så fremfører. Jeg trodde pensumet kun strakk seg over vg3, men det går jo over alle årene.

Noen som skal igjennom det samme? Som som har vært i gjennom det?.. Jeg får bare lyst til å gi opp.

Jeg har tatt det for noen år siden, reform 94. Jeg måtte snakke om "særemnet" mitt/(forfatterens liv) og bøkene jeg hadde lest/analysert av han osv, så fikk jeg en trekkoppgave om dialektene og dialektlydene i Norge, skulle plassere hvor i landet de hadde tjukk l og alt det der. Hadde en oppgave til, husker dessverre ikke hva det var nå. Men jeg fikk ikke en 6-er for å si det sånn, jeg hadde omtrent ikke lest så jeg fortjente ikke bedre enn en 3-er heller. Dere skal vel kanskje ikke snakke om særemne og slikt nå da, litt kjipt for det er jo egentlig lettere når man vet litt om hva man får.

Da er det vel bare å lese i vei egentlig! Ta ting i bolker så kanskje det hjelper litt.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg var ikke privatist, men var blant de heldige utvalgte som var oppe i norsk muntlig da jeg gikk på videregående. Dette var til og med før reform 94, men poenget er uansett det samme: skal man få 6 i muntlig norsk må man ha svært god oversikt over pensum. Språkhistorie, litteraturhistorie, dialektkunnskap, sjangerkjennetegn, fordypningsemnet osv - skaff deg oversikt!

Her er noen gode tips!

Når du er inne i eksamenslokalet: ta styringa selv! Du gir mye bedre inntrykk når du snakker fritt enn når sensor må trekke svarene ut av deg. Du skal selvsagt holde deg til tema, men øv på å snakke fritt og ledig om de ulike temaene.

Skrevet

Hei, kikk på tipsbloggen min - kanskje du vil få noe nyttig der. Ellers har jeg et innlegg i en annen blogg for deg som er privatist. Lykke til - ikke gi opp! :-)

Skrevet

Takk for gode tips :-)

Har lest alle tre lærebøkene, men synes læreplanmålene er så generelle og vanskelige å implementere all kunnskapen i. Dessuten irriterer jeg meg grønn over alle litterære verk som ramses opp, en kunne med flere fordeler holdt seg til de viktigste. Jobber et par timer med norsken hver dag, og har fortsatt to måneder, så det GÅR vel. :lete:

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Du har ikke medelever/andre som tar samme fagene som privatist? Jeg hadde god erfaring med samtalegrupper der vi snakket om ulike emner/epoker i språkhistorien, og hjalp hverandre. Da fikk vi snakket (god trening til muntlig) og satt ting på plass.

LYKKE TIL :)

Gjest idakaroline
Skrevet (endret)

Jeg skal opp i norsk muntlig selv om to måneder! Jeg ligger langt etter planen min pga mye sykdom i vinter, så dette skal bli spennende! Har masse, masse stoff jeg må igjennom og jeg kjenner at hele magen knyter seg bare ved tanken. Driver nå med en fordjupningsoppgave som føles helt håpløs. Er så mye å gå igjennom! Likevel har jeg mye igjen før jeg kan si meg klar for eksamen.

Har som deg lyst til å gi opp, men jeg er en stabeist og skal kjøre løpet ut og stå med en bra karakter. Det som fungerer for meg er å jobbe i først en time før jeg tar en pause på et kvarter. Så jobber jeg en time igjen før jeg så tar en ny pause. Dette holder motivasjonen og konsentrasjonen oppe! Sånn holder jeg på fra klokken ti om morgenen til klokken seks på kvelden. Del opp pensumet, da får du mer oversikt! Ta notater og svar på oppsummeringsspørsmål etter hvert kapittel.

Lykke til, dette klarer du bra!

Endret av idakaroline
Gjest Spinell
Skrevet

Har som deg lyst til å gi opp, men jeg er et stabeist og skal kjøre løpet ut og stå med en bra karakter.

Jeg påpeker vanligvis ikke språklige feil i innlegg som ikke ligger under "Språk", men i og med at tråden handler om norskfaget vil jeg tipse om at det heter en stabeis, ikke et stabeist.

Gjest idakaroline
Skrevet

Jeg påpeker vanligvis ikke språklige feil i innlegg som ikke ligger under "Språk", men i og med at tråden handler om norskfaget vil jeg tipse om at det heter en stabeis, ikke et stabeist.

Ops! :sjenert:

Gikk litt fort i svingene her! Er veldig nøye på rettskriving selv, så takk for at du rettet på meg ;)

Gjest Spinell
Skrevet

Ops! :sjenert:

Gikk litt fort i svingene her! Er veldig nøye på rettskriving selv, så takk for at du rettet på meg ;)

Bra du tok det på den måten :)

Jeg er full av beundring for dere som går løs på norskpensum som privatister. Tror det er viktig å være strukturert og jobbe så jevnt og trutt som mulig. Lykke til!

