Gå til innhold

Skal søke sommerjobb - hjelp til å forstå stillingsutlysningen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal søke sommerjobb og har funnet en annonse hvor de søker etter ferievikarer ved mitt lokale eldrehjem og ved legekontoret. I annonsen lister de opp hva de er på utkikk etter, som blant annet er sykepleiere, hjelpepleiere, folk for å jobbe i vaskeri, folk for å jobbe på kjøkken, legesekretærer og folk for å jobbe med renhold. Det står videre at man på opplyse i søknaden om hva slags arbeid man ønsker å gjøre. Kan jeg da søke spesifikt på jobb på kjøkkenet? Det og renholdsjobber er jo det eneste jeg er kvalifisert til.

Kanskje stiller jeg dumme spørsmål nå, men jeg er så usikker da dette er første gang jeg søker etter sommerjobb, de forrige jeg har hatt har jeg bare fått. Jeg tenker at jobbene på kjøkkenet er "småjobber" i forhold til sykepleierjobben, så jeg er rett og slett usikker på om det ser dumt ut å søke på kun kjøkkenjobben (som sagt, jeg har ikke peiling).

Det står også at "Kommunen har særskilt avlønning for studenter som er i gang med høyere utdanning." Hva vil dette si? Jeg er i gang med høyere utdanning, men ikke utdanning som er relevant for denne sommerjobben. Betyr det noe for meg da?

Oppsummering av det jeg lurer på:

- Kan jeg da søke spesifikt på jobb på kjøkkenet?

- Hva vil de si at "Kommunen har særskilt avlønning for studenter som er i gang med høyere utdanning."?

Takk! :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det med "særskilt avlønning for studenter som er i gang med høyere utdanning" gjelder nok de som holder på med relevant utdanning.

Dersom du lurer på hva de forskjellige stillingene er ville jeg ringt og spurt. Kjøkkenjobb kan være alt fra anretning (oppvask) til kokk og alt i mellom.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan søke spesifikt på kjøkkenjobben.

Har hatt en sånn jobb før og stortrivdes. Også kjekt fordi man kan jobbe i helger og romjula mm.

AnonymBruker
Skrevet

Ok! Takk for svar begge to. Da skal jeg skrive søknad, håper jeg får napp! :-)

Gjest Coarvi
Skrevet

Du kan sikkert også søke på jobber i selve pleien (hjelpepleier-jobbene), de fleste sykehjem ansetter gjerne studenter uten relevant erfaring/utdanning til å jobbe i pleien på sommeren. Så jeg ville nevnt i søknaden at du er åpen for å jobbe i pleien også (hvis du ønsker det da), da er det større sjanse for å få jobb, siden de gjerne trenger flere folk der. Det var det jeg gjorde (uten relevant erfaring), skrev at jeg helst var intr i jobb på kjøkken eller i renhold, men at jeg også var åpen for å kunne jobbe i pleien. Jeg fikk jobb i pleien, og det er jeg glad for! :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sikkert også søke på jobber i selve pleien (hjelpepleier-jobbene), de fleste sykehjem ansetter gjerne studenter uten relevant erfaring/utdanning til å jobbe i pleien på sommeren. Så jeg ville nevnt i søknaden at du er åpen for å jobbe i pleien også (hvis du ønsker det da), da er det større sjanse for å få jobb, siden de gjerne trenger flere folk der. Det var det jeg gjorde (uten relevant erfaring), skrev at jeg helst var intr i jobb på kjøkken eller i renhold, men at jeg også var åpen for å kunne jobbe i pleien. Jeg fikk jobb i pleien, og det er jeg glad for! :)

Hvordan var den jobben, synes du? Vurderer å søke på det også, men frykter at det blir veldig "mye" for en uten erfaring? Hvilke oppgaver fikk du?

Gjest Coarvi
Skrevet

Hvordan var den jobben, synes du? Vurderer å søke på det også, men frykter at det blir veldig "mye" for en uten erfaring? Hvilke oppgaver fikk du?

For meg var jobben veldig givende. Jeg var ikke forberedt på at jeg skulle like jobben godt. Men det kommer jo veldig an på hva slags avdeling man havner på, om det er mange sengeliggende pasienter, eller om de fleste er oppe og går. På min avdeling er det ingen som er sengeliggende, så stellesituasjonen blir annerledes (men kan fortsatt være veldig krevende). Jeg har de samme oppgavene som de andre som jobber der (med unntak av medisin og slikt, selvfølgelig) - lage til frokost/rydde, morgenstell/kveldsstell, finne på aktiviteter med beboerne etc. Noen dager er kjempetravle, andre er rolige.

Hvis det er viktig for deg å få jobb, syns jeg du bør være åpen for å jobbe i pleien også. Jeg var kjempenervøs før jeg begynte, trodde ikke at jobben passet meg helt, men jeg trives veldig godt, det er en jobberfaring jeg vokser mye på. :) På den annen side, det er ikke sikkert at du vil like en sånn jobb like godt, vi er alle forskjellige, og ikke minst - sykehjemmene er forskjellige. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...