Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ingen penger i juli?

Jeg har vært alene med et barn, men har nå fått meg samboer.

Foreløpig får jeg fortsatt overgangsstønad, men jeg er på "overtid". Dvs, jeg får kun overgangsstønad siden jeg er student. Dermed får jeg siste utbetaling i juni.

Jeg kan begynne å jobbe i slutten av juni, men jeg kommer ikke til å ha jobbet slik at jeg får lønn i juli.

Har jeg noen rettigheter?

Altså, vi kommer nok til å klare oss. Jeg har jo samboer med fast inntekt. Men økonomien blir nok litt trang den mnd ja..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlige studenter har siste utbetaling i mai, så vil si du er heldig. Prøv å spare litt nå, så du kan klare deg på den tiden uten penger. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er som brukeren over nevner, noe som skjer med alle studenter når man har fullført studiet. Hvis du er helt uten sparepenger og annen inntekt, kan du be om nødhjelp fra sosialkontoret (eller NAV sosial eller hva det heter nå), utover det har man veldig få rettigheter som nyutdannet. Ellers må en bare prøve å planlegge ved å spare det en kan, slik at en har noe å overleve på.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du skulle ha rettigheter på noe? Du har fått støtte mens du studerte, ja, men når du er ferdig, kan du jo ikke regne med å få mer. At man gjerne må gå en måned eller to fra man er ferdig med studier til man får lønnet arbeid, er helt vanlig. Det er derfor man sparer litt hver måned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for svar.

Før jeg fikk samboer fikk jeg beskjed av Nav om at de kunne ordne slik at jeg fikk stønad litt lenger enn jeg hadde krav på. Derfor jeg lurte på om noen visste om jeg hadde noen rettigheter nå :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Samboeren din kan vel spytte i litt? Ellers får du bare spare.

Skrevet

Har du hatt samboer i et år og det er grunn til at det stopper kan du ikke få lenger men er det fordi studiet er ferdig og du ikke har brukt opp fem år så kan du få en til tre mnd forlenget, snakk med nav

AnonymBruker
Skrevet

Du er heldig, jeg er utlending og student og har ikke rett til noe økonomisk støtte her i landet. Jeg synes at norske studenter er superheldige som får penger av staten i form av stipend og har mulighet til lån. Jeg har vært nøtt til å jobbe (mye) og studere samtidig. Samtidig BETALER jeg avdrag på studielån fra hjemlandet mitt. Av og til synes jeg at det er tungt å høre på medstudenter som klager over dårlig økonomi. Da tenker jeg bare jobb-jobb-jobb! Før ble jeg misunnelig, nå har jeg lært å stenge det ute. De som i det hele tatt får noe penger fra staten synes jeg bør være ytterst takknemmelige, synes dog at det er flott at utdannelse blir prioritert som en utgiftspost :-) Er også ferdig til sommeren, med masteroppgaven. Det skal virkelig bli som en feeeeeeerie å bare jobbe! Og å kunne få en god jobb nå når utdannelsen endelig er klar :-) Ikke fornøyd med økonomien? -jobb mer!! Og har du samboer med inntekt er du jo ekstra heldig! Og da kan jo for eksempel han passe barnet hvis du tar en jobb når han ikke er på arbeid: For eksempel vaske/oppvaskjobb om kvelden eller gå med Aftenposten om morgenen.

AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt samboer i et år og det er grunn til at det stopper kan du ikke få lenger men er det fordi studiet er ferdig og du ikke har brukt opp fem år så kan du få en til tre mnd forlenget, snakk med nav

Vi har ikke vært samboere i 1 år, men jeg har brukt opp mine 5 år. Ja, jeg skal uansett ringe Nav. Tenkte bare å høre om noen her visste noe.. :)

Takk for svar alle. Vi greier oss med pengene til samboeren min i juli. Og om vi det skulle komme opp uforutsette utgifter har vi oppsparte midler til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...