VesleBråka Skrevet 29. oktober 2003 #1 Skrevet 29. oktober 2003 Jeg ville ikke ødelegge den andre tråden, dette er noe jeg har lurt på veldig lenge. Hvorfor blir folk med downs "alltid" klippet i urstygge sveiser? Jeg antar de ikke klipper seg selv som folk flest, så hvorfor? Er det en slags stygg frisør-spøk? "haha, hun er så happy og fornøyd og hun bryr seg ikke, nå skal jeg endelig få prøvd å lage den dritstygge frisyren jeg så i det bladet for lenge siden".. Noen ganger lurer jeg på om jeg også har blitt utsatt for et sådant frisørpek..
Gjest Poirot Skrevet 29. oktober 2003 #2 Skrevet 29. oktober 2003 Hvordan hår mener du at de har? De har ofte litt større hoder med en spesiell form, kanskej det er derfor de ser annerledes ut på håret? Selv kjenner jeg en jente med langt pent brunt hår, en jente med rødt hår i bob, en gutt med blondt normalt hår og en gutt med blondt hår ha kan gre fingrene gjennom. Synes at alle de ser helt ok ut.
VesleBråka Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter #3 Skrevet 29. oktober 2003 Jeg skjønner at de kanskje har kortere hår så det er enklere å ordne med selv. Men jentene har ofte kjerringsveis, sånn som damer på 70 har. Kanskje de går til en av de frisørene som stort sett klipper gamle damer, det er jo ganske billig. Alle har selvfølgelig ikke fæl sveis, men jeg synes det er forbausende mange i akkurat den gruppen. Kanskje det ikke er slik i alle byer.
Gjest Poirot Skrevet 29. oktober 2003 #4 Skrevet 29. oktober 2003 Hva er kjerringsveis? men enig med eg-ser de fæle ut på håret bør de få tips og veiledning til å finne noe som kler dem. Alle vil jo ta seg godt ut!
VesleBråka Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter #5 Skrevet 29. oktober 2003 Det går mye i bolleklipp og kjerringsveis (kort med permanentkrøllelurv). Ille når en jente på 25 går rundt med slikt, sikkert mammaen som har veiledet.
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2003 #6 Skrevet 29. oktober 2003 Om du legger merke til det så har mange med Downs syndrom foreldre litt over gjennomsnittsalder. Helt naturlig det siden sjansen øke med mors alder. Men da øker også sjansen for at du har en mor som synes "kjerringfrisyrer" er helt normalt. Kanskje hun tar med avkommet til sin egen frisør.
OppNed Skrevet 29. oktober 2003 #7 Skrevet 29. oktober 2003 :o Tviler på at mamman til en 25åring i dag veileder dattera si med DS til å se ut som ei kjerring, Veslebråka. Mennesker med Down Syndrom er vanskelige å frisere. De har et bredt nakkeparti, de har grunnet kromosomfeilen sin en annerledes knekk i øret. Ansiktet ser mindre ut på en måte, med et annerledes, større nakkeparti enn oss andre. Der hvor vi har et ansikt som avtegnes i et smalnet nakkeparti, er det nesten så en person med DS har en ansiktsform som går i ett med tykkelsen på hals/nakke. Det er rett og slett veldig vanskelig å få til frisyrer på dem som ser snertne ut, fordi hodeformen er "asymmetrisk" i forhold til alle andre. Synes de ser fine ut, uansett jeg. Det viktigste er at de ser velstelte ut. Tror du virkelig at noen frisører i denne verden er så fulle av faen at de eksprimenterer teknikkene sine på en med Down Syndrom for at de skal se ille ut? Det samme går for klær; folk med DS er vanskelige å finne klær til. De er korte, og igjen så er det noe med dette assymetriske som gjør klesvalg vanskelig. Bakhodet har ikke den samme schvungen; vanskelig å forklare. Prøv heller å legg merke til det. Men de er så skjønne i all sin naturlige skjønnhet. Synes det blir feil å måle skjønnheten deres i fancy frisyrer og slikt. Igjen, så lenge de er velstelte og rene. En annen ting er at mammaer ikke nødvendigvis skal ha skylden for veiledning med slike ting. Svært så mange av dem bor, takket være våre "geniale" politikere i egne leiligheter med begrenset tilsyn, og blir vel heller dratt med til frisøren i ny og ne av en pleier som ikke har det fjerneste begrep om hva akkurat mamma'n synes om valg av frisyre og frisør. En med PU skal ikke tvinges inn i noe; h*n skal velge selv. Reglene er så strenge på dette, at om en jente med DS hadde foretrukket å barbere av seg håret, så har ikke pleiepersonell lov å dra ham/henne ut av et slikt valg. Dette bildet er ganske sammensatt, Veslebråka. Ikke dra kjappe konklusjoner. M
chimp Skrevet 29. oktober 2003 #8 Skrevet 29. oktober 2003 Oi, oi, oi!!!! Her beveger du deg faretruende nær kanten.... venter i spenning.....
