mey Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 jeg har vært ansatt i en butikk i snart 5 år. i løpet av disse årene har jeg også jobbet som fulltid, jeg har hatt mye ansvar og har hatt delvis ansvar for butikken over lengre tid. jeg skreiv kontrakt som 18åring og hadde da 120 kroner i timen. her hin dagen fikk jeg vite at teriffen er på 125 kroner, men når man jobber som fulltid skal man ha minst 130 kroner. (itilegg stiger man når man har jobbet der så og så lenge, og når man er over 20 år) det viser seg at jeg tjener 10 kroner mindre enn de andre ansatte, selvom jeg er godt likt og har jobbet der lengst, har hatt mest ansvar osv. det er rett og slett bare en glipp, fordi jeg har ikke oppdatert kontrakten som vi skreiv for 5 år siden. så, nå lurer jeg hva jeg har krav på. har jeg krav på etterbetaling? jeg har tjent 1000 kroner mindre enn de andre hver måned og dette blir ganske mye penger i lengden. jeg er ikke med i noe forening og i kontrakten min står det jo faktisk 120 kroner. ( Men som sagt, da var jeg under 18 år og det er 5 år siden ) ( OBS, 125 kroner er minste teriff )
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 Jeg mener du har krav på det som står i tariffavtalen fra det tidspunktet tariffavtalen tredde i kraft. Hvis den f. eks gjaldt fra to år siden, så vil jeg si du har krav på 125 kr. timen i de to årene. De andre kravene, vedrørende at du har jobbet der lengst og at du har hatt mye ansvar vil jeg ikke si du har krav på for slike forhold er gjerne noe man bruker som forhandlingsgrunnlag for nye kontrakt. Unntaket er selvfølgelig om også disse forholdene (ansiennitet og lederansvar) også er regulert i tariffavtalen.
Glitnir Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Er arbeidsstedet ditt bundet av tariffavtale? I så fall vil du har krav på denne lønnen, ellers ikke. Når det gjelder etterbetaling, foreldes lønnskrav etter 3 år. Arbeidsgiver kan selvsagt velge å betale lengre tilbake, men er ikke pliktig til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå