fionel Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 I sommer reiser jeg og gubben til USA i 4 uker. Også har jeg fått i oppgave og fikse visum og slikt. Men jeg kan ingen ting om dette, har søkt litt rundt på nettet, men skjønner ikke stort haha smart sa du ? Så anyone? Visum: hva, hvordan og hvem ?
saltvann Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Visum får man på flyet.. Vil ikke tro du må søke om det før du reiser, siden dere kun skal være der i 4 uker. Kan være lurt å ringe den amerikanske ambassaden hvis du er usikker
Gina_ Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Jo, du må søke på forhånd, og betale. Det gjøres på internett her: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ Husk å søke for hver person. Så lenge man skal være i USA i under 3 mnd må man søke her, er ikke noe som heter "bare 4 uker" i USA
fionel Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 14. mars 2011 Jo, du må søke på forhånd, og betale. Det gjøres på internett her: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ Husk å søke for hver person. Så lenge man skal være i USA i under 3 mnd må man søke her, er ikke noe som heter "bare 4 uker" i USA hehe okei og da er det gjort liksom, da er alt klappet og klart. SÅ fremt man har maskinlesbart pass, noe vi begge har
Gina_ Skrevet 14. mars 2011 #5 Skrevet 14. mars 2011 hehe okei og da er det gjort liksom, da er alt klappet og klart. SÅ fremt man har maskinlesbart pass, noe vi begge har Såvidt jeg husker, ja. Du får også utdelt en lapp på flyet du må fylle ut og levere når du skal inn i USA på flyplassens sikkerhetskontroll. Satser på at noen flere svarer så jeg får bekreftet at dette stemmer, jeg mener det var slik vi gjorde det i forfjor.
englove Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 Ja, jeg var i USA hos kjæresten nå i juleferien, og det eneste du trenger er en ESTA. Koster vel $15 eller noe sånt. Så får du en slik liten lapp på flyet hvor du skriver inn adressen du skal bo på og hva du har med deg inn i landet av matvarer og slikt. Ikke noe stress
reiseglad Skrevet 14. mars 2011 #7 Skrevet 14. mars 2011 ESTA er vel mere et verifiseringssjema eller registreringsskjema som skal være ferdig utfylt innen 72 t (?) før du reiser inn. Gir deg muligheten til å besøke landet inntil 90 dager, men det er IKKE det samme som å ha visum til landet.... Er du domfelt fra før, må du søke visum, holder ikke med ESTA.
Schubert32 Skrevet 14. mars 2011 #8 Skrevet 14. mars 2011 ESTA er vel mere et verifiseringssjema eller registreringsskjema som skal være ferdig utfylt innen 72 t (?) før du reiser inn. Gir deg muligheten til å besøke landet inntil 90 dager, men det er IKKE det samme som å ha visum til landet.... Er du domfelt fra før, må du søke visum, holder ikke med ESTA. ESTA er en elektronisk erstatning for det gamle grønne skjemaet som ble brukt i Immigration tidligere. Norge er en del av Visa Waiver programme som innebærer at norske statsborgere kan oppholde seg inntil 90 dager uten å måtte ha Visum. Så er det bare å fylle ut det hvite skjemaet (som du får utdelt på flyet) og du er good to go. Skal forresten ha 4 uker i USA selv til sommeren, så det er vel på tide å fikse min egen ESTA snart. God Tur,
Gjest LOGAN Skrevet 14. mars 2011 #9 Skrevet 14. mars 2011 var der 3 uker i fjor - så dette stemmer! ha med deg esta og pass
Brukernavn Skrevet 15. mars 2011 #10 Skrevet 15. mars 2011 Hvor lang tid i forveien må man ordne dette da? Og hvordan vet man om passet er maskinlesbart?
SmallTalk Skrevet 15. mars 2011 #11 Skrevet 15. mars 2011 Hvor lang tid i forveien må man ordne dette da? Og hvordan vet man om passet er maskinlesbart? Minst 72 timer i forveien, men helst i god tid. ESTA er gyldig i to år, så det er bare å fikse det med en gang. Maskinlesbart pass ser sånn ut.
Brukernavn Skrevet 16. mars 2011 #12 Skrevet 16. mars 2011 Minst 72 timer i forveien, men helst i god tid. ESTA er gyldig i to år, så det er bare å fikse det med en gang. Maskinlesbart pass ser sånn ut. Takk for svar!
fionel Skrevet 16. mars 2011 Forfatter #13 Skrevet 16. mars 2011 Minst 72 timer i forveien, men helst i god tid. ESTA er gyldig i to år, så det er bare å fikse det med en gang. Maskinlesbart pass ser sånn ut. takk :D
Gjest Heloise Skrevet 16. mars 2011 #14 Skrevet 16. mars 2011 (endret) Snakk med den Amerikanske ambassaden ang. visum. Jeg tipper du må ha en vandelsattest for å få visum, og vandelsattestene er det politiet som utsteder. Husk også å sjekk passet ditt så det er gyldig og ikke håndskrevet Endret 16. mars 2011 av Heloise
SmallTalk Skrevet 16. mars 2011 #15 Skrevet 16. mars 2011 Snakk med den Amerikanske ambassaden ang. visum. Jeg tipper du må ha en vandelsattest for å få visum, og vandelsattestene er det politiet som utsteder. Husk også å sjekk passet ditt så det er gyldig og ikke håndskrevet Skal man være i USA i mindre enn 90 dager trenger man ikke visum med mindre man er straffedømt. Da holder det med ESTA. Har man nytt pass (utstedt etter 2005) så har man pass som er godkjent for bruk i USA.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2011 #16 Skrevet 17. mars 2011 Har man nytt pass (utstedt etter 2005) så har man pass som er godkjent for bruk i USA. Jepp. Poenget er at man trenger et maskinlesbart pass (der navnet til eieren ikke er håndskrevet). Fra 1. januar i 2004 ble alle nye pass maskinlesbare i Norge. Tror det ble utstedt noen maskinlesbare pass allerede i 1999.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå