Sushi Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Stakkars pusen har visst fått bank i natt Nå ser det ut som det er vondt for han å gå, men han halter ikke på noen spesiell fot. Han går bare utrolig sakte og forsiktig. Han får vondt av å bli løftet, men det er vanskelig å finne ut akkurat hvor han har vondt hen. Virker som om bakpartiet er spesielt ømt... Hvor høy terskel skal man ha for å kontakte dyrlege? Kan dette gå over av seg selv?
Dresden Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Det går nok over av seg selv, han er sikkert veldig støl og sår. Er han ikke bedre iløpet av noen dager ville jeg nok vurdert en tur til dyrlegen.
Tabris Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Det kan være at han har fått seg en smell, og at kroppen derfor generelt er stiv og vond. Vanskelig å si. Jeg ville sett det litt an, men om det ikke blir bedre fort så ville jeg tatt kontakt med dyrlegen. Spesielt hvis pus ikke spiser eller drikker, og kanskje også gjemmer seg bort. Da ville jeg tatt kontakt snarest. Eventuelt kan du ringe nå og forklare hvordan pus har det, og høre hva de råder til. 1
Jinta Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 Noen ganger kan det hende de får infeksjon, hvis katten din har blitt bitt f.eks. Men det ser du om det blir verre etter noen dager. Katten vår ble bitt i labben og den hovnet opp etter noen dager og katten ville hverken spise eller bevege seg, da tok vi den til veterinær og den fikk tablettkur med antibiotika. Da var han fin igjen etter noen dager. Som regel kommer de seg av seg selv, og katten din er nok på bedringens vei om ikke lenge
Sushi Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. mars 2011 Takk for mange beroligende svar. Synes jo så synd på stakkars gutten... Glemte å skrive at han har spist mye siden han kom inn, så apetitten er det ikke noe i veien med. Men han sliter tydelig med å bevege seg, og skjelver litt. Det er bare noen måneder siden sist han slåss. Da var han tydelig blitt bitt i ene foten, for det var et spesielt sted han reagerte på at vi tok på. Det ble bare verre og verre, så han måtte til dyrlegen å tømme en byll før han fikk antibiotikakur. Håper han slipper det denne gangen! Er dessverre blitt litt skeptisk til å ringe dyrleger og be om råd, etter å ha opplevd at de ber om at vi kommer inn nesten uansett hva det er... Enkelte vil jo bare tjene penger.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 Takk for mange beroligende svar. Synes jo så synd på stakkars gutten... Glemte å skrive at han har spist mye siden han kom inn, så apetitten er det ikke noe i veien med. Men han sliter tydelig med å bevege seg, og skjelver litt. Det er bare noen måneder siden sist han slåss. Da var han tydelig blitt bitt i ene foten, for det var et spesielt sted han reagerte på at vi tok på. Det ble bare verre og verre, så han måtte til dyrlegen å tømme en byll før han fikk antibiotikakur. Håper han slipper det denne gangen! Er dessverre blitt litt skeptisk til å ringe dyrleger og be om råd, etter å ha opplevd at de ber om at vi kommer inn nesten uansett hva det er... Enkelte vil jo bare tjene penger. Katten har mest sannsynligvis blitt bitt eller kloret bak, spesielt om han jamrer mye om dere prøver å sjekke halen. Min brors katt fikk en stygg rift under halen, hvor det hadde gått betennelse - Dra til dyrelegen om du mistenker en slik rift - det blir mye bedre for katten om de får renset ut pusset og sydd, om det skulle behøves. Det er vanlig at katter river godt tak i bak der. (rundt halepartiet)
Sushi Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 14. mars 2011 Har sjekket litt mer og det er ikke noe synlig sår der, men han har tydelig vondt litt oppe på ene bakfoten. Typisk hvis det er et bitt som det blir infeksjon i igjen...
mellers Skrevet 14. mars 2011 #8 Skrevet 14. mars 2011 Hvis du mistenker bittsår er det mye bedre å kontakte veterinær og få antibiotikakur med en gang, enn å vente på at det skal bli betent som forrige gang. Bittsår har høy risiko for infeksjon.
Thorn Skrevet 14. mars 2011 #9 Skrevet 14. mars 2011 Hvis du mistenker bittsår er det mye bedre å kontakte veterinær og få antibiotikakur med en gang, enn å vente på at det skal bli betent som forrige gang. Bittsår har høy risiko for infeksjon. Det er vel kanskje ikke det smarteste man gjør, med tanke på hvor mange bakterier som blir resistente mot antibiotika? Kunne heller vært enig i at man kan vurdere det hvis man vet at katten har fått bittsår, men ellers ville jeg ventet. Du merker det raskt, og slipper å utsette katten for en unødvendig pillekur om det går over av seg selv.
mellers Skrevet 14. mars 2011 #10 Skrevet 14. mars 2011 Enig, Thorn. Innlegget ble skrevet litt i full fart. Jeg mente jo da at veterinæren som kontaktes vil vurdere situasjonen, og kan bekrefte/avkrefte mistanken. Ikke bare dele ut antibiotika som drops. Noe jeg ikke ser for meg at veterinærer gjør uansett. Å vente så lenge som til "det ble bare verre og verre, han måtte til veterinær å tømme en byll" skal dog ikke være nødvendig.
Sushi Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 14. mars 2011 Å vente så lenge som til "det ble bare verre og verre, han måtte til veterinær å tømme en byll" skal dog ikke være nødvendig. Det var bare snakk om at vi venta to dager sist gang da, og byllen var ikke synlig før veterinæren barberte bort håret... Så du trenger ikke dra konklusjonen at vi venta i evigheter før vi gadd å kontakte dyrlege. Denne gangen halter han ikke så tydelig, men det ser likevel ikke helt godt ut... Fant en avrevet klo i pelsen hans - regner med den er fra angriperen - så da tyder det kanskje på at han er blitt klort opp heller enn bitt? Eller begge deler... Er det mindre sjanse for infeksjon hvis han bare er blitt klort?
mellers Skrevet 14. mars 2011 #12 Skrevet 14. mars 2011 Det er jo det som er poenget mitt, Sushi; at man ikke nødvendigvis trenger å ha ventet i evigheter med å kontakte veterinær før bittsåret blir betent. Bittsår gir veldig ofte infeksjon, og det å vente å se fører ofte til nettopp det - selv om man ikke venter lenge (som i forrige tilfelle hos deg). Min erfaring er at bittsår er verre enn kvasse klør (men dette er altså bare egen erfaring, ikke på noen måte dokumentert). Dersom du er rimelig sikker på at det kun er merker etter klør ville jeg avventet, dersom det er bittsår ville jeg kontaktet veterinær uansett.
Sushi Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #13 Skrevet 14. mars 2011 Det er jo det som er poenget mitt, Sushi; at man ikke nødvendigvis trenger å ha ventet i evigheter med å kontakte veterinær før bittsåret blir betent. Bittsår gir veldig ofte infeksjon, og det å vente å se fører ofte til nettopp det - selv om man ikke venter lenge (som i forrige tilfelle hos deg). Min erfaring er at bittsår er verre enn kvasse klør (men dette er altså bare egen erfaring, ikke på noen måte dokumentert). Dersom du er rimelig sikker på at det kun er merker etter klør ville jeg avventet, dersom det er bittsår ville jeg kontaktet veterinær uansett. Jeg er egentlig ikke sikker på noenting. Det er jo så vanskelig å finne såret hvis han er blitt bitt Det virker heldigvis som han er i grei form, siden han spiser og drikker som vanlig. Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg kan vite om det vil bli betent før det blir betent Kan jo ikke fly til veterinæren hver gang han har sloss litt. Det jeg har hørt er at det trolig er infeksjon hvis det blir verre etterhvert, heller enn bedre..?
