AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 Hvilke matvarer anbefaler dere at jeg spiser? Og motsatt; hvilke anbefaler dere at jeg unngår å spise? Er det noen matvarer som med fordel og effekt kan spises av en person med mye uren hud? Noen matvarer som kan blandes sammen i en smoothie for eksempel? For å booste huden?
Gjest BabyBlue Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 Hvis man virkelig sliter med acne kan et besøk hos hudlege være en bedre løsning enn et strengt kosthold, men jeg har hørt at det for noen kan hjelpe å kutte ut meieriprodukter og spise mindre sukker.
totes_mc Skrevet 13. mars 2011 #3 Skrevet 13. mars 2011 Jeg er ikke sikker på hva du bør spise, men jeg unngår en del snop og andre usunne ting. Merker det godt dagen etterpå hvis jeg har fråtset i feks. sjokolade og alkohol
Gjest Heloise Skrevet 13. mars 2011 #4 Skrevet 13. mars 2011 Kommer an på om du er allergisk mot ting også. Jeg vet at huden min reagerer på sukker, spesielt om jeg spiser sjokolade, og hadde en periode store problemer med "paprika-krydder" som man kan kalle det. Kontakt en hudlege. Husk også (hvis du allerede ikke gjør det) å få i deg mye vann.
sequin Skrevet 13. mars 2011 #5 Skrevet 13. mars 2011 Uren hud kommer ikke fra hva du spiser, men at om du foreksempel tar på mat, og så tar deg i ansiktet med fettete fingre er grunnen.
Gjest Heloise Skrevet 13. mars 2011 #6 Skrevet 13. mars 2011 Uren hud kommer ikke fra hva du spiser, men at om du foreksempel tar på mat, og så tar deg i ansiktet med fettete fingre er grunnen. 1
Tullepia Skrevet 13. mars 2011 #7 Skrevet 13. mars 2011 Hvilke matvarer anbefaler dere at jeg spiser? Og motsatt; hvilke anbefaler dere at jeg unngår å spise? Er det noen matvarer som med fordel og effekt kan spises av en person med mye uren hud? Noen matvarer som kan blandes sammen i en smoothie for eksempel? For å booste huden? Huden er ulik fra person til person og man reagerer forskjellig. En god regel er at all mat som er usunn (inneholder mye sukker, mye alkohol eller mye usunt fett) ikke er bra, verken for huden eller helsa. Rent vann og matvarer som inneholder sunne oljer (usaltede nøtter, fisk, oliven og avocado) er bra for huden, det smører den innenfra. Sliter du med mye uren hud bør du spise normalt og sunt, rense huden med milde produkter, evt bruke reseptfrie midler fra apoteket. Gå til legen hvis aknen ikke bedrer seg.
Gjest Footloose Skrevet 13. mars 2011 #8 Skrevet 13. mars 2011 jeg får alltid kviser etter jeg har drukket øl
Gjest BabyBlue Skrevet 13. mars 2011 #9 Skrevet 13. mars 2011 Uren hud kommer ikke fra hva du spiser, men at om du foreksempel tar på mat, og så tar deg i ansiktet med fettete fingre er grunnen. Haha! : p Men jo, det er noe i det du sier. Synes det å beskrive kvisete hud som "uren" er helt feil. Folk som sliter med kviser og slikt er nok de som strever best for å forholde huden sin ren, når alt kommer til alt.
Gjest Serena Skrevet 13. mars 2011 #10 Skrevet 13. mars 2011 Uren hud kommer ikke fra hva du spiser, men at om du foreksempel tar på mat, og så tar deg i ansiktet med fettete fingre er grunnen. Glemte du å ta IQ pillen din i dag? 4
Gjest Footloose Skrevet 13. mars 2011 #11 Skrevet 13. mars 2011 Uren hud kommer ikke fra hva du spiser, men at om du foreksempel tar på mat, og så tar deg i ansiktet med fettete fingre er grunnen. Det er faktisk sant, er en grunn til at mennesker med uren hud ofte blir anbefalt å ikke ta seg ofte i ansiktet, støtte opp haken med hendene når de sitter og sånt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #12 Skrevet 13. mars 2011 Hvilke matvarer anbefaler dere at jeg spiser? Og motsatt; hvilke anbefaler dere at jeg unngår å spise? Er det noen matvarer som med fordel og effekt kan spises av en person med mye uren hud? Noen matvarer som kan blandes sammen i en smoothie for eksempel? For å booste huden? Snakk med legen din. har du eks. problemer så får du en time til hudlege. Nei, det er en myte som har overlevd at det er maten eller det du spiser som ha skylden. Det er en ting som gjør det, og det er hormonene dine. til yngre du er til verre kan problemet være
SmallTalk Skrevet 13. mars 2011 #13 Skrevet 13. mars 2011 Det er faktisk sant, er en grunn til at mennesker med uren hud ofte blir anbefalt å ikke ta seg ofte i ansiktet, støtte opp haken med hendene når de sitter og sånt. Grunnen til det er at fingrene er fulle av bakterier, og bakterier på allerede irritert hud gjør problemet enda værre. Det er ikke pga fett på fingrene man ikke skal ta seg i ansiktet. Forøvrig, dersom man sliter med acne så drar man til hudlegen med problemet. Ja, man kan ofte komme langt med gode hudpleieprodukter og riktig stell av huden, men er kvisene hormonelt betinget eller skikkelig betente (cyster), så må man på pillekur for å få bukt med problemet. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #14 Skrevet 14. mars 2011 Hvilke matvarer anbefaler dere at jeg spiser? Og motsatt; hvilke anbefaler dere at jeg unngår å spise? Er det noen matvarer som med fordel og effekt kan spises av en person med mye uren hud? Noen matvarer som kan blandes sammen i en smoothie for eksempel? For å booste huden? http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=3606&Itemid=97 1
Wonders Skrevet 16. mars 2011 #15 Skrevet 16. mars 2011 Akne og diett Ingen dietter eller spesielle matvarer påvirker forløpet av akne. http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/undersokelser?p_doc_id=41122 1
Antoinette Skrevet 16. mars 2011 #16 Skrevet 16. mars 2011 Det er mange med uren hud som blir lynforbanna når noen setter spm. ved deres hygiene men de skal huske på følgende: Ikke ta dere i ansiktet med fettete fingre Skift klut/håndklær annenhver dag Skift putevar minst 2 ganger i uken Ikke plukk på huden Oppsøk hudlege, ikke hudpleier- det er ikke det samme. 1
SmallTalk Skrevet 16. mars 2011 #17 Skrevet 16. mars 2011 Det er mange med uren hud som blir lynforbanna når noen setter spm. ved deres hygiene men de skal huske på følgende: Ikke ta dere i ansiktet med fettete fingre Skift klut/håndklær annenhver dag Skift putevar minst 2 ganger i uken Ikke plukk på huden Oppsøk hudlege, ikke hudpleier- det er ikke det samme. Ikke nødvendigvis enig. Skyldes kvisene kun overproduksjon av talg og dårlig hygiene, så kommer man langt ved å oppsøke en hudpleier. Til den typen bruk så blir preparater fra legen for sterkt og overkill i første omgang. Sliter man med skikkelig acne så er hudlege eneste utvei. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #18 Skrevet 18. mars 2011 Jeg har hatt gode erfaringer med lavkarbokosthold ift. kviser, og har i tillegg blitt kvitt de kviselignende nuppene jeg har hatt på overarmene i 20 av mine 25 år. Det kan vel forklares med at lavkarbokosthold oppleves som betennelsesdempende, og kviser er jo betennelser i huden. (det samme er de nuppene). Lavkarbo er også hormonbalanserende, og anbefales veldig ofte til folk som har hormonsykdommen PCOS. Så om du har hormonelle kviser er det verdt å prøve 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2011 #19 Skrevet 18. mars 2011 Ulike matvarer i seg selv forårsaker ikke kviser, men mat kan påvirke hormonproduksjonen i kroppen som igjen kan føre til kviser. 1
MarilynM Skrevet 18. mars 2011 #20 Skrevet 18. mars 2011 Kutt sukker, raske karbohydrater og melkeprodukter. Spis ren, naturlig mat som ikke gir store svingninger i blodsukkeret. Ta tilskudd av omega 3 (Eicosan Perilla er bra og noenlunde rimelig, evt eskimo 3 eller WholeMega), Purely Greens fra Pure Planet og drikk masse vann. Dette krever selvsagt litt innsats, men hvis man er desperat etter ren hud, ser jeg ingen grunn til å ikke fikse det. Søsteren min (på 15 år) har veldig masse kviser, og med 5 dager på ferie hos meg på dette kostholdet reduserte problemet med ca 80%. Tipper du ser veldig stor forskjell etter bare noen uker, men du må være konsekvent. Ikke snakk om "litt snacks på fest" eller "bare litt lørdagsgodt". Etter en tid blir det en vanesak å spise slik, og du lærer ettehvert hvor mye utskeielser kroppen din tåler. F.eks kan du spise et kakestykke hos svigermor en dag, men da får du "utbrudd" i 4 dager etterpå. Noen ganger er det verdt det, andre ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå