Gå til innhold

10-20 km på ski med tung sekk som utrent.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lovet noen venner av meg å bli med på tur i fjellet om et par uker. Vi skal gå i hele 4 dager og overnatte i hytte og muligens snøhule en natt. Planen er å gå opptil 20 km pr dag og det er ganske mye terreng der. Må naturligvis ha med sekk som vil veie 20-30 kg med alt utstyret.

Jeg er ikke spesiellt godt trent og har kun gått på langrenn 2 ganger før i livet. Har middels kondis, men som sagt uerfaren på ski.

Er det galskap av meg å delta på dette? Hva er det verste som kan skje:p Kjenner det psyker meg litt ut å tenke på at det ikke er dekning der eller mulighet for å snu om det skulle bli ille.

Hvor fysisk krevende høres denne turen ut?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hvor dårlig du er til å gå på ski... jeg har aldri vært særlig trent, men gikk ganske lett to mil på ski sammen med familien allerede i barneskolealder, så selve distansen bør egentlig gå greit. Men det kan jo være tyngre om dere går utenom løyper, om det er bratt og om du totalt mangler teknikk. Det er dessuten viktig at de raskeste venter på de som er tregest eller at man deler opp i fler grupper, sånn at ikke du må gå og stresse og slite deg ut i et for høyt tempo. Synes ellers det høres ut som det kan bli en fin tur :)

AnonymBruker
Skrevet

Klarte jo å overse at du bare har gått to ganger på langrenn før... det er nok i underkant. Har du mulighet for å trene litt før dere drar, og få hjelp av noen til å lære inn grei teknikk?

Skrevet

Å gå på ski i vanskelig terreng med ganske tung sekk og så lite erfaring tror jeg vil gå veldig dårlig. Jeg ville sagt nei om jeg var deg.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er veldig i tvil, men jeg ødelegger for resten av gruppa (av ulike praktiske årsaker jeg ikke gidder ta i detaljer) om jeg ikke deltar, så føler et visst press. Samtidig har jeg lyst å mestre dette, ikke være hun der som ikke klarte det...

Hva er det verste som kan skje? At jeg blir sliten ja... Kommer jeg til å falle mye med sekken tror dere? Har en del erfarning fra slalom, men finner ikke helt teknikken på langrenn.

Rekker dessverre ikke øve, har ikke snø i nærheten og har fullt opp med jobb, så kan ikke reise bort.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du ødelegger mer for gruppa ved å bli den som henger bak, som de må ta hensyn til, som ikke er i form og som ikke kan pakke tursekk (20-30 kg for fire dager???).

Skrevet

Jeg har lovet noen venner av meg å bli med på tur i fjellet om et par uker. Vi skal gå i hele 4 dager og overnatte i hytte og muligens snøhule en natt. Planen er å gå opptil 20 km pr dag og det er ganske mye terreng der. Må naturligvis ha med sekk som vil veie 20-30 kg med alt utstyret.

Jeg er ikke spesiellt godt trent og har kun gått på langrenn 2 ganger før i livet. Har middels kondis, men som sagt uerfaren på ski.

Er det galskap av meg å delta på dette? Hva er det verste som kan skje:p Kjenner det psyker meg litt ut å tenke på at det ikke er dekning der eller mulighet for å snu om det skulle bli ille.

Dette kan bli fryktelig tungt ettersom du både er utrent OG mangler riktig erfaring og langrennsteknikk. Du kan få skader både i rygg og armer/bein, så dette bør du ikke begi deg utpå. Dette vil kun ende med at vennene dine må vente på deg, bære oppakningen din, snu eller i verste fall måtte kontakte Røde Kors.

Du bør rett og slett ikke bli med på turen, eller be vennene dine ta hensyn til deg og heller ta en dagstur i mindre krevende terreng. Da slipper du all oppakningen og du får en kjekkere tur.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er en fjellvettregel som sier: Snu i tide, det er ingen skam å snu!

Hvis du bare har gått langrenn to ganger tidligere i ditt liv har du nok meget begrenset teknikk og vil bruke mye krefter der de andre bare glir på skiene.