Skrevet

Jeg tok norsk som privatist for "ørten" år siden. Jeg hadde den samme panikkfølelsen som deg et par mnd før eksamen, men det gikk fint!! Hvis jeg husker korrekt visste jeg på forhånd at jeg skulle snakke om særemnet, + en bestemt forfatter (?) + muligens en ting til? + at oppgaven jeg trakk var å skulle tolke et dikt. Jeg var uheldig med diktet, for det hadde jeg ikke vært borti før, men rodde i land en femmer allikevel, og var superfonøyd med det :)

Så lenge det fortsatt er igjen to mnd kommer det til å gå så fint! Det er goood tid :Nikke: Du har jo vært igjennom alt før, og det sitter der inne et sted ;)

Gjest idakaroline
Skrevet

Er det noen som vet om man får vite oppgaven på forhånd eller er det sånn at man får vite oppgaven en halvtime før man skal gjennomføre eksaminasjonen?

Skrevet

Er det noen som vet om man får vite oppgaven på forhånd eller er det sånn at man får vite oppgaven en halvtime før man skal gjennomføre eksaminasjonen?

Når jeg skulle opp til eksamen visste jeg ikke oppgaven på forhånd, men som sagt er det mange år siden, og kan ha endret seg mange ganger siden den gang :)

Gjest idakaroline
Skrevet

Sist jeg gikk opp til muntlig eksamen var i juni 2010 og da var det sånn at jeg fikk vite oppgaven 30 minutter før jeg skulle inn. Hadde ikke gjort så mye om reglene hadde endret seg egentlig :fnise:

• 2 uker senere...
Skrevet

Norsk muntlig er virkelig ikke noe sport problem... Jeg var oppe i fjor som privatist, hadde lest en uke og fikk 5, brukte en vennnne sitt særemne som jeg leste godt igjennom. Fikk som komentar at jeg viste glødende interesse for det jeg fortalte ;)

* Virk sikker på det du sier, virker du tvilende får du som oftest spørsmål om å utdype

* HOLD HODET OVER VANN NÅR DU FÅR OPPGAVEN 30 MIN FØR, dette er vinner minuttene dine!

* Begrunn påstander og vær reflektert =)

AnonymBruker
Skrevet

Sånn som jeg forstod det i blogginnlegget fungerer det vanligvis slik at man:

1: Legger fram særemnet/fordypningsemne

2: Snakker om tekst/dikt e.l. man fikk 30 minutter på forhånd

3: Snakker om et emne man fikk 30 minutter på forhånd

Høres veldig greit ut, spør du meg. Da jeg tok norsk muntlig fikk vi del 3 på sparket under selve eksamineringen.

Gjest Pantherinae
Skrevet (endret)

Jeg tok norsk muntlig i fjor, og jeg fikk ikke lov å prate om særemnet. :kjefte:

Det var det eneste jeg egentlig hadde brukt tid på... :gjeiper:

Resten av pensum leste jeg litt nå og da, og litt intenst i noen dager før eksamen. Fikk ett emne på eksamen som overrumplet meg helt, og gjorde en skikkelig dårlig jobb, hadde ikke lest på det emnet i det hele tatt (min egen feil - det stod i læreplanen).

Uansett, jeg fikk sjokk, og fikk noe jeg absolutt ikke kunne, og endte opp med en treer. Ikke bra karakter, men rett før jeg fikk den var jeg sikker på at jeg hadde strøket. Det gjorde heldigvis ikke noe for min del med 3, men om dere ikke trenger en toppkarakter, så ikke stress for mye. Det skal litt til å stryke! :)

I Oslo var det ihvertfall slik at man fikk en halvtime med forberedelse, og da kunne man ha med alt av hjelpemidler. Kunne også ha med pc (ikke nettilgang). Har man med seg bøkene kan man alltids klare å skrive ned ihvertfall noe. Tror ikke det er så ofte at privatister får den varianten med 24 (eller er det 48?) timer forberedelsestid?

Uansett, lykke til, det går helt sikkert fint! :)

Endret av Pantherinae
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS!

Jeg tok både muntlig og skriftlig norsk som privatist i 2009. Den muntlige gikk ut på at jeg 30 minutter før selve eksamineringen fikk utlevert en dialektprøve, og en tekst jeg skulle prate om. Under de 30 minuttene fikk jeg bruke hjelpemidler, noe jeg ikke hadde visst om på forhånd, så det var jo en kjempefin overraskelse, var jo nervøs nok fra før! Uansett, jeg hadde også skrevet en særoppgave, som jeg skulle snakke om.

Når eksaminatoren og sensoren kom inn begynte vi med dialektprøven først, og den gikk jo rimelig lett, hadde jo hatt lærebøker. Så ble det litt prating om teksten (Vildanden). Til slutt gikk vi over til særemnet, og der snakket jeg så mye at eksaminatoren til slutt så på klokken og sa at "nei, nå tror jeg vi gir oss". Så måtte jeg vente en stund, før de kalte meg inn igjen, og jeg fikk en femmer! Var så fornøyd at jeg spurte om jeg kunne gi sensoren en klem.... :sjenert:

Lykke til da, du klarer deg sikkert kjempebra! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...