chimp Skrevet 29. oktober 2003 #9 Skrevet 29. oktober 2003 Vil bare legge til at Maiken sitt innlegg er tankevekkende og gjennomtenkt.........som alltid......... nesten, da.....
Gjest sexysadie Skrevet 29. oktober 2003 #10 Skrevet 29. oktober 2003 Den fyren jeg kjenner med downs er smart på håret og alltid blid og lykkelig. desverre har han dårlig hjerte og vi kommer ikke til å ha ham så veldig mye lengre.
Gjest Pjusk Skrevet 29. oktober 2003 #11 Skrevet 29. oktober 2003 Maiken, du sa mye som jeg tenkte vedr. klær og hår. Så da skal jeg ikke gjenta det samme en gang til... Men jeg vil gjerne si at jeg synes dette var et ganske unyansert tråd.....Dengang jeg jobbet med mennesker med DS, hadde jeg spesielt mye med en dame på 45 år. Hun var helt kortklipt og hadde tynt hår med verver som aldri ble stelt på annen måte enn at det ble vasket hver dag. Ikke så snasen hårsveis, altså... Men jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt på dette før du påpekte det nå. Andre jeg jobbet med hadde langt, fint hår - gjerne i hestehale. Jeg så aldri noen med bolleklipp og permanent. Men jeg ser stadig "normale" mennesker med stygge hårsveiser. Hva tror du om det??? :o
Gjest sexysadie Skrevet 29. oktober 2003 #12 Skrevet 29. oktober 2003 Sikkert en frisør ett sted med horn i siden til dem....
OppNed Skrevet 29. oktober 2003 #13 Skrevet 29. oktober 2003 Var det meg du spurte Pjusk? Rengner med at det var Veslebråka du stilte de spørsmålene til.
chimp Skrevet 29. oktober 2003 #14 Skrevet 29. oktober 2003 Sikkert en frisør ett sted med horn i siden til dem.... Jeg trenger en holde-seg-for-munnen-smiley!!!
Gjest Pjusk Skrevet 29. oktober 2003 #15 Skrevet 29. oktober 2003 Var det meg du spurte Pjusk? Rengner med at det var Veslebråka du stilte de spørsmålene til. Ehummm... Ja, jeg var kanskje litt "unyansert" selv. Det var rettet til Veslebråka!!
Gjest sexysadie Skrevet 29. oktober 2003 #16 Skrevet 29. oktober 2003 Jeg trenger en holde-seg-for-munnen-smiley!!! smileyene her dekker liksom ikke alt hvis du skjønner hva jeg mener.....
chimp Skrevet 29. oktober 2003 #17 Skrevet 29. oktober 2003 Vi har ikke heldekkende smilyer dessverre.......
Gjest Hilde K S Skrevet 30. oktober 2003 #18 Skrevet 30. oktober 2003 Mennesker med DS har som oftes helt stritt hår, brede ansikter og bred nakke. Vanskelig å finne ok frisyre. Har sett mange vellykkede hårfrisyrer jeg med helt millitærkort på gutter og med langt hår og pannelugg på jenter. Mange DS foreldre klipper jentene korte fordi det rett og slett er hygenisk. Mange utviklingshemmede griser med mat og andre ting slik at håret må vaskes ofte. En annen mulig årsak til at frisyrene ikke er så kule kan være at det ikke alltid er like lett å få en utviklingshemmet til å forstå hvorfor h*n skal sitte i ro i frisørstolen. Det er ikke uten grunn at mange av disse menneskene må få tatt en del legeundersøkelser og tannbehandling i full narkose !
Diva Skrevet 30. oktober 2003 #19 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg har også lagt merke til det samme som trådens førstemann. Ikke det at jeg har så veldig mye imot hårsveisen til personer med DS... Har stadig tatt bussen med flere med DS på vei mot skolen tidligere, og de har noen kjempeflotte personligheter og er veldig sosiale og pratsomme. Jeg har absolutt intet imot folk med DS, - reagerte bare litt på det med frisyrene og hvor "ustelt" håret ofte ser ut på mange. Men etter å ha lest denne tråden så vet jeg jo noen grunner som er underliggnde.. Skal ikke henge meg mer opp i det jeg.
OppNed Skrevet 30. oktober 2003 #20 Skrevet 30. oktober 2003 Jeg reagerer på at mange ser på mennesker med psykisk utviklingshemming som en eneste homogen gruppe...Down Syndrom er en kromosomfeil. De er igrunnen ganske like i adferden sin på den måten at de stort sett er rolige og utrolig vennligsinnede. De er IKKE av dem som behøver beroligende for å ql'en litt i frisørstolen. gjest skrev: Om du legger merke til det så har mange med Downs syndrom foreldre litt over gjennomsnittsalder. Helt naturlig det siden sjansen øke med mors alder. Men da øker også sjansen for at du har en mor som synes "kjerringfrisyrer" er helt normalt. Kanskje hun tar med avkommet til sin egen frisør. Veslebråka: Det går mye i bolleklipp og kjerringsveis (kort med permanentkrøllelurv). Ille når en jente på 25 går rundt med slikt, sikkert mammaen som har veiledet. Selv vet jeg om en rekke yngre mødre med slike barn. Det var et rush en periode; om det var tilfeldig eller ei vet man vel ikke, men svært mange av de som gjesten kanskje sikter til nå begynner jo å bli "eldre"; tenker på den generasjonen av DS'ere som er rundt omkring femti. Disse har mødre som har vært gjennom en hekkande jobb; sikkert en jobb som vi ikke aner omfanget av. Den gangen var det ikke mye hjelp å få; det offentlige fanget dem ikke opp slik som nå. Disse mødrene du refererer til har vært omsorgsarbeidene hele livet uten å få et rødt øre igjen for dette, og har til gjengjeld fått en berikelse i livene sine som vi andre kan se langt etter. Men de har hatt et tøft liv, mange av disse. Og jeg synes vi andre skal holde oss for gode til å omtale dem som folk med hang til kjerringvaner og denslags. Det er noe med dette som har med folks begrensninger å gjøre, muligens. Og verdivalg. Synes det er ille at det sendes skråblikk til disse mødrene, uansett alder. Det er jo jæklig lett for andre da, å surre rundt i egen verden og observere hva som ser bra ut og ikke, uten tanke på hva som ofte kan ligge bak. Hva med å heller bruke den tiden som brukes til å observere mennesker med Down Syndroms hårfrisyrer til heller å se dem litt i øynene. Smile til dem, få dette uendelig gode smilet i retur; fra et menneske uten en fordommer, uten vonde hensikter, et blikk fra en person som ser DEG for det DU er, uten tanke for om du ser allright ut på håret eller ei? Kanskje mange kan lære litt av det, mener jeg. Overfladiskhet, kalles det visst...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå