Gå til innhold

Overgangsstønad og bidrag.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står midt oppe i et samlivsbrudd og har et par spørsmål om overgangstønad og bidrag. Har forsøkt å lete meg frem til informasjonen på egenhånd, men ikke klart å finne det jeg leter etter. Derfor håper jeg det er noen her inne som kan hjelpe meg.

1.) Hvis jeg får overgangstønad, kan jeg da få fullt bidrag, eller vil jeg da bare få minstebidrag.

2.) Far ønsker å inngå en privat bidragsavtale. Er dette mulig hvis jeg får overgangstønad?

Setter stor pris på svar. Det ville også vært flott med en link til der jeg finner denne informasjonen skriftlig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overgangsstønad og bidrag har ikke noe med hverandre å gjøre og påvirker heller ikke hverandre.

Det var sånn en gang for lenge siden da bidrag ble regnet prosentvis ut fra bidragsyters inntekt.

Skrevet

Det har ikke noe med hverandre å gjøre. Dere kan fint gjøre en skriftlig avtale om hvor mye han skal betale deg i bidrag, uansett sum får du like mye i overgangsstønad.

Er du alene og har lav inntekt må du huske på at du også kan ha krav på:

Bostøtte.

Stønad til barnetilsyn/barnepasser.

Penger til skole bøker om du studerer.

Eier du hus kan du også få hjelp til kommunale avgifter via kommunen.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for raske svar!

Bare for å forsikre meg om at jeg har forstått dette riktig.

Bidrag og overgangsstønad påvirker ikke hverandre.

Jeg vil ikke få minstebidrag, selv om jeg får overgangsstønad. Og skulle vi velge en privat avtale, vil heller ikke det påvirke overgangsstønaden?

Skrevet (endret)

Nei, minstebidrag får man kun hvis barnefar ikke betaler eller hvis barnefar ikke har inntekt til å betale deg bidraget du har krav på.

Så har du også rett på dobbel barnetrygd for første barn...

:)

Bidraget er jo forsåvidt tenkt til barnet og utgifter du har rundt dette. Overgangsstønaden sikrer deg penger til husleie, mat, strøm osv.

Endret av Myp
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! Dette gjør en vanskelig situasjon litt enklere for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, minstebidrag får man kun hvis barnefar ikke betaler eller hvis barnefar ikke har inntekt til å betale deg bidraget du har krav på.

Bidraget er jo forsåvidt tenkt til barnet og utgifter du har rundt dette. Overgangsstønaden sikrer deg penger til husleie, mat, strøm osv.

Ser du svarer lengre oppe også. Kommunale avgifter er faktisk din husleie.

Dette er ikke noe du aut. får hjelp til. Klarer du ikke faste utgifter,så får en søke på sosialen som andre folk. Dette er ikke forbeholdt enslige mødre.

Skrevet (endret)

Ser du svarer lengre oppe også. Kommunale avgifter er faktisk din husleie.

Dette er ikke noe du aut. får hjelp til. Klarer du ikke faste utgifter,så får en søke på sosialen som andre folk. Dette er ikke forbeholdt enslige mødre.

Kommunen jeg bor i har dette tilbudet i allefall. Jeg ble alene og var student, da fikk jeg dekket en viss sum av mine kommunale avgifter, så jo, man gjør det :)

Jeg visste ikke om det før jeg tilfeldigvis så det i avisen.

Endret av Myp
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Phaedra,mod

Skrevet

Får man minstebidrag hvis far ikke betaler?

Trodde det var så at når det går gjennom nav, får mor det som er regnet ut at hun har krav på ifra far,og far blir skyldig nav den summen?

Skrevet

Får man minstebidrag hvis far ikke betaler?

Trodde det var så at når det går gjennom nav, får mor det som er regnet ut at hun har krav på ifra far,og far blir skyldig nav den summen?

Hm, ja, det høres mer riktig ut :gjeiper: Så der tar jeg nok feil :sjenert:

Skrevet

Jeg vil anbefale deg og "booke" et møte med en rådgiver på NAV, så er du sikker på at du får det du har rett på.

Ønsker deg lykke til videre i den vanskelige tiden:-)

AnonymBruker
Skrevet

Overgangsstønad har kun betydning for beregning av bidrag fordi det er din inntekt. Den vil da være lav. Har far en vanlig betalt jobb så må han betale mer av underholdskostnaden for ungene. Sjekk bidragskalkulatoren på nav.no

Dersom bidraget er fastsatt gjennom nav og far ikke betaler dette så vil du kun få noe i forskudd. Ikke alt.

Ta en prat med nav og få korrekt informasjon som gjelder akkurat din situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...