Selv om du hadde gått mye på ski som barn og ungdom og hadde over middels teknikk så burde du sagt nei. Du er middels trent, hva du nå legger i det. Det som er hovedforskjellen på langrenn og jogging er at selv om du jogger mye så bruker du ikke muskulaturen på innsiden av låret like mye som når du går langrenn. Etter den første turen blir du garantert stiv og støl på innsiden av låret, og hvis du har strevet med en sekk på 20-30 kg i 20 km så vil du være stiv som en stokk neste dag.

Dette høres ikke bare ut som en dårlig idé fordi det vil bli et slit uten like, det høres rett og slett farlig ut. Du kan kollapse av utmattelse på fjellet, og selv om de andre er godt trent så er det ikke bare bare å dra med seg en person.

For ikke å snakke om at dårlig teknikk og tung sekk høres ut som en meget dårlig kombinasjon i utforbakkene. Du løper stor sjanse for å knekke noen bein.

Endret av Lance
  • Liker 2
Skrevet (endret)

20 km pr dag i fjellet er MYE. Glem det .

Jeg er god til å gå på ski, og konkurrerte på lavt nivå som tenåring. I fjor prøvde jeg meg på en 35km-tur med lett sekk i vanskelig løype. Det var ett helvete. Jeg var ødelagt i tre uker etterpå. Jeg tør ikke tenke på hvordan jeg skulle klart meg på en dag nr. 2

Du skal takke nei til den turen. Fjellskitur er MYE verre enn en tur i preparerte spor. Det hjelper ikke om du får de andre til å ta sekken din heller. De trenger faktisk en kjelke som de kan trekke deg på.

Når jeg var 19, og greit trent, så var jeg på en slik tur som du beskriver med kamerater. Men først hadde vi tatt en overnattingstur i Østmarka og en på Hallingskarvet. Vi var forberedt. Det gikk bra.

Endret av I Grosny
Skrevet

For ikke å snakke om at dårlig teknikk og tung sekk høres ut som en meget dårlig kombinasjon i utforbakkene. Du løper stor sjanse for å knekke noen bein.

Ekstra stort poeng for deg som har alpinistbakgrunn. Forskjellen på nedoverski og bortoverski er at nedoverski kommer med monsterstødige bindinger og stålkanter. Du kan stoppe ganske tvert.

Bortoverski, har du stålkanter? På bortoverski er det ekstremt mye vanskeligere å stå ned bakker. Det er nesten umulig å svinge. Ski får ikke tak. De er lange og ekle og med null eller liten innsving. Det går fortere og fortere, helt til det blir bråstopp i ett tre.

Skrevet

Støtter alle innleggene som sier at dette ville være rene galskapen. Jeg går også mye på ski - men å legge ut på en 4 dagers fjelltur med tung sekk er ikke engang en mulig ide i hodet mitt. Slå fra deg denne ideen og ta deg noen turer i enklere terreng med en lett tursekk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er godt trent, og vant til å bære tungt. Men aldri i verden om jeg hadde begitt meg ut på en slik tur, for jeg har lite erfaring på ski de siste årene. Jeg tar meg nok greit nok fram på ski,men en skikkelig dagstur med oppakning hadde gjort meg gørrestiv dagen derpå. I tillegg er ikek teknikken min på ski noe å legge ut på snaufjellet med, jeg er rett og slett for dårlig.

Det å legge ut på fjelltur med det utgangspunktet du beskriver er jo direkte farlig, både for deg og de du går sammen med. Jeg har stor respekt for både sjø og fjell, man skal aldri undervurdere de farene som kan oppstå.En ting er å ha skikkelig utstyr, men det er faktisk viktig å være forberedt også fysisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke snakk om at du bare kommer til å ha det mer fysisk slitsomt enn dem, puste og pese mer og ha mer vondt i musklene.

Det er snakk om at du kommer til å henge etter allerede etter fem minutter grunnet manglende skyv/teknikk og manglende utnyttelse/utbytte av muskelkraft. Du kommer til å sinke hele følget og det kommer ikke til å være noen tvil.

Litt som å gå på ski med en liten unge for første gang. De prøver og prøver, men samme hvor mye innsats de gir så kommer de ikke akkurat så innmari fort fremover.

• Liker 1
Skrevet

Først tenkte jeg at dette var en tur du kunne greid, men når du sier at det ikke er dekning der eller mulighet for å snu, så vil jeg si at denne turen grenser til galskap, ja.

Det kan være fare for både snøskred og dårlig vær, og hvis ingen av dere er veldig godt vante til naturen, så bør du ikke begi deg ut på en sånn tur. Dette minner mer om noe vi gjør i militæret, selv om dere kan bestemme tempoet deres selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenk på hvordan de andre blir sviktet; tenk på det du utsetter deg selv for hvis du gjennomfører det her. Du kommer til å fysisk dø. Og da ikke den godfølsen ettter en skikkelig treningsøkt, men en følselse av å dø for du overhode ikke har grunnlaget til å gjøre det her.

Å pushe seg selv litt er smart, men å pushe seg selv over fysiske lover, fører bare til stress og angst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg gått noe særlig i fjellet, men max 20 km om dagen er jo ikke så mye? Søndagsturer i marka med barna (minstemann er 9) har gjerne vært drøye 10 km i vinter, og da tusler vi rolig av gårde, og bruker slett ikke hele dagen på turen. Jeg er ikke spesielt godt trent, og har heller ikke noen teknikk å skryte av. Riktignok har jeg gått mer på ski enn ts, men har aldri vært bevisst i forhold til dette med teknikk.

Kanskje dere kan ha med pulk, så kan noen av de andre trekke oppakningen din, det letter en del.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg gått noe særlig i fjellet, men max 20 km om dagen er jo ikke så mye? Søndagsturer i marka med barna (minstemann er 9) har gjerne vært drøye 10 km i vinter, og da tusler vi rolig av gårde, og bruker slett ikke hele dagen på turen. Jeg er ikke spesielt godt trent, og har heller ikke noen teknikk å skryte av. Riktignok har jeg gått mer på ski enn ts, men har aldri vært bevisst i forhold til dette med teknikk.

Kanskje dere kan ha med pulk, så kan noen av de andre trekke oppakningen din, det letter en del.

Det er ikke distansen jeg er bekymret for i dette tilfellet, det er oppakningen og det faktum at det ikke er en tur i marka, men på fjellet. Stor forskjell, i mine øyne.

Jeg er godt trent, og har vært på noen fjellturer med forholdsvis tung sekk og det kan ikke sammenlignes med en søndagstur. Etter et par dager med tung sekk på ryggen vil det f.eks. med stor sannsynlighet gjøre vondt bare å ha sekken på ryggen, i tillegg til alle andre "skimuskler" som verker.

• Liker 1
Skrevet

20 kilometer om dagen i fjellterreng og tung sekk er noe ganske annet enn like lange søndagsturer med en sekk som rommer kakaotermos, matpakker og appelsiner. Det siste er også uproblematisk for meg men jeg hadde takket nei om jeg ble invitert med på den fjellturen som TS skisserer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan lett gå 20 km på to timer i preparerte spor. 20 km i fjellet, der man risikerer å selv tråkke løypa i dyp løssnø, med diger ryggsekk. Det er en god dagsmarsj. En god dagsmarsj for en god skiløper.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg vettskremt for denne turen:s

Snakket med "reisegjengen" i går, de sa at vi "bare" kunne gå 10 km heller. Og dette skulle vi bruke 3-4 timer på, så det skulle gå rolig...

Har nyinnkjøpte fjellski med stålkant, hjelper det litt? Mtp nedoverbakker...

Er ikke vant med å pakke sekk for tur, men 20-30 kg var det vennene mine sa det kom til å veie.

De er erfarne fjellfolk, så syns det er rart om de vil ha meg med om det er farlig. Men kanskje de ikke tenker så langt:s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...