Shadee Skrevet 14. mars 2011 #14 Skrevet 14. mars 2011 Hei! Kjedelig med pusen din! Jeg mener min dyrlege sa at punkteringssår av klør var det værste mtp infeksjon. Det er på grunn av at det er mye bakterier som blir igjen i såret, mens det gror igjen på hudoverflaten. Tro meg, har hatt min tørn med byller på kattene.. Se ann allmentilstanden! Håper det går over
Shadee Skrevet 14. mars 2011 #15 Skrevet 14. mars 2011 Det kan være vanskelig å se en innekapslet infeksjon, men den kan ofte kjennes. Så kjenn litt rundt, og se etter eventuelt lite rundt merke i huden. Der det har grodd etter kloa gikk igjennom. Katten blir jo ofte litt utilpass også.
Sushi Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #16 Skrevet 14. mars 2011 Takk for tips Shadee, skal sjekke litt mer når han våkner (nå sover han så søtt - sikkert sliten etter mye action i natt). Utrolig irriterende med slike småskader som blir alvorlige! Det blir jo kjempedyrt, i tillegg til at katten må gjennom den skremmende opplevelsen det er å dra til veterinæren...
Gjest Lille-pus Skrevet 14. mars 2011 #17 Skrevet 14. mars 2011 ..... Men han sliter tydelig med å bevege seg, og skjelver litt. ...... Er dessverre blitt litt skeptisk til å ringe dyrleger og be om råd, etter å ha opplevd at de ber om at vi kommer inn nesten uansett hva det er... Enkelte vil jo bare tjene penger. De fleste vil gjerne se på pasienten. Det er litt betryggende egenlig, og så slipper vt'en "en haug med kjeft" dersom vedkommende har stilt en feilaktig diagnose per telefon. - sier absolutt ikke at du ville levert "en haug med kjeft" Skjelvingen er vel det jeg liker minst her..... er ikke så veldig ofte jeg har sett en katt skjelve..... og da har det som regel vært fordi den har hatt saftig med feber..... Har sjekket litt mer og det er ikke noe synlig sår der, men han har tydelig vondt litt oppe på ene bakfoten. Typisk hvis det er et bitt som det blir infeksjon i igjen... Det var bare snakk om at vi venta to dager sist gang da, og byllen var ikke synlig før veterinæren barberte bort håret... Så du trenger ikke dra konklusjonen at vi venta i evigheter før vi gadd å kontakte dyrlege. Denne gangen halter han ikke så tydelig, men det ser likevel ikke helt godt ut... Fant en avrevet klo i pelsen hans - regner med den er fra angriperen - så da tyder det kanskje på at han er blitt klort opp heller enn bitt? Eller begge deler... Er det mindre sjanse for infeksjon hvis han bare er blitt klort? Ja, det er litt mindre sannsynlig ved klor enn ved bitt. Antallet bakterier i en kattemunn er.... interessant stort Og har det vært en alvorlig slåsskamp så er det ikke enten klør eller tenner, - da er det begge deler. Jeg er egentlig ikke sikker på noenting. Det er jo så vanskelig å finne såret hvis han er blitt bitt Det virker heldigvis som han er i grei form, siden han spiser og drikker som vanlig. Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg kan vite om det vil bli betent før det blir betent Kan jo ikke fly til veterinæren hver gang han har sloss litt. Det jeg har hørt er at det trolig er infeksjon hvis det blir verre etterhvert, heller enn bedre..? Det kan være nærmest aldeles umulig å finne et sår etter bitt eller klor uten å barbere bort pels i området. Spiser gjør de også, inntil feberen blir tilstrekkelig høy. Har opplevd at en krabat kreket seg ned trappen og på dokassen, og så opp trappen og inntok sofaen. Med 41 i feber. Skalv periodevis som et aspeløv, men mat og vann skulle stakkaren alikevel ha. Jeg ville avventet til i morgen, men hodt øye med pusen utover kvelden, og ingen utgåing i kveld eller i natt. Sjekke så i morgen tidlig om status er bedre eller værre.
