Gå til innhold

"Sladret" til kollega om oppsigelse..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På arbeidsplassen min er det en jente som ikke har utført jobben sin ordentlig. Hun har kommet mye for sent, gjerne en time, ikke gjort jobben skikkelig, ringt inn syk når hun ikke er syk mange ganger (prøvd å bytte bort vakten dagen før og ikke fått noen til å ta den) etc. Jeg snakka med sjefen vår her om dagen og hun fortalte meg at hun ikke får fortsette i jobben. Hun sa det som det virket helt naturlig, sa ikke noe om at dette er strengt hemmelig, mellom oss to, ikke si det til noen andre eller noe som helst. Jeg vet ikke om jenta selv vet dette.. Uansett, greia er at jeg, ved en stor feiltakelse, greide å fortelle en annen kollega dette da vi snakket om hvem tenker å fortsette i jobben fra høsten av.. Det regelrett glapp ut av meg, formulerte meg klumsete og angret i sekundet det kom ut av munnen min. Er det noe jeg skulle ha gjort om igjen, så er det å ha dette usagt. Hun reagerte litt og synes dette var dårlig av sjefen. At hun ikke skal fortelle slike ting om sine ansatte. Jeg er helt enig i dette, men jeg liker sjefen veldig godt og har ikke noe dårlig inntrykk av henne. Aner ikke hvorfor hun i det hele tatt fortalte meg dette. Kollegaen min sa hun kom til å si til sjefen at hun liker svært dårlig å høre at hun har fortalt dette, uten å si hvem som fortalte henne det. Jeg vet ikke om sjefen har fortalt dette til de andre ansatte.

Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men jeg har en svært dårlig følelse nå. Jeg føler jeg har sladret og sagt noe som skulle vært hemmelig, har jeg det? Som sagt, angrer jeg veldig på at jeg sa dette. Det skal sies at denne avgjørelsen ikke kom som noe sjokk på meg.. Men jeg er så redd for at jeg nå skal bli stilt i et dårlig lys om sjefen skjønner det er meg (om det bare er jeg som har blitt fortalt det).. Huff :sjenert:

Noen tanker? Jeg VET dette var en svær tabbe, og trenger ikke å høre det.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått til sjefen og sagt det som det var at du fortalte det i et ubetenksomt øyeblikk og føler deg veldig usikker på om dette var informasjon som ble delt med deg i full fortrolighet. Blir noen tatt så er det tross alt sjefen din som har gjort den store blemma, men går du til sjefen først og er ydmyk så unngår du kanskje at hun gjør deg til syndebukk for sin blemme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter min mening så er det ikke du som har gjort tabben, det er sjefen din. Hun skulle holdt seg profesjonell og ikke fortalt deg det, du har ikke tausetsplikt, det er det sjefen som har.

Skjønner at du kan syns det blir litt pinlig hvis hun konfronterer deg med det, men i og med at hun heller ikke nevnte at "dette er en hemmelighet" så syns jeg ikke du skal tenke noe mer på det.

Syns sjefer bør klare å skille profesjonelle roller og vennskap, det er altfor lite av dette i arbeidslivet, og dette fører til konflikter akkurat som dette.

Hun skulle aldri fortalt deg det, dette har ikke du noe med i det hele tatt.

Skrevet

Ser ikke at sjefen har noen taushetsplikt rundt dette, jeg antar at den ansatte dette gjelder også er gjort klar over at han/hun sies opp.

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke at sjefen har noen taushetsplikt rundt dette, jeg antar at den ansatte dette gjelder også er gjort klar over at han/hun sies opp.

Vil tro at sjefen har taushetsplikt når det gjelder sine ansatte.

En sjef får i mange tilfeller sensitive opplysninger om sine ansatte. Tenk om det skulle vært fritt fram å delt alle de sensitive opplysningene med gudoghvermann.

Skrevet

Vil tro at sjefen har taushetsplikt når det gjelder sine ansatte.

En sjef får i mange tilfeller sensitive opplysninger om sine ansatte. Tenk om det skulle vært fritt fram å delt alle de sensitive opplysningene med gudoghvermann.

Er det taushetsbelagt å fortelle at en kollega har fått oppsigelse? Det har jeg aldri hørt, men om vedkommende ikke har fått oppsigelsen enda så er det svært uproft.

AnonymBruker
Skrevet

På arbeidsplassen min er det en jente som ikke har utført jobben sin ordentlig. Hun har kommet mye for sent, gjerne en time, ikke gjort jobben skikkelig, ringt inn syk når hun ikke er syk mange ganger (prøvd å bytte bort vakten dagen før og ikke fått noen til å ta den) etc. Jeg snakka med sjefen vår her om dagen og hun fortalte meg at hun ikke får fortsette i jobben. Hun sa det som det virket helt naturlig, sa ikke noe om at dette er strengt hemmelig, mellom oss to, ikke si det til noen andre eller noe som helst. Jeg vet ikke om jenta selv vet dette.. Uansett, greia er at jeg, ved en stor feiltakelse, greide å fortelle en annen kollega dette da vi snakket om hvem tenker å fortsette i jobben fra høsten av.. Det regelrett glapp ut av meg, formulerte meg klumsete og angret i sekundet det kom ut av munnen min. Er det noe jeg skulle ha gjort om igjen, så er det å ha dette usagt. Hun reagerte litt og synes dette var dårlig av sjefen. At hun ikke skal fortelle slike ting om sine ansatte. Jeg er helt enig i dette, men jeg liker sjefen veldig godt og har ikke noe dårlig inntrykk av henne. Aner ikke hvorfor hun i det hele tatt fortalte meg dette. Kollegaen min sa hun kom til å si til sjefen at hun liker svært dårlig å høre at hun har fortalt dette, uten å si hvem som fortalte henne det. Jeg vet ikke om sjefen har fortalt dette til de andre ansatte.

Uprofft. En leder som går ut med noe slikt, før den det gjelder vet det,mangler kunnskap.

Sladrer en om slikt, så sladrer en om andre ting. Sladrer man til en, så sladrer man til flere.

Får man vite noe i "fortrolighet" så glipper det bare ikke ut av munnen til den som hører det.

Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men jeg har en svært dårlig følelse nå. Jeg føler jeg har sladret og sagt noe som skulle vært hemmelig, har jeg det? Som sagt, angrer jeg veldig på at jeg sa dette. Det skal sies at denne avgjørelsen ikke kom som noe sjokk på meg.. Men jeg er så redd for at jeg nå skal bli stilt i et dårlig lys om sjefen skjønner det er meg (om det bare er jeg som har blitt fortalt det).. Huff :sjenert:

Noen tanker? Jeg VET dette var en svær tabbe, og trenger ikke å høre det.

AnonymBruker
Skrevet

Siste AB: hvorfor skriver du innlegget ditt INNI mitt? Trodde først du bare siterte mitt uten å skrive noe selv.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...