Gjest Pjusk Skrevet 30. oktober 2003 #21 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg er ikke alltid enig med deg Maiken, men i denne tråden her har du noen kjempeinnlegg!!!
VesleBråka Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #22 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg ser også ofte normale mennesker med stygge hårsveiser, men da tenker jeg ikke over det for de antar jeg er ansvarlig for egen sveis.. Vanligvis er jeg enig med Maiken, men akkurat i denne tråden synes jeg du hamrer litt hardt på stortromma. Det var ikke så alvorlig ment, bare en liten ting jeg har tenkt på ut ifra observasjoner. Litt sånn "åffar'e'a'rø?" med forslag til årsaker. Det er ivertfall ikke noen hetsetråd til folk med DS, eller deres foresatte og deres omsorgsevne, eller bevis for at jeg er overfladisk som kun legger merke til det. Ble litt overveldet over svarene dine jeg, Maiken. Vanligvis når jeg ser folk med DS så legger jeg merke til hvor blide og sosiale de er, det ser ut som om de har det så godt (sånn som gladkristne ) og at de lever i en egen verden hvor vekt, trender, utseende osv ikke teller, bare lykke; og om det egentlig er dem som trakk vinnerloddet i skapelsen.
Gjest Poirot Skrevet 30. oktober 2003 #23 Skrevet 30. oktober 2003 Kjenner ingen med Down som har permanent. Kjenner flere barn med Down født av kvinner under 25. Kjenner flere med Down over 18 år som er svææært opptatt av hvordan de ser ut, og som liker å følge trender.
OppNed Skrevet 30. oktober 2003 #24 Skrevet 30. oktober 2003 :blunke: Dette er bare en svak virvel det, Veslebråka. På en slakk strammet liten tromme. Litt tam-tam bare. Kan ikke, overhodet, fordra sånne laid-back observasjoner av folk som er så til de grader utenfor evne til å svare for seg selv. Ikke tilløp til det engang. Føler ofte at mange, altfor mange, er totalt opphengt i at alle, absolutt alle, uansett, skal smette inn i en form som gjør at ingen, absolutt ingen skal heve på de plukkede øyenbrynene sine i mild reaksjon over hvor...ille dette andre mennesklet ser ut i klær, hår, bladebladebla. Og tillater meg når som helst å reagere på slikt. Føler for å...kverke slike holdninger ved roten kjapt og brutalt. Så får andre synes dette er en overreaksjon; spiller liten rolle for min del. Vi har alle ulike terskler på slikt. Noen har dem ikke, whatsoever. Noen synes sågar det er gøy å kødde rundt med vitser om "mongo's". Trekker ikke deg inn i den kategorien, eller noen andre ved å si dette. Generell...observasjon bare. Joda, tror mange med DS har det godt. Men de er ikke idioter. Og er faktisk, tro det eller ei, i fullt ut stand til å fange opp et kristisk blikk. Og får folk nok av sånne blikk, så har de faktisk en sjel altså. Som kan bli både uforstående og usikker og sår når den ikke blir møtt med det samme rene blikket som de sender ut i verden.
Gjest Madam Felle Skrevet 30. oktober 2003 #25 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg reagerer på at mange ser på mennesker med psykisk utviklingshemming som en eneste homogen gruppe...Down Syndrom er en kromosomfeil. De er igrunnen ganske like i adferden sin på den måten at de stort sett er rolige og utrolig vennligsinnede. De er IKKE av dem som behøver beroligende for å ql'en litt i frisørstolen. gjest skrev: Hadde det vært en applaus smilie her nå hadde jeg brukt den. Knallbra innleg Maiken
VesleBråka Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #26 Skrevet 30. oktober 2003 For andre gang; innlegget var ikke ment som laid-back kritikk av noen som ikke kan svare for seg. Nå ble det så veldig trangt under taket her.. Folk med DS er da mennesker og deler i samfunnet, og de er da temmelig beskyttet for all form for kritikk. Og dette var ikke kritikk engang! Aldeles ikke noe forsøk på mongo-vits. JEG synes tråden var uskyldig, den var ikke ment til å bli 10 sider seriøs debatt. Uff, jeg prøvde meg med en tråd jeg trodde folk var vidsynte nok til å takle, men tok feil. Blir sur av å bli påmalt alskens onde hensikter og overfladiskhet uberettiget jeg. :evil:
OppNed Skrevet 30. oktober 2003 #27 Skrevet 30. oktober 2003 Det har du ingen grunn til, medmindre du føler deg sterkt truffet, Veslebråka. Vendingene mine er ganske generelle.
