Hoppetaujenta Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 http://www.rodekors.no/ Håper at det er lov å legge ut link til dem, og jeg oppfordrer alle til å gi litt av sin overflod i dag. Det kan brukes kontonummer, givertelefon og betaling med kort direkte på nett. Jeg har gitt et bidrag i dag. Stafettpinnen sendes herved videre til deg...tar du i mot? 1
Gjest gjest Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 For all del, men tror du ikke det allerede fins nok penger i verdensbanken som er planlagt overført fra FN? Japan har ikke bedt om bistand. Røde Kors og andre organsiasjoner er kjent for å utnytte slike situasjoner som dette til å samle inn reserver til heeelt andre ting, uten å innrømme dette... Nå må situasjonen roe seg og Japan må be om hjelp først, så det ikke blir som ved jordskjelvet i Pakistan der det lå klær i hauger over alt på bakken, som ingen i Pakistan hadde bedt om, men som folk i hele verden sendte dit og dumpet der... 2
Hoppetaujenta Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 14. mars 2011 Hmm...det var ment positivt, og det var et uventet første svar på tråden. Og en litt trist vinkling. Vil det si at du "gjest" skyver alt som heter å hjelpe din neste videre til noen andre som du heller mener skal ta støyten? Hvordan blir en som menneske av slike tanker? Hvordan blir verden om alle tenker slik? Hvordan hadde du selv tatt det om du selv var i stor nød, hvor naboene vendte deg ryggen og så en annen vei? Klar beskjed derfra: klar deg selv, eller bukk under. Potensielt er alt her i verden juks og fanteri, men noen må en våge å tro på. Og kommer ikke hjelpen til Japan, så kommer den til andre som trenger hjelp til alvorlige ting. Når en ser på omsetningen hver uke i alt som heter spill i dette landet: vi har så visst råd til å hjelpe. 2
Wombat Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 De som ikke føler seg komfortable med å gi penger til katastrofeområder kan jo alltids donere til å trene søkehunder ol? De teamene som ble sendt til Japan i går (?) som hadde med hunder er jo uvurderlige i slike situasjoner, og man burde nok alltid være beredt på flere katastrofer med tanke på platene. 1
Gjest Arne bekk Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 Den japanske finansminister fortalte Benjamin Fulford i et videointervju i fjor at Japan ble truet med jordskjelv av Den Nye Verdensordens (NWO) agenter om de ikke overlot det japanske pengesystemet til Amerikanske oligarker. Og like etter kom to skjelv med episenter rett under et atomkraftverk. De prøvde også å sabotere Toyotas omdømme i hele vesten, med innkalling av millioner av biler. Disse oligarkene er ikke fornøyd med det, men vil ha mer av Japan for å redde den skrantende dollar, og Federal Reserve System eid av bankiere i USA og London. De måtte gjøre alvor av truslene en gang til. Nedsmeltingene av reaktorene på atomkraftverket som ble rammet av jorskjelvet nylig er pågående, og det fryktes at den radioaktive stråling skal bli 1000 ganger verre enn normal, og konsekvensene 100-vis av ganger verre enn Tjernobyl. De som kom med truslene var i miljøet rundt den tidligere CIA sjef og president George Bush Sr, som skal være deres sjef, sin nazi fraksjon i den amerikanske regjering, ifølge Fulford. Truslene skal være linket til forhandlinger om et nytt globalt finanssystem, sier Fulford’s kilder. Det var sikkert lurt av Bush familien å rømme til Paraguay, og både David Rockefeller med 200 medlemmer av sin familie, samt Bill Gates, å reise til India for en måneds tid nå, med de jetstrømmer i tittelbildet å bedømme – med eventuelt radioaktivt nedfall over USA. Illuminatet er ikke fornøyd med å sende Oppenheimers atombomber over Nagasaki og Hiroshima, som tok livet av 250.000 japanere. Mer ofring for deres reptilske agenda må til.
Gjest a Skrevet 15. mars 2011 #6 Skrevet 15. mars 2011 Den japanske finansminister fortalte Benjamin Fulford i et videointervju i fjor at Japan ble truet med jordskjelv av Den Nye Verdensordens (NWO) agenter om de ikke overlot det japanske pengesystemet til Amerikanske oligarker. Og like etter kom to skjelv med episenter rett under et atomkraftverk. De prøvde også å sabotere Toyotas omdømme i hele vesten, med innkalling av millioner av biler. Disse oligarkene er ikke fornøyd med det, men vil ha mer av Japan for å redde den skrantende dollar, og Federal Reserve System eid av bankiere i USA og London. De måtte gjøre alvor av truslene en gang til. Nedsmeltingene av reaktorene på atomkraftverket som ble rammet av jorskjelvet nylig er pågående, og det fryktes at den radioaktive stråling skal bli 1000 ganger verre enn normal, og konsekvensene 100-vis av ganger verre enn Tjernobyl. De som kom med truslene var i miljøet rundt den tidligere CIA sjef og president George Bush Sr, som skal være deres sjef, sin nazi fraksjon i den amerikanske regjering, ifølge Fulford. Truslene skal være linket til forhandlinger om et nytt globalt finanssystem, sier Fulford’s kilder. Det var sikkert lurt av Bush familien å rømme til Paraguay, og både David Rockefeller med 200 medlemmer av sin familie, samt Bill Gates, å reise til India for en måneds tid nå, med de jetstrømmer i tittelbildet å bedømme – med eventuelt radioaktivt nedfall over USA. Illuminatet er ikke fornøyd med å sende Oppenheimers atombomber over Nagasaki og Hiroshima, som tok livet av 250.000 japanere. Mer ofring for deres reptilske agenda må til. Kjære deg , Arne. Sett deg ned og se på Bærulfsens Konspirasjonsteorier. Etterpå, hvis du fortsatt ikke har innsett en ting eller to, kan du oppsøke behandlilng for paranoia. Paranoia handler nemlig ikke bare om å tro at mennesker følger etter deg på gaten... Og de som er rammet av paranoia, forstår som regel ikke dette selv. Ok? 1
Gjest gjest Skrevet 15. mars 2011 #7 Skrevet 15. mars 2011 Hmm...det var ment positivt, og det var et uventet første svar på tråden. Og en litt trist vinkling. Vil det si at du "gjest" skyver alt som heter å hjelpe din neste videre til noen andre som du heller mener skal ta støyten? Hvordan blir en som menneske av slike tanker? Hvordan blir verden om alle tenker slik? Hvordan hadde du selv tatt det om du selv var i stor nød, hvor naboene vendte deg ryggen og så en annen vei? Klar beskjed derfra: klar deg selv, eller bukk under. Potensielt er alt her i verden juks og fanteri, men noen må en våge å tro på. Og kommer ikke hjelpen til Japan, så kommer den til andre som trenger hjelp til alvorlige ting. Når en ser på omsetningen hver uke i alt som heter spill i dette landet: vi har så visst råd til å hjelpe. Nei, det betyr at jeg regner med å donere en stor sum penger som allerede er absatt til dette via statsbudsjettet. Penger jeg har vært med og betalt i skatt. Stoltenberg har allerede lovet det, og det er standard prosedyrer som kommer til å bli fulgt. Jeg er trygg på at Japan vil få all den hjelpen de trenger av det interansjonale samfunnet, og donerer ikke vekk penger til lokale lag av Røde Kors i Norge så de kan bruke pengene på administrasjonsutgifter og utsending av julekort de ber om betaling for på vedlagt faktura (som folk kaster i søpla)... Det internasjonale samfunnet står allerede i kø for å hjelpe. Selvsagt er dette bra. Men da vil jeg ikke ukritisk og emosjonellt gi vekk mine midler til navngitte organisasjoner som er kjent for å smi mens jernet er varmt. 1
Pingting Skrevet 15. mars 2011 #8 Skrevet 15. mars 2011 Norges Røde kors er medlem av Innsamlingsregisteret som er en registerordning rettet mot gjennomsiktighet og åpenhet ved pengeforvaltningen i bistandsorganisasjoner. Den er tilknyttet Lov om registrering av innsamlinger, hvor registrering er frivillig. Noen av kravene for registrering er bl.a. at minst 65% av de innsamlede midlene skal gå uavkortet til det oppgitte formålet, samt at regnskap skal sendes inn til registeret årlig.
Gjest gjest Skrevet 15. mars 2011 #9 Skrevet 15. mars 2011 Norges Røde kors er medlem av Innsamlingsregisteret som er en registerordning rettet mot gjennomsiktighet og åpenhet ved pengeforvaltningen i bistandsorganisasjoner. Den er tilknyttet Lov om registrering av innsamlinger, hvor registrering er frivillig. Noen av kravene for registrering er bl.a. at minst 65% av de innsamlede midlene skal gå uavkortet til det oppgitte formålet, samt at regnskap skal sendes inn til registeret årlig. 65% Wow. Så hvis jeg gir 1000; kr kan Røde Kors med god samvittighet og loven i hånd sende kun 650; av dem i retning arbeidet for å gjøre noe med situasjonen i Japan. Eller hvis jeg ga 2000; sender de 1300; Hurra... 35% av den totale inntekten er ganske mye å beholde til andre ting, når folk egentlig ville hjelpe i den aktuelle situasjonen. For øvrig ser det ut som Japanerne greier dette fint foreløpig. 2
Gjest pastablasta Skrevet 15. mars 2011 #10 Skrevet 15. mars 2011 65% Wow. Så hvis jeg gir 1000; kr kan Røde Kors med god samvittighet og loven i hånd sende kun 650; av dem i retning arbeidet for å gjøre noe med situasjonen i Japan. Eller hvis jeg ga 2000; sender de 1300; Hurra... 35% av den totale inntekten er ganske mye å beholde til andre ting, når folk egentlig ville hjelpe i den aktuelle situasjonen. For øvrig ser det ut som Japanerne greier dette fint foreløpig. Røde Kors er visst ikke så effektive.. 1
Pingting Skrevet 15. mars 2011 #11 Skrevet 15. mars 2011 Så hvis jeg gir 1000; kr kan Røde Kors med god samvittighet og loven i hånd sende kun 650 De vil sende minst 650 av dem. Og jada, i en perfekt verden vil 100% av det man gir gå til saken. Desverre finnes det ikke nok frivillige og nok goodwill til å drive store organisasjoner som Røde kors gratis, derfor betaler man også for de som planlegger aksjonene, fører budsjett og regnskap (du vet, sånn at vi som betaler penger skal vite hva det blir brukt på), annonsering, administrativt arbeid tilknyttet innsamlingen av pengene, kontorer hvor disse menneskene skal jobbe, PCer de kan jobbe på, strøm til PCene, og så videre. Jeg sier ikke at ikke Røde kors driver så effektivt som mulig, det er meget mulig det finnes forbedringspotensiale og at de til tider driver uvettig. Men du ser også av årsbudsjettene fra 2008 (året som linken til pastablasta er fra) og 2009 at de har gjort betydelige innstramminger i det siste. I 2008 var den administrative andelen stor, og det forklares med tap av inntekter fra spillemaskiner. Dette har i 2009 blitt kompensert med andre offentlige tilskudd. Men for all del, vil man ikke gi til Røde kors så kan man velge å gi til andre bistandsorganisasjoner, eller gi faen. Jeg har donert til Røde kors. Jeg vet de bruker en større del av pengene på administrative kostnader enn enkelte andre organisasjoner, men de er også godt organisert og jevnt over svært tidlige ute på ulykkesstedene. Ikke perfekt, men et valg som er et resultat av en rasjonell avveining.
Pingting Skrevet 15. mars 2011 #12 Skrevet 15. mars 2011 Ellers har jeg også tenkt å gi til Leger uten grenser. De bruker kun 6% av insamlede midler til administrasjon og 14% til innsamling av midler (hvor mye Røde Kors bruker pr. i år fant jeg ikke noen oversikt over). Leger uten grenser har såvidt jeg husker en uttalt policy om å holde lønningene til de ansatte på et (forsvarlig) minimumsnivå, noe som jo er positivt.
Gjest gjest Skrevet 15. mars 2011 #13 Skrevet 15. mars 2011 Men for all del, vil man ikke gi til Røde kors så kan man velge å gi til andre bistandsorganisasjoner, eller gi faen. Eller så kan man, som meg , slå seg til ro med alle millionene som skal bli gitt over statsbudsjetter fra den norske befolkning,- og som blir gitt til bistand hele tiden, hvert eneste år far norske skattebetalere. Så jeg trenger ikke donere dobbelt. I hvertfall ikke når saken gjelder et rikt, ressurssterkt, organisert land som Japan. Og det betyr ikke at jeg gir faen, siden jeg faktisk bryr meg. Det betyr bare at jeg ikke anser meg som lettpåvirkelig og/eller lettlurt.
Pingting Skrevet 15. mars 2011 #14 Skrevet 15. mars 2011 Japan er ressurssterke, men uansett ressurser trengs det ekstra krefter i nødssituasjoner som dette. Pengene man gir til bistand er ikke i form av innskudd i statskassa akkurat, det er nødhjelp i form av helsepersonell, medisiner og medisinsk utstyr, tepper, mat, vann og annet. Det har vært flere artikler i media om hvordan butikkene i de verst rammede områdene går tomme for varer, og uansett hvor ressurssterkt landet er skal det mye til å takle titusener av hjemløse og sårede uten ekstra hjelp utenfra.
Rayanne Skrevet 16. mars 2011 #15 Skrevet 16. mars 2011 Og en litt trist vinkling. Vil det si at du "gjest" skyver alt som heter å hjelpe din neste videre til noen andre som du heller mener skal ta støyten? Leste vi samme innlegg? Ingen har sagt at man ikke skal hjelpe, men man er da vel ikke en representant for en hard og kynisk verden, bare fordi man ikke vil sende ut nødhjelp ingen trenger? Jeg synes at å donere penger, bare for å få en varmere verden blir å kjøpe seg god samvittighet, så lenge mottakeren ikke trenger pengene. Japan er ett moderne land med mange ressurser, og de er veldig selektive på hva slags hjelp de trenger, og avviser det de ikke har bruk for. Norge har tilbudt det de har av spisskompetanse bla på søk og identifisering av lik, siden det er det Japan kan ha bruk for. Veldig mye tradisjonell nødhjelp er fullstendig unødvendig, og vi har en del feilaktige forestillinger om hva som trenges i slike situasjoner. Slik som feks sending av klær er nesten aldri nødvendig, og selv om ofrene tar i mot blir det sjelden brukt. Ved å bare ile til med "hva som helst" av nødhjelp bidrar man bare til kaoset etter katastrofen, og derfor er det viktig at man evalerer og vurderer hva som faktisk behøves, før man handler. Så før jeg eventuelt gir penger til Røde Kors vil jeg vite nøyaktig hva slags handlingsplan de har med nødhjelpen, slik at jeg vet om jeg faktisk bidrar, eller om jeg bare kjøper meg en glorie jeg kan sette over hodet mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå