Gå til innhold

post-apokalyptiske filmer og tv-serier!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som fan av katastrofefilmer og scenarioer der det har skjedd en stor katastrofe og menneskeheten blir nesten helt utslettet, og noen få individer prøver å overleve i helt tomme byer og landskap (a la 28 days later eller I am legend), prøver jeg å finne lignende titler.

Noen som har sett noe bra, som de kan anbefale?

Da tenker jeg ikke på Mad Max og slikt, der noe har skjedd som har endret samfunnsstrukturen, men altså scenarier der jorda er nesten tom for mennesker.

Noe av det jeg kommer på å ha sett:

28 days later (og 28 weeks later)

I am legend

The Road

Ulvetid (Michael Haneke sin film, a la temps des loups eller noe slikt, minner endel om The Road)

The last woman on earth (gammel, fra 50-tallet tror jeg)

Survivors (? Engelsk tv-serie som nylig gikk i Norge, en gruppe mennesker reiste gjennom landet for å prøve å finne andre gjenlevende)

Jericho (tv-serien begynte bra, men så ble alt dratt ut i det uendelige, og fokus ble mer og mer på romantikk og intriger)

Tar gjerne imot tips til flere!

Videoannonse
Annonse
Gjest Applecore
Skrevet

The Walking Dead!

Hadde aldri trodd at en serie om post-apokalyptisk zombie-scenario skulle være bra, men jeg ble virkelig imponert! :jepp:

Children of Men skal visst også være bra, men den har jeg ikke sett ennå.

Skrevet

Miniserien The stand er veldig bra. 99,7% av verdens befolkning blir utslettet av et virus i første delen og vi følger de ovelevende i andre delen. Basert på bok av Stephen King.

AnonymBruker
Skrevet

En film jeg IKKE anbefaler er en som heter 20 YEARS AFTER. Coveret er brunorange med en sånn soppsky etter atombombe, jeg trodde den var bra og så den en kveld. Daaaamn, det var noen laaaaange minutter i ren kjedsomhet, filmen ser rett og slett hjemmelaga ut og det skjer INGENTING.

AnonymBruker
Skrevet

Children of men er veldig bra, den har jeg selv hjemme. Mye action og skjer hele tiden noe, anbefales :D

Gjest Anjelika
Skrevet

The Walking Dead!

Hadde aldri trodd at en serie om post-apokalyptisk zombie-scenario skulle være bra, men jeg ble virkelig imponert! :jepp:

Ja, den er helt glimrende!

Nå er jeg også veldig glad i post-apokalyptiske zombie-scenarioer da :) Dawn of the dead, Day of the dead og Night of the living Dead anbefales også. Tipper iallefall du vil like Dawn of the Dead om du likte 28 days later, kanskje remaken fra 2004 bedre enn originalen som er litt mer for oss nerds.

Samt Resident Evil-serien, den er kanskje enda mer for spesielt interesserte men første film er virkelig bra! Hele verden har ikke gått til helvete enda da, men den gjør det i 2ern. Men den første er best, og de må jo ses i kronologisk rekkefølge.

Anbefaler også serien Battlestar Galactica, kanskje litt annen sjanger men har fremdeles det dystopiske apokalyptiske aspektet ved seg. Men de vaser ikke rundt på jorden da, den er sprengt i fillebiter så de overlevende suser rundt i et gammelt romskip og sliter med å holde seg i live.

Gjest Hard Ride
Skrevet (endret)

The day after tomorrow

A boy and his dog

The book of Eli

9

Hunter Prey

Screamers

Zombieland

2012

Noen av filmene er kanskje ikke akkurat det du beskrev, men det er bare å lese om dem på på nettet og finne ut av det.

Edit: Jeg er forresten veldig enig i at Day of the Dead bør bli sett. (den fra 1985 selvsagt)

Endret av Hard Ride
Gjest Anjelika
Skrevet

Jeg er forresten veldig enig i at Day of the Dead bør bli sett. (den fra 1985 selvsagt)

Ja, den nye versjonen av den er søppel!

Men den nye Dawn of the Dead er kul nok, selv om Romeros originale nok står litt høyere i kurs.

Glemte forresten å nevne Blade Runner, men det er kanskje fremtidsdystopi mer av Mad Max-typen.

Gjest Applecore
Skrevet

Ja, Bladerunner er episk bra!

Men se director's cut eller helst final cut, ikke kinoversjonen :opplyser:

AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for svar.

Ja, har sett Dawn og Day of the Dead (sistnevnte liker jeg særlig godt, originalen ja), pluss det meste av zombiefilmer etc. Children of Men likeså. Storkoste meg!

Har funnet frem til min lille nisje, den har visst et navn: Cozy catastrophe. Litt fælt navn, men ja, noen har altså funnet på dette. Dvs at kun en liten gruppe mennesker er igjen på jorda. Og det dreier seg om å finne nye måter å leve på, bygge opp noe fra ruinene av menneskeheten.

Synes det er spesielt fascinerende å se tomme skall stå igjen etter store byer og menneskelige byggverk. Liker derfor klimaksscenene i Deep Impact, med den enorme bølgen (kanskje ikke et tema som en bør snakke om akkurat nå). Eller isødet laaaangt inn i fremtiden med skjelettet etter New York som er noen av de siste scenene i filmen A.I.

Planet of the Apes (slutten) ga meg frysninger som liten, og jeg vil se mer, mer! :)

Gjest Hard Ride
Skrevet

kom forresten til å tenke på waterworld, men den har jo fått blandede tilbakemeldinger.

AnonymBruker
Skrevet

kom forresten til å tenke på waterworld, men den har jo fått blandede tilbakemeldinger.

TS her igjen: Ja, skjønte aldri de dårlige tilbakemeldingene. Jeg likte filmen godt, og har sett den flere ganger. Men jeg ser kanskje ikke med så veldig kritisk blikk...

:)

Skrevet

Ha et åpent sinn, så er ikke Waterworld så ille :)

AnonymBruker
Skrevet

Jericho serien med skeet ulrich bør ses. Veldig bra.

Skrevet

Omega man

Escape from New York

The quiet earth

The last man on earth

Panic in the year zero

2019: after the fall of new york

1990: bronx warriors

The new barbarians

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt på siden, men hva med Battlestar Galactica (serie)?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Noen som vet hvor mange sesonger det er med survivors??? er èn episode unna å se ferdig sesong 2 nå,er desperat etter meeer! :)

Håper noen vet,fant ikke noe særlig på piraten ;)

Skrevet

Da er du nødt å se The Road. Elsker slike filmer, og den er GOD!!!

Med Viggo Mortensen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...