Gå til innhold

Bør barn arve likt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på riktig formum her.

Jeg har alltid ment at foreldrene ikke bør gjøre stor forskjell på barn når det kommer til hvor mye de lar hvert barn arve av materielle ting , slik at hvis de feks har 3 barn og en formue på 900 000 trodde jeg det var vanlig at de delte midlene i 3 like store deler og ga en del til hvert barn.

Er det slik det praktiseres i virkeligheten , eller er det mer vanlig at en eller flere av barna får vesentlig mye mer enn de andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia,normalt sett arver man likt,men i noen tilfeller arver kansje ett av barna mindre.Si dere er 3 unger og et av barna ikke har kontakt med foreldre eller har sjedd ting så de ikke kommer overens så kan de ikke gjøre deg arveløs men da får det barnet 150 av de 900 og de andre deler resten.Var iallefall slik i ett par tillfeller jeg kjenner til.Men har aldri hørt ett barn får mere enn de andre,er jo ikke rettferdig i det hele tatt.Det mange også gjør hvis de utelukker ett barn, er å gi de andre myye på forskudd, så den ungen de ikke vil skal ha noe får minst mulig når arven skal deles.

Skrevet

Heia,normalt sett arver man likt,men i noen tilfeller arver kansje ett av barna mindre.Si dere er 3 unger og et av barna ikke har kontakt med foreldre eller har sjedd ting så de ikke kommer overens så kan de ikke gjøre deg arveløs men da får det barnet 150 av de 900 og de andre deler resten.Var iallefall slik i ett par tillfeller jeg kjenner til.Men har aldri hørt ett barn får mere enn de andre,er jo ikke rettferdig i det hele tatt.Det mange også gjør hvis de utelukker ett barn, er å gi de andre myye på forskudd, så den ungen de ikke vil skal ha noe får minst mulig når arven skal deles.

jeg forutsetter at foreldrene er døde når arven skal deles .

Man kan ikke gjøre barn arveløse . unntaket er dersom man er steinrik. men selv da får hvert barn pliktdelen som er på en million .

Gjest ja de penga
Skrevet

jeg forutsetter at foreldrene er døde når arven skal deles .

Man kan ikke gjøre barn arveløse . unntaket er dersom man er steinrik. men selv da får hvert barn pliktdelen som er på en million .

Det er kun ved testamente at pliktdelen kommer inn, uten testamente arver barna 2/3 etter at ektefellens 1/4 (minimum 4 G) er trukket fra. De siste 1/3 kan man disponere fritt i testamente og på den måten gi mer til de barna man ønsker å favorisere. Pliktdelen er begrenset oppad til 1 million, den er ikke på 1 mill.

Men det er fullt mulig å favorisere det ene barnet mens man lever, ved å gi tilskudd både under oppvekst og i etableringsfase og ellers. Nå tenker jeg ikke på dødsdisposisjon. Hos oss har en av våre søsken alltid fått mye penger, han er en økonomisk sosemikkel og gidder ikke skjerpe seg fordi han vet at han får hjelp. Han lyver gjerne for å få pengehjelp og vet hvilke knapper han skal trykke på. Vi andre har prøvd å ta det opp med våre foreldre, ikke for at vi skal få penger men for at de skal kunne bruke av sine egne penger til oppussing. Huset trenger nytt tak men det har de ikke råd til pga vår bror og lån er de livredde for. Her er det vi som har måttet hjelpe våre foreldre med tilskudd fordi de øser pengene ute på det økonomiske trollet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik du. Skal du svare,så får du ha litt peiling på ting

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på riktig formum her.

Jeg har alltid ment at foreldrene ikke bør gjøre stor forskjell på barn når det kommer til hvor mye de lar hvert barn arve av materielle ting , slik at hvis de feks har 3 barn og en formue på 900 000 trodde jeg det var vanlig at de delte midlene i 3 like store deler og ga en del til hvert barn.

Er det slik det praktiseres i virkeligheten , eller er det mer vanlig at en eller flere av barna får vesentlig mye mer enn de andre?

I utgangspunktet arver barna likt. I levende live, så kan foreldrene tenne på formuen sin om de vil.

Enkelte ganger, så er det slik at foreldre trenger hjelp. Kansje bare et av barna som bor i nærheten, og dette barnet hjelper kansje mye til igjennom år.

Da kan foreldre skrive i testamentet, at dette barnet skal tilgodesees med noe mere enn de andre.

Skrevet

Det er ikke slik du. Skal du svare,så får du ha litt peiling på ting

I de tillfellene jeg kjenner til, er det sånn ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...