VesleBråka Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #28 Skrevet 30. oktober 2003 Poenget er vel at dine generelle vendinger treffer meg uberettiget? Så ja, jeg føler meg truffet, ja ufortjent.
Gjest sexysadie Skrevet 30. oktober 2003 #29 Skrevet 30. oktober 2003 synes Veslebråka avslører seg selv til de grader her.....
VesleBråka Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #30 Skrevet 30. oktober 2003 Avslører hva, sexysadie? At jeg egentlig går rundt og hater folk med DS, og bare leter etter medium for å spre min propaganda? Eller at jeg trodde folk ikke var så på tuppa etter å sette grenser at de drar dem klart og tydelig LANGT ifra virkeligheten? Kanskje denne diskusjonen passer bedre blandt folk som kjenner meg, og vet hvordan jeg er. Internett takler ikke småusaklige diskusjoner om en minoritetsgruppe uten å blande inn latterliggjøring. Det er jo en fin linje mellom de.
Gjest sexysadie Skrevet 30. oktober 2003 #31 Skrevet 30. oktober 2003 Synes den der setningen om: Kanskje en frisør full av fanden skamklipper folk med Downs Syndrom sa sitt.
VesleBråka Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #32 Skrevet 30. oktober 2003 Sikkert en frisør ett sted med horn i siden til dem.... Så det betyr at denne kommentaren går på ondsinnet latterliggjøring av folk med DS? Min kommentar om frisører var ondsinnet til nettopp frisører, ikke folk med DS. Jeg sa jo under at noenganger må jeg virkelig lure på om jeg også har blitt utsatt for en frisørspøk, jeg mente da at kanskje det er frisøryrket småsadistiske personer velger for da kan de ta betalt for å kødde med folks utseende. Hvis dere ikke tåler at det køddes med frisører, så får dere si ifra. Du er neimen ikke enkel å forstå seg på.
Gjest sexysadie Skrevet 30. oktober 2003 #33 Skrevet 30. oktober 2003 Så det betyr at denne kommentaren går på ondsinnet latterliggjøring av folk med DS? Min kommentar om frisører var ondsinnet til nettopp frisører, ikke folk med DS. Jeg sa jo under at noenganger må jeg virkelig lure på om jeg også har blitt utsatt for en frisørspøk, jeg mente da at kanskje det er frisøryrket småsadistiske personer velger for da kan de ta betalt for å kødde med folks utseende. Hvis dere ikke tåler at det køddes med frisører, så får dere si ifra. Du er neimen ikke enkel å forstå seg på. den der setningen gjaldt oss "såkalte" normale....
VesleBråka Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter #34 Skrevet 30. oktober 2003 Det som kanskje gjør det vanskeligst å forstå seg på deg, er din forkjærlighet til en-setningssvar som henger i luften uten egentlig å forklare hva du mener.
Gjest sexysadie Skrevet 30. oktober 2003 #35 Skrevet 30. oktober 2003 Men jeg ser stadig "normale" mennesker med stygge hårsveiser. Hva tror du om det??? :o sexysadie skrev: Sikkert en frisør ett sted med horn i siden til dem.... Veslebråka skjønner du den nå?
VesleBråka Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter #36 Skrevet 31. oktober 2003 Ja, nå skjønte jeg den. Ser du hvor vanskelig det er å forstå deg noenganger når du er litt lat.. Jaja, jeg vet at humoren i nordtrøndelag kretser mye rundt kommentering, men dette er nå engang et internettforum og det er lett å miste sammenhengen kommentarene står til. Da konkluderer jeg med at ingen av oss mente noe ondsinnet til folk med DS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå