Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg er en jente i starten av 20-årene som ønsker å gå ned ca 10 kg.

Jeg tenker å forsøke meg litt på LCHF-dietten, altså kutte ut pasta, potet, ris osv. (I stor grad iallefall) Men ønsker fortsatt å spise sunt.

I mange av bloggene jeg har lest som følger denne dietten ser jeg at de bruker masse matfløte i mange av rettene de spiser. Er dette dumt om jeg har lyst til å gå ned i vekt?

Hvor usunt er det egentlig å spise kylling og wok-grønnsaker (stekt i panne) som deretter kokes inn i ca 1-1,5 dl matfløte, litt smør og krydder i kasserolle?

Ønsker med det samme tips til flere LCHF blogger! =) (eller tråder der det skrives om det? er ny på dette forumet)

Endret av mipod
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her lyser det jo at du ikke har satt deg inn i LCHF-kosthold. Det bør du!

har du et LCHF-kosthold vil kroppen din være i ketose. Prosessen kroppen gjør når den går inn i ketose er krevende, og det anbefaler derfor STERKT at du er konsekvent. Å følge dietten "for det meste" er lite lurt, da bør du heller legge karbonivået høyere og følge Fedon Lindberg-filosofien eller noe lignende.

Når det er sagt, er IKKE matfløte usunt. (LCHF generelt er jo heller ikke usunt.) Grunnen til at det ikke brukes på vanlig kosthold, er at det er kaloririkt. Kalorier skal man ikke tenke på når man spiser LCHF. Du kan bruke masse fløte, men bruk KREMFLØTE. det har mer fett og mindre karbohydrater enn matfløte.

Når det gjelder det konkrete spørsmålet om matretten du nevnte, er svaret NEI det er ikke usunt. Du bør dog gjøre et par justeringer.

1) erstatt matfløte med kremfløte.

2) sjekk grønnsakene. Noen grønnsaker skal man spise lite av på LCHF, deriblant gulrot, som ofte er i ferdige wokblandinger. Grønnsaker som blomkål og brokkoli kan man dog spise masse av f.eks.

men du, sett deg GRUNDIG inn i dette før du begynner. Gjør du ikke det, kan konsekvensen i beste fall være at det ikke er så effektivt som det kunne, men i verste fall at du faktisk legger på deg fordi du hopper inn og ut av ketose og kroppen dermed ikke får lagt om til fettforbrenning.

lesestoff om lchf jeg anbefaler:

www.lavkarbo.no - forum der ALT du lurer på står, og finner du det ikke kan du spørre. Sjekk blant annet trådene for nybegynnere på lavkarbo.

www.lenabeatrice.net - kjempedyktig dame, som har mange oversiktlige bloggposter om prinsippene ved lchf, og også gode oppskrifter

les også bøker som:

Hexeberg - Frisk med lavkarbo (finnes også som kokebok)

Torkil Andersen - Frisk med Ketolysekuren

Atkinsboka, kom helt ny nå i 2011

Skaldemann sine bøker om LCHF

har du ikke penger til å kjøpe bøker, har de som regel alle disse på biblioteket.

Nevner IGJEN, det er VIKTIG at du setter deg inn i dette kostholdet før du starter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...