Sushi Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #18 Skrevet 14. mars 2011 De fleste vil gjerne se på pasienten. Det er litt betryggende egenlig, og så slipper vt'en "en haug med kjeft" dersom vedkommende har stilt en feilaktig diagnose per telefon. - sier absolutt ikke at du ville levert "en haug med kjeft" Skjelvingen er vel det jeg liker minst her..... er ikke så veldig ofte jeg har sett en katt skjelve..... og da har det som regel vært fordi den har hatt saftig med feber..... (...) Jeg ville avventet til i morgen, men hodt øye med pusen utover kvelden, og ingen utgåing i kveld eller i natt. Sjekke så i morgen tidlig om status er bedre eller værre. Takk for fyldig svar! Ja, det er klart de vil sjekke katten når man ringer og ber om råd. De aller fleste tenker jo først og fremst på dyrene, jeg har bare fått litt "dårlige vibber" fra noen veterinærer. Sånn blir det vel i private bransjer... Skjelvinga har heldigvis gitt seg. Jeg tror han bare skalv fordi han ville fordele vekta si på de beina som ikke gjorde vondt, men jeg er ikke sikker... Synes det var litt urovekkende jeg også. Kan jo eventuelt måle feberen hans og sjekke. Jeg tar i alle fall til meg rådet om å følge godt med på tilstanden utover kvelden, og så se om det er bedring eller forverring til i morgen. Har ikke bil, så jeg må prøve å organisere litt hvis han blir verre... Om det blir akutt tar jeg selvsagt en taxi, da.
Gjest Lille-pus Skrevet 14. mars 2011 #19 Skrevet 14. mars 2011 Takk for fyldig svar! Ja, det er klart de vil sjekke katten når man ringer og ber om råd. De aller fleste tenker jo først og fremst på dyrene, jeg har bare fått litt "dårlige vibber" fra noen veterinærer. Sånn blir det vel i private bransjer... Vetrinærer kommer i alle varianter de også ja Skjelvinga har heldigvis gitt seg. Jeg tror han bare skalv fordi han ville fordele vekta si på de beina som ikke gjorde vondt, men jeg er ikke sikker... Synes det var litt urovekkende jeg også. Kan jo eventuelt måle feberen hans og sjekke. Det skjer under ingen, absolutt ingen, omstendigheter frivillig her i huset Så om du får det til så ære være deg. Går det uten "omkalfatringer" så er det greit å ha gjort det. Infeksjoner gir også temperaturøkning. Om det blir "heftige diskusjoner" så ville jeg ikke stresset med det nå som det er både ømt og ugreit. Jeg ville sett pasienten ann til i morgen Høg feber merkes på den mentale tilstedeværelsen også, - spesielt når det er en katt du kjenner godt De blir mentalt "fraværende", innesluttet, og reagerer mindre på invtasjoner enn de pleier å gjøre. Men eller er det ugreit å se.... vetrinæren som fikk min tidligere nevnte kompis inn (med 41 i feber) merket ikke at pasienten hadde feber før han ristet til i en feberrie. Så utfordrende kan det være. Jeg tar i alle fall til meg rådet om å følge godt med på tilstanden utover kvelden, og så se om det er bedring eller forverring til i morgen. Har ikke bil, så jeg må prøve å organisere litt hvis han blir verre... Om det blir akutt tar jeg selvsagt en taxi, da. Da krysser vi finger og poter her, og håper på det beste
Sushi Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #20 Skrevet 15. mars 2011 I dag virker han helt fin! Han går på alle beina igjen og er strålende fornøyd med å endelig få slippe ut. Kommer uansett til å følge godt med de neste dagene for å se om det blir verre igjen, men han er i knallform nå, i alle fall. Takk for alle råd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå