AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 Er rimelig forbanna på Biltema nå. Var på vinterferie i en liten by og hadde en shoppingtur på fredagen. Der hadde de katteleker til 10 kroner. Leken var helt pakket inn, så det var ingen mulighet for å kjenne på produktet. Det stod absolutt ingenting om hva leken var laget av på pakken. Jeg undersøkte grundig, fordi jeg er bevisst på at jeg ikke vil kjøpe ekte pels. Kjæresten min var med og jeg luftet tankene mine for han. Han mente det så klart ikke var ekte pels når varen bare kostet 10 kr (fullpris var det også). Hørtes jo rimelig ut det, så jeg antok det ikke var ekte og kjøpte varen. Kunne jo så klart spurt de ansatte der, men jeg har mine tvil om de vet det. Katteleker er liksom ikke hovedtingen til Biltema. Da jeg kom hjem og åpnet den oppdaget jeg at leken var laget av ekte pels! Lett å kjenne + innsiden var skinn. Ble rimelig sjokkert! Jeg er dyreverner og vil av prinsipp ikke kjøpe pels. Dessuten er slik billigpels, typisk smådeler av ulike rester, i verste fall katte/hundepels fra Kina o.l. Norsk minkpels ville kostet mer enn en tier... Spørsmålet er hva jeg kan gjøre? Hadde det vært i min by hadde jeg gått tilbake til den Biltema-en jeg handlet hos, men som sagt skjedde dette på ferie. Dessuten er det ikke pengene tilbake jeg er interessert i, men mer at de skal få en "skjennepreken". Tror dere jeg kan skrive en mail? Jeg syns det er sleipt å selge pels uten at kunden vet det er pels, men det er kanskje ikke ulovlig? Jeg vil hvertfall gjøre noe:( Kanskje litt vel optimistisk, men vet noen av dere om en lov jeg kan henvise til? Hilsen dyrevenn som ikke skal handle mer på Biltema.
Gjest Footloose Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 Det er da ikke biltema sin skyld at du tar en råsjans og kjøper et produkt du ikke har sett ordentlig på. 21
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #3 Skrevet 13. mars 2011 Hadde du spurt om å få se på produktet, hadde de helt sikket åpnet en forpakning for deg hvis de ikke hadde noen utstillingsleker. Du har ikke vært en bevisst forbruker, og det kan ikke Biltema straffes for. 16
Djungelvrål Skrevet 13. mars 2011 #4 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har kjøpt leker med ekte pels i dyrebutikker. Det sto ikke noe om det på emballasjen. De er ikke pliktet ti å informere brukeren om dette. Pels-salg er ikke ulovlig. 8
Gjest Heloise Skrevet 13. mars 2011 #5 Skrevet 13. mars 2011 Tror ikke det er ulovlig, men det er jo rart at de ikke skrev produktbeskrivelse. Katteleker av pels er ikke dyre, så jeg hadde ikke tenkt tanken engang hvis jeg var redd for å kjøpe pelsprodukter. Det er jo Biltema, de har mye "rask" der. Send en mail og se hva de sier
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #6 Skrevet 13. mars 2011 Spørsmålet er hva jeg kan gjøre? Hadde det vært i min by hadde jeg gått tilbake til den Biltema-en jeg handlet hos, men som sagt skjedde dette på ferie. Dessuten er det ikke pengene tilbake jeg er interessert i, men mer at de skal få en "skjennepreken". De ansatte på Biltema vet sikkert ikke mer om det produktet enn akkurat det som står på pakken. Dessuten er det ikke de som har produsert det, tatt det inn i sortementet eller ellers hatt noe med det å gjøre. Veldig lite de kan gjøre fra eller til. Du kommer sikkert lenger om du kontakter Biltema sentralt, men selv da tviler jeg på at det skjer så veldig mye. 6
Charmy Skrevet 13. mars 2011 #7 Skrevet 13. mars 2011 Beklager, men du kan ikke kjefte på Biltema for at du valgte å kjøpe en vare uten å spørre om å få sjekke om det er ekte pels først. Din feil. 13
Antlers Skrevet 13. mars 2011 #8 Skrevet 13. mars 2011 Dette er da fullt og helt din egen feil. Om du syntes det lignet på pels burde du ha spurt. Du har jo slettes ikke undersøkt grundig (som du påstår) når det viste seg at det faktisk var pels. Jeg har full respekt for mennesker som selv velger å ikke bruke/kjøpe pelsprodukter, men null respekt for de som forsøker å prakke sitt eget syn på andre. Om du absolutt må sende en mail, kan du forsøke å foreslå at de merker slike produkter i fremtiden. Prøver du deg på en skjennepreken vil det nok bare ende med at de får seg en god latter. 9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #9 Skrevet 13. mars 2011 Ja, jeg burde spurt:( Prøvde å se om det gikk an å lirke opp posen, og så så godt jeg kunne gjennom den. Men så ble jeg liksom overbevist om at den umulig kunne være ekte til så lav pris. Har kjøpt masse katteleker, i utlandet til og med, og ingen har vært ekte. Er ikke ulovlig å selge pels nei, men syns det kunne stått på pakken. Når man kjøper feks klær av eller med pels står det alltid på! Og dessuten står prisen i forhold, man kjøper ikke en umerket jakke til en hundrelapp og finner så ut den er ekte... Har aldri kjøpt pels ved uhell før! Forventer ikke at Biltema skal gjøre noe egentlig, men jeg syns det er trist at de skal holde på å selge pels som 90% av kjøperne neppe vet er pels.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #10 Skrevet 13. mars 2011 De ansatte på Biltema vet sikkert ikke mer om det produktet enn akkurat det som står på pakken. Dessuten er det ikke de som har produsert det, tatt det inn i sortementet eller ellers hatt noe med det å gjøre. Veldig lite de kan gjøre fra eller til. Du kommer sikkert lenger om du kontakter Biltema sentralt, men selv da tviler jeg på at det skjer så veldig mye. Nei, er det jeg og tenker. De ansatte der vet neppe noe om produkter eller er "skyldige" i at det selges umerket. Derfor føler jeg det blir feil å komme i butikken og "kjefte" på en tilfeldig ansatt. Det fører ingen vei. TS 1
Gjest Heloise Skrevet 13. mars 2011 #11 Skrevet 13. mars 2011 Jeg forventer at katteleker som ser ut som er laget av pels-liknende materiale èr laget av pels. Det er jo forholdsvis lett å se også, synes jeg. Jaja, sånn kan det gå. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #12 Skrevet 13. mars 2011 Du har ingen sak mot Biltema, men det er likevel dårlig av kjeden å unnlate å oppgi hva produktene er laget av. Ikke bare i dette tilfellet, også på grunn av at allergikere (mot latex, parfyme, div andre kjemiske stoffer i væsker, o.l.) bør ha mulighet til å vite at de kan bruke produktet de kjøper, og at skinn/tøy/plast/gummi o.l. har forskjellige egenskaper, og kunden bør derfor kunne se hva produktet er laget av. Send dem en mail, ta gjerne med flere av disse poengene og skriv saklig - dvs unngå å bli oppfattet som en hysterisk dyreverner... En dråpe i havet, muligens, men om ingen gjør noe blir det iallefall ingen endring. Om du gidder kan du sikkert lage en facebookside eller underskriftskampanje, men jeg tror det kan bli vanskelig å skape særlig engasjement for saken, med mindre du er flink på markedsføring. Om du jobber litt med saken og klarer å fremstille en "ferdig" sak med mange gode poenger og argumenter som er interessant for flere, klarer du kanskje å interessere en journalist i lokalavisen. Men da må du, som sagt, ikke fremstå som en hysterisk dyreverner, men heller fokusere på den mangelen det er ved Biltemas service at de ikke oppgir innholdet i produktene sine. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #13 Skrevet 13. mars 2011 Du har ingen sak mot Biltema, men det er likevel dårlig av kjeden å unnlate å oppgi hva produktene er laget av. Ikke bare i dette tilfellet, også på grunn av at allergikere (mot latex, parfyme, div andre kjemiske stoffer i væsker, o.l.) bør ha mulighet til å vite at de kan bruke produktet de kjøper, og at skinn/tøy/plast/gummi o.l. har forskjellige egenskaper, og kunden bør derfor kunne se hva produktet er laget av. Send dem en mail, ta gjerne med flere av disse poengene og skriv saklig - dvs unngå å bli oppfattet som en hysterisk dyreverner... En dråpe i havet, muligens, men om ingen gjør noe blir det iallefall ingen endring. Om du gidder kan du sikkert lage en facebookside eller underskriftskampanje, men jeg tror det kan bli vanskelig å skape særlig engasjement for saken, med mindre du er flink på markedsføring. Om du jobber litt med saken og klarer å fremstille en "ferdig" sak med mange gode poenger og argumenter som er interessant for flere, klarer du kanskje å interessere en journalist i lokalavisen. Men da må du, som sagt, ikke fremstå som en hysterisk dyreverner, men heller fokusere på den mangelen det er ved Biltemas service at de ikke oppgir innholdet i produktene sine. Tusen takk for et bra innlegg:) Er helt enig! Skal passe på å ikke bli oppfattet som en hysterisk dyreverner ja. Var litt derfor jeg postet det er og, for å få litt reaksjoner slik at jeg kan formulere det saklig. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #14 Skrevet 13. mars 2011 Du har ingen sak mot Biltema, men det er likevel dårlig av kjeden å unnlate å oppgi hva produktene er laget av. Enig. Jeg var på IKEA her om dagen og så et fint lite pledd. Det var av saueskinn. KID hadde også noe lignende pledd av saueskinn. Som forbruker valgte jeg å ikke kjøpe akkurat disse produktene fordi jeg vet at jeg kan finne lignende kopi uten ekte pels og at jeg kan få like fine pledd av en sauebonde som jeg har mer kunnskap om. Jeg kunne ha valgt å kjøpt produktet hvis jeg ante hva slags sau, hvor sauene kom fra og lignende. Men her fikk jeg bare muligheten til å vurdere ekte eller uekte pels, og da valgte jeg uekte. Takker for at jeg får ha det valget og at kjedene faktisk velger å la dette være opp til meg som forbruker. For dette er et forbrukervalg. Ikke når kjedene ikke opplyser om produktene de selger. Speltbrød, Gulrotbrød eller vanlig kneip? Jeg forventer å kunne få vite hva det er! Alt annet er uproft! 1
Tullepia Skrevet 13. mars 2011 #15 Skrevet 13. mars 2011 Er rimelig forbanna på Biltema nå. Var på vinterferie i en liten by og hadde en shoppingtur på fredagen. Der hadde de katteleker til 10 kroner. Leken var helt pakket inn, så det var ingen mulighet for å kjenne på produktet. Det stod absolutt ingenting om hva leken var laget av på pakken. Jeg undersøkte grundig, fordi jeg er bevisst på at jeg ikke vil kjøpe ekte pels. Kjæresten min var med og jeg luftet tankene mine for han. Han mente det så klart ikke var ekte pels når varen bare kostet 10 kr (fullpris var det også). Hørtes jo rimelig ut det, så jeg antok det ikke var ekte og kjøpte varen. Kunne jo så klart spurt de ansatte der, men jeg har mine tvil om de vet det. Katteleker er liksom ikke hovedtingen til Biltema. Da jeg kom hjem og åpnet den oppdaget jeg at leken var laget av ekte pels! Lett å kjenne + innsiden var skinn. Ble rimelig sjokkert! Jeg er dyreverner og vil av prinsipp ikke kjøpe pels. Dessuten er slik billigpels, typisk smådeler av ulike rester, i verste fall katte/hundepels fra Kina o.l. Norsk minkpels ville kostet mer enn en tier... Spørsmålet er hva jeg kan gjøre? Hadde det vært i min by hadde jeg gått tilbake til den Biltema-en jeg handlet hos, men som sagt skjedde dette på ferie. Dessuten er det ikke pengene tilbake jeg er interessert i, men mer at de skal få en "skjennepreken". Tror dere jeg kan skrive en mail? Jeg syns det er sleipt å selge pels uten at kunden vet det er pels, men det er kanskje ikke ulovlig? Jeg vil hvertfall gjøre noe:( Kanskje litt vel optimistisk, men vet noen av dere om en lov jeg kan henvise til? Hilsen dyrevenn som ikke skal handle mer på Biltema. Skriv en saklig mail til dem der du forklarer hvorfor dette kan være problematisk for kundene. Ingen ønsker misfornøyde kunder, derfor er det bra at du gir dem beskjed slik at de kan rette opp dette ved å merke varene tydeligere eller ta dem ut av sortimentet. Dette er noe de fleste ikke tenker på, ettersom katteleker "bare" er katteleker. Så send en vennlig påminnelse til dem. 1
Gjest Skrevet 13. mars 2011 #16 Skrevet 13. mars 2011 Kan det ha vært kaninpels? Jeg fant noen hansker på en klesbutikk og tenkte, de koster bare 99,- da er det neppe ekte pelskant. Men damen forklarte det var kaninpels og det er billigere, og ganske så vanlig.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #18 Skrevet 13. mars 2011 Kan det ha vært kaninpels? Jeg fant noen hansker på en klesbutikk og tenkte, de koster bare 99,- da er det neppe ekte pelskant. Men damen forklarte det var kaninpels og det er billigere, og ganske så vanlig. Ja, det er mye mulig. Ser ut som rester, pga alle var forskjellige farger og på en måte lappet sammen av smådeler. Uansett hvilket dyr det er så er jeg veldig lei meg for å ha kjøpt det:( Jeg som alltid er så nøyen og sjekker alt; kjøper sko av uekte skinn, aldri ingen plagg med skinn eller pelsdetaljer, ingenting med dun osv osv.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #19 Skrevet 13. mars 2011 Ja, det er mye mulig. Ser ut som rester, pga alle var forskjellige farger og på en måte lappet sammen av smådeler. Uansett hvilket dyr det er så er jeg veldig lei meg for å ha kjøpt det:( Jeg som alltid er så nøyen og sjekker alt; kjøper sko av uekte skinn, aldri ingen plagg med skinn eller pelsdetaljer, ingenting med dun osv osv. Rettelse; aldri noen plagg med skinn..
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #20 Skrevet 14. mars 2011 Jeg kjøper heller ingenting av pels, skinn, dun, silke, ull, bomull etc. Jeg spiser heller ikke kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, frukt etc. Alt dette er kun laget for å tjene penger, og drepe stakkars små dyr, silkeormer, babymais og små søte cherrytomater. Men jeg bare elsker å blogge litt, å skrive til hele verden hvor mye jeg bryr meg. Det er viktig å bry seg, og ikke minst skrive at man bryr seg. Hvor pokker la jeg brunkremen ?? Godnatta bloggen.... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå